دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

رویکرد آمریکا درقبال تروریسم متناقض نیست!/ 1395/01/23

در حالی که شواهد و اسناد معتبری درباره حمایت قاطع دولت باراک اوباما و متحدانش از سازمان‌های تروریستی بخصوص داعش وجود دارد، رئیس جمهوری آمریکا دیروز در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: "هیچ رئیس جمهوری در آمریکا به اندازه من در مبارزه با تروریسم موفق نبوده و آنها را از بین نبرده است". 

  

از جمله اسنادی که درباره سکوت آمریکا در قبال سازماندهی داعش مطرح شده است، گزارش آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) است که پیش از این تحت عنوان «سری» طبقه‌بندی شده بود و به تاریخ 12 آگوست 2012 (21 مرداد 1391) بازمی‌گردد، در نیمه‌های مرداد ماه 1394 به طور گسترده‌ای بین سازمان‌های دولتی از جمله فرماندهی مرکزی آمریکا، سازمان سیا، اف‌بی‌آی، وزارت امنیت داخلی، وزارت خارجه و دیگر نهادها توزیع شده است. این سند نشان می‌دهد سازمان اطلاعات آمریکا اوایل سال 2012 ظهور داعش در عراق را پیش‌بینی کرده اما به جای آنکه به‌عنوان یک تهدید منظور شود، در این گزارش این گروه تروریستی به‌عنوان یک دارایی راهبردی برای آمریکا متصور شده است.

وقتی داعش به عنوان دارایی راهبردی آمریکا شناخته می‌شود طبیعی است به صورت مستقیم و غیرمستقیم هم از آن حمایت شود.  

«مایکل فلین» مدیر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا مرداد 1394 در مصاحبه با شبکه الجزیره نه فقط تلاش نمی‌کند این گزارش را زیر سوال ببرد، بلکه درستی آن را تائید کرده و می‌گوید بی‌توجهی به قدرت گرفتن گروه‌های افراط‌گرا در سوریه، یک «تصمیم ارادی» از سوی دولت آمریکا بود. فلین همچنین تصریح می‌کند که اهمیت این سند و تبعات آن را به مقامات ارشد خود گوشزد کرده، اما آن‌ها به عمد آن را نادیده گرفته‌اند.

او در این مورد گفته است که بی‌توجهی به این سند، «یک تصمیم از روی اراده بود... این تصمیمی از روی اراده برای انجام آن چیزی بود که آن‌ها دارند انجام می‌دهند»

مطابق این اسناد «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا از اکتبر سال 2011 تا اوایل سپتامبر 2012 از ارسال سلاح از بنغازی به معارضان سوریه اطلاع داشته و علی‌رغم تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه سوریه اقدامی برای متوقف کردن آن انجام نداده است.

موضوع دیگری که از اسناد منتشر شده بر می‌آید این است که تشکیل گروه داعش در مرز سوریه و عراق بر پایه اطلاعاتی که دولت آمریکا در سال 2012 در اختیار داشته موضوعی کاملاً قابل پیش‌بینی بوده است.

وزارت دفاع آمریکا در یکی از این اسناد به صراحت به سابقه تروریستی معارضان سوریه اشاره می‌کند.

اما این اولین بار نیست که در میان گفته‌های شخصیت‌های آمریکایی سرنخ‌هایی از نقش واشنگتن و متحدان آن در شکل‌گیری داعش مشخص می‌شود. پیش از این، «وسلی کلارک» فرمانده اسبق فرماندهی کل نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) طی اظهاراتی مشابه، هدف از شکل‌گیری داعش را مقابله با حزب‌الله  لبنان و محور ضداسرائیلی دانسته بود. وی اسفند ماه سال گذشته به سی‌ان‌ان درباره حمایت متحدان آمریکا از داعش نیز گفته بود: «ببینید، داعش با منابع مالی دوستان و متحدان ما شکل گرفت.» 

