دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

بهبود مناسبات با تل‌اویو تهدید برای آنکارا و ریاض/ 1395/07/30

1) عربستان و ترکیه در ما‌ه‌های اخیر گام‌های بلندی برای آشکار کردن مناسبات خود با رژیم صهیونیستی برداشته‌اند. 

از سویی حدود 4 ماه از عادی سازی روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی می‌گذرد و اکنون وکلای قربانیان حمله نظامیان رژیم صهیونیستی به کشتی ماوی مرمره در سال 2010 نگرانند درپی این معاهده (عادی‌سازی روابط اسرائیل و ترکیه) این دادگاه، بررسی را متوقف کند.» زیرا توافق عادی‌سازی روابط تاکید می‌کند که عاملان حمله به کشتی ماوی مرمره دیگر نباید مورد پیگرد قانونی قرار گیرند و رژیم صهیونیستی فقط به پرداخت 20 میلیون دلار محکوم شد. 

  

نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در سال 2010 به کشتی ماوی مرمره که از ترکیه برای ارسال کمک‌های انسانی به نوار غزه راهی شده بود، حمله کرده و ضمن مجروح کردن 60 فعال حقوق بشری، 9 تبعه ترکیه را نیز به قتل رساندند. بعد از این حادثه بود که روابط ترکیه و رژیم صهیونیستی قطع شد.

از سوی دیگر، روزی نیست که خبر یا گزارشی درباره اقدامات مقامات سعودی برای بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی منتشر نشود. 

در آخرین گزارش از این دست روزنامه  السفیر امروز نوشت عربستان سعودی در مسیر عادی سازی روابط خود با  اسرائیل از برخی پایگاه‌های اینترنتی اسرائیلی رفع فیلتر کرده است... و در مقابل عرصه را برای رسانه‌های تبلیغاتی مقابل تنگتر کرد. از جمله اینکه برخی شبکه‌های سوری و شبکه‌های ایرانی را که به زبان عربی برنامه پخش می‌کردند،  فیلتر کرد. عربستان سعودی همچنین صدها پایگاه اینترنتی سوری و عراقی و همچنین شبکه تلویزیونی «المنار» و پایگاه اینترنتی آن را  که به حزب‌الله لبنان تعلق دارد، بست.  السفیر در ادامه نتیجه گرفت: این امر به این معنا  است که روند ریل‌گذاری روابط میان دو طرف با سرعت زیاد و  به صورت مستقیم آغاز شده و در انتظار لحظه مناسب است تا دو سر این ریل‌گذاری  در یک سرزمین که احتمالاً اردن خواهد بود ( ملاقات مسئولان دو طرف)  به یکدیگر متصل شود.

برخی گزارش‌ها نیز حاکی است نتانیاهو و محمد بن سلمان پنجشنبه گذشته در مورد روابط ریاض و تل‌آویو، اوضاع در سوریه و لبنان، هماهنگی امنیتی بین دو طرف و خرید سلاح از اسرائیل از طرف عربستان برای تداوم حمایت از گروه‌های تروریستی در سوریه و حملات علیه یمن گفتگو کردند.

پایگاه اینترنتی آلمانی آلگماینر نیز ماه ژوئیه گزارش داد آموس یادلین، مدیر موسسه «مطالعات امنیت ملی» اسرائیل و رئیس سابق اطلاعات ارتش اسرائیل گفت همکاری بین عربستان سعودی و اسرائیل به صورت محرمانه انجام می‌شود و تل‌آویو و ریاض، ایران را یک تهدید تلقی می‌کنند.

این سخنان دو ماه پس از آن بیان شد که یک هیئت صهیونیستی به ریاست موشه یعلون وزیر جنگ وقت اسرائیل، برای دیدار با مقامات در ریاض، از عربستان سعودی دیدار کرد.

