دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

«آتش بس» تنها راه حفظ ظرفیت‌های سیاسی شورشیان سوری"/ 1395/07/25

علی رغم ادعای برخی اخبار و گزارش‌های منتشر شده پس از نشست لوزان ظاهرا اختلاف نظر‌های بین طرف‌های مناقشه سوریه کمتر شده است. 


 

  

مهمترین نشانه این ارزیابی درخواست بی سابقه وزیر امور خارجه ترکیه برای خروج افراد مسلح جبهه النصره از شهر حلب سوریه است. مولود چاووش اوغلو گفت: جبهه النصره باید بلافاصله و بدون تاخیر از شهر حلب سوریه عقب نشینی کند. مخالفان سوری باید از جبهه النصره جدا شوند. 

ممکن است این تغییر مواضع از منظر فاصله گیری آنکارا از متحدان غربی و نزدیکی این کشور به روسیه و ایران پس از کودتا نافرجام ارزیابی شود اما برخی شواهد حاکی است که ترکیه همچنان در چارچوب سیاست‌های متحدان غربی و منطقه‌ای خود عمل می‌کند و این تغییر مواضع متاثر از پیروزی‌های ارتش سوریه و سخت شدن شرایط برای تروریست‌ها و شورشیان سوری در این کشور است، پیروزی‌هایی که حتی همزمان با نشست لوزان ادامه داشته است.

بنابر برخی گزارش‌ها امروز ارتش سوریه پس از درگیری‌های شدید با گروه های مسلح بر شهرک معان در حومه شمالی حماه مسلط شد. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است ارتش سوریه بخش هایی از مناطق تحت کنترل گروه تکفیری صهیونیستی داعش را در دیرالزور بازپس گرفت. بر اساس این گزارش‌ها نیروهای مسلح سوریه همچنین توانستند بیشتر مناطق اطراف مقر گردان صد و سی و هفتم را پاکسازی کنند و همچنین خسارات سنگینی به مواضع دفاعی داعش وارد کردند. در همین حال، در اطراف فرودگاه نظامی دیرالزور، گردان هوابرد صد و چهارم ارتش سوریه و همچنین گردان سوم زرهی چندین مرزعه را در روستاهای جفرا و مرایا بازپس گرفتند. 

نیروی هوایی سوریه نیز مواضع گروه های تروریستی مستقر در مناطق ادلب و شمال لاذقیه را هدف قرار دادند.

به نظر می‌رسد غرب و متحدان منطقه‌ای آن با جلوگیری از ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه در پی «توقف  اضمحلال بیشتر ظرفیت‌های سیاسی شورشیان سوری در این کشور» هستند.

چاووش اوغلو همچنین افزود: همه طرف های شرکت کننده در نشست لوزان بر حل بحران سوریه به شیوه های سیاسی تاکید کردند. باید آتش بس در همه سوریه اعلام شود. 

همزمان با پیروزی‌های نظامی ارتش سوریه ناو هواپیمابر روسی «کوزنیتسف » هم راهی سواحل سوریه شده است. ظاهرا روسیه با این اقدام قصد دارد هرگونه وسوسه را در طرف غربی برای مداخله نظامی در سوریه از بین ببرد. این  ناو روسی که حامل جنگنده های سوخو، میگ و بالگردهای جنگی تمساح است به مدت پنج ماه در سواحل منطقه خواهد بود. خبرگزاری اینترفاکس روسیه اعلام کرد مجموعه ای از کشتی های جنگی وابسته به ناوگان شمالی روسیه، ناو کوزنیتسف را همراهی می کنند.  

شایان ذکر است جان کری یک روز پس از نشست لوزان، برای بحث درباره سوریه، به لندن می رود تا با همتایان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی خود دیدار کند. کشورهای اروپایی برای اظهار دیدگاه های خود درباره سوریه، در لوزان حضور نداشتند. 

الجزیره انگلیسی امروز با اشاره به این مطلب افزود: در لندن قطعا بحث هایی درباره گزینه نظامی نیز وجود خواهد داشت اما همه می دانند که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا کاملا به استفاده از چنین گزینه ای بی میل است. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.