دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

عملیات تروریستی در پاریس، مداخله نظامی و سهم خواهی غرب در سوریه / 1394/08/28

مقدمه: پس از حملات تروریستی در پاریس، محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی ابتدا از احتمال تکرار این حملات در آمریکا و دیگر کشور‌های اروپایی و لزوم همکاری کشور‌های جهان و اقدامات بیشتر آمریکا و اروپا برای مبارزه با داعش خبر دادند، اما سپس برخی مقامات ارشد آمریکا به گونه‌ای اظهار نظر کردند که گویا کاخ سفید قصد ندارد در مبارزه با داعش تحرکات بیشتر از خود نشان دهد و این اروپا بویژه فرانسه است که باید در این زمینه نقش آفرینی کند. 

تلاش برای تشویق اروپا ـ بویژه فرانسه ـ به نقش‌آفرینی در عرصه مبارزه با داعش در سوریه در حالی صورت می‌گیرد که ارتش سوریه با حمایت متحدین خود در هفته‌های اخیر به پیروزی‌های پی‌درپی در برابر داعش دست یافته است و این سازمان ترویستی در بسیاری موارد از مواضع خود عقب‌نشینی کرده است. بنابراین نیازی به مداخله اروپا در سوریه نیست و کافی است کشور‌های غربی از حمایت غیرمستقیم از داعش دست بردارند و یا متحدین منطقه‌ای خود یعنی ترکیه، عربستان و ... را ترغیب کنند که این حمایت‌ها را متوقف کنند تا تضعیف و نابودی داعش ممکن شود. اما ظاهراً محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی و صهیونیستی حملات تروریستی در پاریس را بهانه‌ای کرده‌اند برای مشروعیت‌بخشی به مداخله اروپا در سوریه، سهیم‌شدن در پیروزی‌های در برابر داعش و در نهایت سهم‌خواهی در آینده تحولات سیاسی سوریه.   

ادامه مطلب ...

"حمایت آمریکا از آنچه «مخالفان میانه بشار اسد» خوانده می‌شود/ چرا؟" /1394/08/25

با وجود اقدامات تروریستی اخیر در جهان، آمریکا همچنان سیاست سود جویانه خود در سوریه را دنبال می‌کند. 
بر اساس گزارش‌ بی بی سی فارسی "نشست سران گروه بیست - شامل بیست قدرت بزرگ جهان در ترکیه  تحت و شعاع  حملات پاریس قرار گرفته است. پیش از حملات بررسی اوضاع سوریه در دستور این نشست بود ولی با کشتار پاریس مقابله با داعش به یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث تبدیل شد. این در حالی است که فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور به این نشست نرفته است."  
این گزارش حکایت از این دارد که "تحقیقاتی که از پاریس شروع شده به دیگر کشور‌های اروپایی بلژیک، یونان و صربستان کشیده است. گفته شده است که عملیاتی که در پاریس انجام شده در بلژیک طراحی شده و افرادی در فرانسه به آنها کمک کرده اند." 
 
ادامه مطلب ...

نقش احتمالی سرویس‌های امنیتی غربی و منطقه‌ای در اقدامات تروریستی اخیر/ 1394/08/23

مقدمه: 

با آغاز حملات جنگنده‌های روسی و حمایت ایران و جنبش حزب‌الله و کلید خوردن پیروزی‌های پی‌درپی ارتش سوریه در برابر این سازمان‌های ترویستی، هم تروریست‌ها و هم متحدین غربی و منطقه‌ای آنها سردرگم و سراسیمه شدند و از همان آغاز به مخالفت با آن پرداختند.  

چند هفته بعد نیز شاهد سقوط هواپیمای روسی در مصر و بازداشت عده‌ای از تروریست‌ها در ایران و عملیات ترویستی در لبنان و فرانسه بودیم. جالب اینکه کشور‌های غربی و متحدان آنها بیشتر اصرار داشتند که عامل این عملیات ترویستی داعش است. البته برخی رسانه‌ها از اذعان داعش به نقش داشتن در این عملیات‌های تروریستی نیز خبر دادند، هر چند برخی صاحب نظران این اذعان را مستند ندانستند. 

با این حال، برخی شواهد نیز از دست داشتن سرویس‌های اطلاعاتی ـ امنیتی غربی، صهیونیستی و منطقه‌ای در این اقدامات ترویستی ـ برای اخلال در طرح مقاومت و روسیه برای مبارزه با تروریست‌ها در سوریه ـ حکایت دارد.

طبیعتاً اگر گمانه «دست داشتن غرب و متحدان آنها در اقدامات تروریستی» به جای گمانه «نقص فنی» و «دست داشتن داعش» تقویت شد، راهبرد مقاومت اسلامی و روسیه چیزی متمایز و متفاوت خواهد شد. 


  ادامه مطلب ...