2) در این میان مطلبی که باید هر دو کشور به آن توجه کنند تاثیر این رویه شرم‌آور بر افکار عمومی ترکیه و عربستان و دیگر کشور‌های اسلامی و از بین رفتن مشروعیت دولت‌های این دو کشور است. به هر حال رژیم آل سعود عنوان «خادمین الحرمین شریفین» و دولت ترکیه عنوان «دولت اسلام گرای ترکیه» را همچنان یدک می‌کشد و مردم مسلمان این کشور‌ها و جهان اسلام انتظار دارند اگر دولت‌هایشان به مخالفت و اعتراض نسبت به جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی ـ رژیمی که یک کشور اسلامی بویژه اولین قبله مسلمانان مسجد الاقصی را اشغال کرده و مردم مسلمان این کشور را کشته و آواره کرده ـ متوسل نمی‌شوند لااقل ارتباطی با این رژیم نداشته باشند. زیرا این ارتباطات به حل مهمترین مسئله رژیم صهیونیستی یعنی انزوای در منطقه و جهان اسلام کمک می‌کند.  

نشانه‌های این واقعیت در اعتراض‌های مردم این کشورها به بهبود مناسبات با رژیم صهیونیستی و تلاش این کشور‌ها - حتی رژیم صهیونیستی - برای پنهان کردن ابعاد این مناسبات‌ است.    

«آلگماینر» روز پنج شنبه نوشت: سخنگوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل گفت خبرها در ایران و سرزمین‌های فلسطینی مبنی بر اینکه اخیراً یک مکالمه تلفنی بین نتانیاهو و وزیر دفاع عربستان انجام شده است، واقعیت ندارد. به گزارش پایگاه اینترنتی آلمانی آلگماینر بخش سانسور ارتش اسرائیل صحبت در مورد چنین تماس‌ها و جلساتی را به دلایل امنیتی ممنوع کرده است. بر اساس اعلام المنار، خانواده سلطنتی عربستان نیز ترجیح داده است چنین مذاکراتی را محرمانه نگه دارد. 

علاوه بر این جروزالم پست روز پنج شنبه نوشت: درخواست بی‌سابقه یک لابی سعودی در واشنگتن برای اتحاد مشترک بین اسرائیل و عربستان با خشم دیگر سعودی‌ها مواجه شد. 

به گزارش پایگاه اینترنتی این روزنامه صهیونیستی، سلمان الانصاری، بنیان‌گذار و رئیس کمیته روابط عمومی آمریکا و سعودی هفته پیش در مطلبی که در هیل، نشریه کنگره آمریکا منتشر شد، با استناد به برخی دلایل تاریخی، اقتصادی و راهبردی از تشکیل اتحاد اسرائیل و عربستان حمایت کرد. 

بلافاصله پس از انتشار این مطلب توئیت‌های خشمگینانه منتشر شد و بدرالرشید، نویسنده سعودی مطلبی در رد اظهارات به انصاری نوشت که در پایگاه اینترنتی العربی الجدید منتشر شد.   

به گزارش جروزالم پست مخالفت‌ها با انصاری نشان‌دهنده آن بود که گرچه برخی چهره‌ها در میان نخبگان سعودی در دیدگاه سنتی خود که در آن اسرائیل دشمن پنداشته می‌شود، تغییر ایجاد می‌کنند، اما افکار عمومی با عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان به‌شدت مخالف است. 

رشید ضمن آنکه انصاری را بدتر از دیگر مدافعان عادی‌سازی روابط با اسرائیل خواند، گفت وی اشغالگری اسرائیل را کاملاً نادیده می‌گیرد علاوه بر آن‌که به جنایت‌هایی که اسرائیل هرروزه ضد فلسطینیان مرتکب می‌شود، اشاره‌ای نمی‌کند. در ترکیه نیز وضع به همین صورت است. صدها معترض ترکیه‌ای با در دست گرفتن پرچم‌های فلسطین، انزجار خود را از رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی روابط با این رژیم اعلام کردند و شعارهای ضد اسرائیلی سر دادند. پایگاه اینترنتی اسرائیل نشنال نیوز امروز اعلام کرد در حالی که دادگاه عالی استانبول جلسه فرمایشی درباره حمله سال 2010 رژیم صهیونیستی به کشتی حامل کمک‌های بشر دوستانه ماوی مرمره برپا کرد اما اعتراضات مردمی در ترکیه نشان داد، مردم این کشور به این عادی‌سازی روابط معترض هستند.

در همین راستا معترضان ترکیه‌ای روز گذشته با تجمع در مقابل ساختمان دادگاه عالی ترکیه، نسبت به مصالحه با رژیم صهیونیستی در پرونده کشته شدن 9 تبعه ترکیه در جریان حمله صهیونیست ها به کشتی ماوی مرمره، اعتراض کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.