دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

هدف مداخله نظامی ترکیه: حمایت از داعش/ 1395/08/09

1- ترکیه هم در شمال سوریه و هم در شمال عراق مداخله نظامی کرده است. 

پایگاه اینترنتی فارن پالسی دیروز با  اشاره به سیاست ملی گرایانه و تهاجمی اردوغان و سرریز شدن آن از مرزهای ترکیه به سمت اشغال اراضی در یونان و عراق از «اراده ‌اردوغان برای احیای امپراطوری عثمانی» خبر داد. 

  

اما آنکارا خود مدعی است برای کنترل کرد‌ها و داعش و با حمایت از اهل تسنن در این دو کشور مداخله نظامی کرده است. مهمتر اینکه، آمریکا با وجود اینکه کرد‌ها را متحد خود می‌داند به بغداد فشار می‌آورد که با مداخله نظامی ترکیه موافقت کند. برخی دیگر نیز معتقدند هدف ترکیه از مداخله نظامی در سوریه عملی ساختن طرح خود برای ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است.

در این میان آنچه به نظر می‌رسد به واقعیت نزدیک تر است اینکه هدف ترکیه از این تحرکات نظامی تنها و تنها حمایت از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی و به تعویق انداختن شکست آنها است، آنهم در شرایطی که برخی گزارش‌های میدانی صراحتا از فروپاشی روحی و روانی اعضای گروه تروریستی داعش حکایت دارد. 

ترکیه در گذشته از آنسوی مرزها، افراد مسلح و گروه های تروریستی را هدایت می کرد، اما امروز با ناکامی این گروه ها مجبور شده خودش در این نبرد وارد عمل شود. ترکیه می خواهد در عراق و نبرد الرقه هم مداخله کند. 

البته ترکیه در این مداخله نظامی هیچ منفعتی جز نشان دادن سر سپردگی در برابر متحدان غربی خود، از جمله ناتو - شاید به طمع نائل شدن به هدف دیرین خود یعنی عضویت در اتحادیه اروپا- ندارد. 

2- با مداخله نظامی ترکیه در شمال سوریه، شهر الباب در شمال شرق استان حلب به کانون درگیری‌ها بین طرفین تبدیل شده است. شبکه المیادین دیروز گزارش داد: سلطه مجدد دولت قانونی سوریه بر شهر الباب، به معنای بسته شدن خطوط تدارکاتی گروه های مسلح در جبهه های مختلف در حلب است و ادامه تهاجم ترکیه را متوقف می کند.

از سوی دیگر با مداخله نظامی در عراق شهر تلعفر به کانون توجه‌ها در عملیات موصل تبدیل شده، منابع خبری روزنامه الاخبار دیروز گزارش می دهند حدود هفتاد درصد از کمک‌های ائتلاف بین المللی به نیروهای مشترک عراقی در موصل در دو روز گذشته متوقف شد. این کمک‌ها بر اثر اختلافات بین بغداد و آنکارا و همچنین بحثهای مربوط به ماموریت بازپس گیری شهرستان تلعفر، متوقف شده  است.

منابع سیاسی بلند پایه در بغداد خبر دادند که آمریکا چند روزی است که بر بغداد فشار وارد می کند تا عراق با شرکت ترکیه در عملیات نظامی آزادسازی موصل موافقت کند، همچنین این فشار آمریکا با هدف جلوگیری از اجرای نقشه آزادسازی تلعفر -  در محور غربی عملیات موصل - به دست داوطلبان مردمی نیز وارد می شود. 

به ویژه اینکه از همه محورهای عملیات موصل ظاهرا محور غربی آن به دست فرماندهی داوطلبان مردمی عراق خواهد افتاد. این در حالی است که نقشه راه عملیات آزادسازی موصل خالی شدن این محور از نیروهای نظامی را می طلبد تا جنگجویان داعش بتوانند از این مناطق به سمت منطقه البعاج بگریزند زیرا  منطقه البعاج صحرایی گسترده و چسبیده به مرز سوریه است. اما برخی منابع از مجلس اعلاى اسلامی اعلام کرده‌اند که  گردانهای عاشورا می خواهند نقش مانع را در محور غربی و شهر تلعفر ایفاء کنند. همچنین همین نقش را در محور شمالی در منطقه بعشیقه، که نیروهای ترکیه مستقر هستند بازی کنند.

فرماندهان نیروهای داوطلب مردمی معتقدند راهبرد فراری دادن تروریست‌ها از شهرها و از بین نبردن آنها بطور کامل باعث خواهد شد تهدید این تروریست‌ها همچنان باقی بماند. از اینرو معتقدند باید دشمن را همچون حرف انگلیسی O به شکل دایره در محاصره قرار داد هر چند این درگیریهای همه جانبه خسارتهای انسانی زیادی به همراه داشته باشد. این در حالی است که ائتلاف بین المللی ترجیح می دهند محاصره به شکل حرف انگلیسی U باشد و یک محور را خالی بگذارند تا جنگجویان داعش به خارج از مناطق مسکونی بگریزند.

ظاهرا طرح ائتلاف بین المللی سوق دادن داعش به سوی سوریه برای تقویت تروریست‌ها در سوریه در برابر ارتش سوریه و متحدان است. در عین حال ظاهرا بر اساس این طرح مناطق آزاد شده در عراق نباید دست ارتش و نیروی ‌های مقاومت مردمی در عراق بیافتد بنابراین نظامیان ترکیه قرار است جایگزین داعش در عراق شوند.

4- در پایان شایان ذکر است برخی منابع خبری گزارش داده‌اند که ترکیه با تحریک و تشویق امریکا و کشور‌های غربی در سوریه و عراق مداخله کرده است. 

هر چند بین ترکیه و ائتلاف غربی در زمینه بحران در سوریه و عراق منافع مشترکی وجود دارد و همین موضوع باعث همگرایی بین انها شده است اما نباید فراموش کرد که غرب به ترکیه همچنان به عنوان یک کشور اسلامی می‌نگرد که نباید ثروتمند و قدرتمند باشد. بنابراین سعی می‌کند ترکیه درگیر یک جنگ فرسایشی کند تا  قدرت و ثروتشن تضعیف شود. این سناریو همان سناریویی است که در یکی دو سال گذشته با تشویق عربستان به مداخله نظامی در یمن دنبال شده است، سناریویی که سبب شده میلیاد‌ها دلار ثروت این کشور که در نتیجه فروش ذخائر نفتی این کشور بدست آمده، مجددا صرف خرید‌های هنگفت تسلیحات غربی شود و به کشور‌های غربی گرفتار در بحران‌ اقتصادی برگردد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.