دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

عقب نشینی داعش و تهدید آن برای غرب/ 1395/07/28

کشور‌های غربی و متحدان آنها پس از آغاز بحران در سوریه از گسیل ترویست‌ها یا افرادی که مستعد اقدامات تروریستی هستند به این کشور حمایت کردند و نه تنها مرز‌های خود را به روی این افراد برای خروج گشودند بلکه جلوی تبلیغات آزاد برای جذب این افراد به سازمان تروریستی داعش را نگرفتند. 

  

یکی از اهداف بیرون کردن تروریست‌ها یا افراد مستعد برای اقدامات تروریستی از این کشور‌ها، «افزایش ضریب امنیت» در این کشور‌ها و انتقال ناامنی از این کشور‌ها به کشور‌های محور مقاومت اسلامی بوده است. 

بنابراین طبیعی است با تنگ شدن عرصه بر داعش در عراق و سوریه مقامات غربی نگران بازگشت اعضای این سازمان تروریستی به آمریکا و اروپا باشند. 

به گزارش دیروز بی بی سی فارسی مسئول امور امنیتی اتحادیه اروپا گفته است کشورهای اروپایی باید آماده بازگشت پیکارجویان در صورت بیرون راندن نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) از موصل باشند.

جولین کینگ به روزنامه آلمانی دی ولت گفته است که حتی تعداد کمی از این پیکارجویان می‌توانند تهدیدی جدی برای اروپا باشند و به همین منظور کشورهای اتحادیه اروپا باید آماده شوند.

نیروهای عراقی عملیات خود را برای کنترل شهر موصل، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در عراق آغاز کرده‌اند. گفته می‌شود نزدیک به 5 هزار نیروی داعش در شهر موصل حضور دارند.

البته همین وضعیت با شدت گرفتن پیشروی‌های ارتش سوریه، برای تروریست‌های مستقر در این کشور ‌هم وجود دارد. 

آقای کینگ که اخیرا به عنوان کمیسر امنیتی اتحادیه اروپا انتخاب شده به روزنامه دی ولت گفته است که تهدید پیکارجویان داعش که به اروپا باز می‌گردند، «بسیار جدی» است.

به نظر می‌رسد کشور‌های غربی از تجربه بازگشت سربازان آمریکایی که در جنگ ویتنام متوسل به شدیدترین خشونت‌ها علیه مردم این کشور شده بودند درس گرفته‌اند، سربازانی که ضمن حرفه‌ای بودن در اقدامات خشونت آمیز و استفاده از سلاح‌های سرد و گرم به علت اقدامات غیر انسانی در این جنگ دچار بحران‌های روحی شده بودند و هر یک به تهدید امنیتی جدی برای آمریکا تبدیل شده بودند. 

البته سرباز‌های آمریکایی بازگشته از جنگ ویتنام نیرو‌های نظامی و رسمی این کشور بودند بنابراین منضبط تر از تروریست‌هایی هستند که در عراق و سوریه وجود دارند، بنابراین تهدید ‌این تروریست‌ها بسیار بیشتر از تهدید این سربازان آمریکایی است. به عنوان تازه ترین شاهد برای نشان دادن پتانسیل خشونت و رویه غیرانسانی تروریست‌های داعش می‌توان به انتشار گزارش‌ها در روز‌های اخیر درباره استفاده این گروه از مردم موصل به عنوان «سپر انسانی» اشاره کرد. 

رادیو فردا امروز به نقل از رویترز می‌گوید، گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد ابوبکر البغدادی، رهبر گروه حکومت اسلامی به همراه هزاران نیروی این گروه در موصل هستند و به نظر می‌رسد با توجه به این تمرکز نیروها احتمالا جنگ برای آزاد سازی موصل طولانی خواهد بود. طبق این گزارش نیروهای دولتی عراق و پیشمرگه‌های کرد در برخی از مواضع به 20 تا 50 کلیومتری موصل رسیده‌اند.

در همین حال، شهروندان حاضر در موصل در تماس تلفنی به رویترز گفته‌اند که نیروهای داعش مانع خروج آنها از شهر شده‌اند و شهروندان و غیرنظامیان را در برخی از ساختمان‌هایی که احتمال حمله هوایی به آن‌ها می‌رود مستقر کرده‌اند.

ابو ماهر یکی از ساکنان موصل که در نزدیکی دانشگاه این شهر زندگی می‌کند، به رویترز گفته است: خیلی روشن است که داعش با نگه داشتن غیر نظامیان در ساختمان‌هایی که احتمالا مورد حمله هوایی قرار می‌گیرند، از مردم به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند.

در این میان آنچه مضحک به نظر میرسد اظهارات دیروز جف دیویس، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، درباره استفاده داعش از مردم به عنوان سپر انسانی است. وی با اشاره به این مطلب از نبرد برای آزادی موصل به عنوان «یک جنگ زشت» یاد کرده است. این ادعا در حالی است که وزارت دفاع آمریکا نقش مستقیم و غیر مستقیم در آموزش و تجهیز تروریست‌های داعش در اردن و ترکیه برای گسیل به سوریه و عراق داشته است. 

در پایان آنچه غیر قابل انکار است این است که با توجه به نقش دولت‌های غربی و متحدان منطقه‌ای آنها در سازماندهی، آموزش، تجهیز و گسیل تروریست‌ها به سوریه و عراق، ایده موفقیت آنها در کنترل تهدید بازگشت آنها به اروپا و آمریکا ایده‌ای خوش بینانه است و در نهایت آمریکا و اروپا نیز باید - مانند متحدان خود از جمله ترکیه - طعم تهدید دست پرورده‌های تروریست خود در سوریه و عراق را بچشند، زیرا «خود کرده را تدبیر نیست».

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.