آمریکا و پارادوکس شناسایی میانه‌رو‌های سوریه، پس از 4 سال‌ حمایت از آنها ‌تهران/ 1394/08/20

سوریه از سال 2011 تا کنون شاهد درگیری های خونینی بوده است. آمریکا، در این سال‌ها به بهانه حمایت از گروه‌های موسوم به «مخالفان میانه رو بشار اسد»، صراحتا از طرف‌های مقابل ارتش و مقاومت مردمی سوریه حمایت- مستقیم و غیر مستقیم- مالی و تسلیحاتی کرده است. این حمایت‌ها سبب شده این کشور خط مقدم مقاومت اسلامی و ضد صهیونیستی به ویرانه‌ای تبدیل و صدها هزار نفر کشته و مجروح و میلیون ها نفر آواره شوند. 

حال پس از گذشت بیش از چهار سال بحران آفرینی در سوریه و سازماندهی و تجهیز ده‌ها هزار تروریست در منطقه و جهان و گسیل آنها به این کشور/ به بهانه «حمایت از میانه‌روها»/ سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا می‌گوید: "چیزی که ما در حال حاضر به آن نیاز داریم شناسایی طیف‌هایی از مخالفان رژیم اسد است که می‌توان آنها را به نوعی مخالفان میانه رو تلقی کرد". 

  ادامه مطلب ...

بررسی ابعاد و جوانب دیدار نتانیاهو با اوباما/ 1394/08/18

رسانه‌های جهان در روز‌های اخیر از دیدار سران آمریکا و رژیم اسرائیل در روز دوشنبه خبر دادند. این رسانه‌ها هدف از این دیدار را تلاش برای پشت سر گذاشتن اختلافات شدید بر سر توافق هسته ای ایران دانستند. 

روزنامه واشنگتن پست در شماره دیروز خود در اینترنت در مقاله ای نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تلاش خواهند کرد برخورد علنی زشت بر سر توافق هسته ای ایران را پشت سر بگذارند و در ملاقات روز دوشنبه خود در واشنگتن یک رویکرد تعاملی تر را در خصوص روابط آمریکا- اسرائیل در پیش بگیرند. 

نتانیاهو و اوباما از اکتبر 2014 با یکدیگر دیداری نداشته اند. اختلافات آنها پس از توافق هسته ای ماه ژوئیه بین شش قدرت جهانی و تهران که آمریکا از آن دفاع و رژیم اسرائیل به شدت آن را محکوم کرد، شدت گرفت. به خصوص آن که به رغم مخالفت کاخ سفید، رهبر جناح راست رژیم صهیونیستی ماه مارس در سخنرانی خود در کنگره آمریکا تلاش کرد رضایت جمهوری خواهان را که رقیب سیاسی اوباما هستند، جلب کند.


ادامه مطلب ...

اظهارات اخیر اشتون کارتر و تحلیلی درباره اهداف شوم جدید آمریکا در منطقه/ 1394/08/18

در دهه‌های گذشته همواره شاهد اقدام کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس به خرید گسترده تسلیحات نظامی ازمتحدان غربی خود بوده‌ایم. صنعت و تجارت تسلیحات هم برای کشور‌های غربی تجارتی پرسود بوده و هم به نوعی به بازگشت دلار‌های نفتی به کشور‌های غربی منجر ‌شده است. به همین علت در بسیاری موارد شاهد تهدید سازی تصنعی محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی برای این کشور‌ها برای تشویق آنها به خرید‌ بیشتر تسلیحات نظامی باشیم. 

  ادامه مطلب ...

ارزیابی مواضع دو پهلو روسیه در سوریه در چارچوب دیپلماسی میانجیگرانه/ 1394/08/13

به گزارش دیروز خبرگزاری رویترز وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد این کشور باقی ماندن بشار اسد رئیس جمهور سوریه بر سر قدرت را مسئله ای اصولی نمی داند. ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره اینکه آیا نجات اسد مسئله ای اصولی برای روسیه است گفت: «به هیچ وجه چنین چیزی نیست، ما هرگز چنین چیزی را بیان نکرده ایم.»

این خبرگزاری در ادامه نتیجه گرفت:  "این اظهارات می تواند نشانه ای از اختلاف دیدگاه با ایران باشد که دیگر حامی بین المللی مهم برای رئیس جمهور سوریه به شمار می رود".

به گزارش رویترز فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در روز دوشنبه با بیان اینکه "تهران ممکن است متعهدتر از مسکو به اسد باشد"، گفت: «روسیه ممکن است مانند ما به باقی ماندن اسد بر سر قدرت اهمیت ندهد». رویترز در ادامه نتیجه گرفت: "این اظهارات نیز می تواند منجر به افزایش گمانه زنی ها درباره اختلاف ها بین روسیه و ایران بر سر اسد شود".

  ادامه مطلب ...