کلارک افزود: «چراکه وقتی شما کسانی را می‌خواهید که باید تا پای مرگ با حزب‌الله بجنگند، نمی‌توانید اطلاعیه بدهید و بگویید بیائید در جنگ ثبت نام کنید، چون می‌خواهیم جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنیم، بلکه شما می‌روید دنبال آدم‌های متعصب، می‌روید دنبال بنیادگراهای مذهبی، چون آن‌ها هستند که حاضرند با حزب‌الله مبارزه کنند.» 

با وجود این اسناد و اظهارات، رئیس جمهور امریکا دیروز ادعا کرده است "اولویت نخست من در  حال حاضر شکست دادن داعش است... هیچ رئیس‌جمهوری به اندازه من در هفت سال و نیم اخیر و تاکنون تروریست‌ها را از بین نبرده است." 

اما در ادامه اوباما به مطلبی اشاره می‌کند که دیدگاه وی و مقامات آمریکایی درباره مبارزه با تروریسم را تبیین می‌کند. وی افزود: "اولویت نخست من در سراسر دوران ریاست جمهوری خود تعقیب شبکه‌های تروریستی بوده است که تلاش کرده‌اند به آمریکا حمله کنند و به منافع آن در داخل و خارج کشور آسیب وارد کنند". 

این بدان معنا است که هیچ تناقضی بین ادعای آمریکا درباره مبارزه با تروریسم و همزمان حمایت این کشور از تروریسم و داعش وجود ندارد و آمریکا فقط زمانی با تروریسم مبارزه می‌کند که منافع این کشور و متحدانش را تهدید کند در غیر صورت، از آن حمایت می‌کند. به عبارت دیگر، مبارزه با تروریسم اگر تهدیدی برای رقبای آمریکا و متحدانش نباشد، کاخ سفید نه تنها اصراری برای مهار کردن آن ندارد بلکه از آن بهره‌برداری و حمایت نیز می‌کند. این رمز سکوت و حمایت آمریکا از تروریسمی است که منافع کشور‌هایی مانند ایران، عراق، سوریه و جنبش‌های حماس و حزب‌الله لبنان را تهدید کند. 

اوباما در ادامه تصریح کرد: "نکته‌ای که در این جا وجود دارد این است که ما چگونه این کار را انجام می‌دهیم. این موضوع بسیار مهمی است. ما باید این کار را به گونه‌ای انجام دهیم که از قوانین کشورمان تبعیت کنیم. ما باید این کار را به گونه‌ای انجام دهیم که به ارزشهایی که کشورمان به خاطر آن به وجود آمده است پایبند باشیم. ما باید به گونه‌ای رفتار کنیم که اقداماتمان خسارتی به بار نیارود و سازنده باشد...من فردی بوده‌ام که پس از حملات تروریستی با خانواده‌های قربانیان اعمال تروریستی تلفنی تماس گرفته و با آنها ابراز همدردی کرده‌ام."

وی افزود: اجازه بدهید به طور شفاف اعلام کنم که حفاظت از مردم آمریکا اولویت نخست من است و ما این کار را به طور موثر انجام داده‌ایم. بخشی از این موضوع به این مربوط می‌شود که از نظر ما، تروریست‌ها تلاش می‌کنند با اقدامات تروریستی خود وحشت‌آفرینی و ترس را القاء کنند. آنها تلاش می‌کنند که بر جوامع و هویت، با این اقدامات خود تاثیرگذار شوند. آنچه که من تلاش کرده‌ام که انجام دهم این بوده است که شما نمی‌توانید با این اقدامات خود سبب ایجاد تغییر در ما شوید. شما شاید بتوانید برخی از ما را بکشید اما ما شما را شکار خواهیم کرد. شما شاهد بودید که پس از انفجار در مسابقه دوی ماراتن بوستون ما این کار را انجام دادیم. پیام راسخ ما به تروریست‌ها این است که ما مرعوب نمی‌شویم و از شما نمی‌ترسیم و هرکجا که باشید شما را خواهیم یافت و شما را شکار خواهیم کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.