دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

احتمال تبدیل انتخابات آمریکا به بحران سیاسی/ 1395/08/08

در روز‌های اخیر دو دیدگاه درباره نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در محافل سیاسی، کارشناسی و رسانه‌ای این کشور مطرح شده است. 

از سویی برخی رسانه‌ها از نظر سنجی‌هایی خبر می‌دهند که مدعی پیشتازی نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، از سوی دیگر ترامپ با تکذیب این نظرسنجی‌ها و متهم کردن رسانه‌های آمریکا به حمایت از رقیب وی معتقد است "پیروزی خیره‌کننده او و طرفدارانش در انتخابات، مردم آمریکا را شگفت‌زده خواهد کرد". 

  

به گزارش روز پنج‌شنبه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، نظرسنجی فاکس نیوز از رأی دهندگان آمریکایی در فاصله روزهای بیست و دوم تا بیست و پنجم اکتبر امسال نشان می‌دهد هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، 44 درصد آراء را به خود اختصاص داده است. پس از کلینتون، ترامپ نامزد انتخاباتی حزب جمهوری خواه با کسب 41 درصد آراء در جایگاه دوم قرار دارد. 

همزمان پایگاه اینترنتی رییل کلیر پالیتیکس اعلام کرد: "براساس میانگین نتایج نظرسنجی‌ها، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا با فاصله پنج و چهار دهم درصد از رقیب جمهوری‌خواهِ خود جلوتر است." البته یک روز بعد همین پایگاه خبری اعلام کرد: "براساس میانگین نتایج نظرسنجی‌های انتخاباتی در آمریکا، هیلاری کلینتون  نامزد دموکرات ها، پنج ممیز هفت دهم درصد از دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان پیش افتاده است که در مقایسه با دو روز گذشته حدود شش دهم درصد افزایش داشته است". براساس این میانگین تاکنون هیلاری کلینتون 48.5 درصد و ترامپ 42.8 درصد آراء را به خود اختصاص داده‌اند. 

پایگاه خبری ووکس نیز دیروز نوشت: به نظر می‌رسد در یازده روز منتهی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هیلاری کلینتون کاملاً از دونالد ترامپ پیش افتاده است. این پایگاه خبری نوشت: میانگین نظرسنجی‌‌های ملی که هافینگتون پست و موسسه نظرسنجی ریل کلیر پولتیکس انجام داده‌اند، هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حدود شش درصد از دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان، پیش افتاده است. 

اما در مقابل ترامپ بار دیگر به طرفداران خود اطمینان داد کاخ سفید را پس خواهد گرفت. دونالد ترامپ در سخنرانی خود در جمع طرفدارانش در ایالت اوهایو گفت در 12 روز آینده ما قصد داریم در اوهایو پیروز شویم و کاخ سفید را پس بگیریم. وی با اشاره به نظرسنجی جدید رمینگنون ریسرچ درباره نتیجه انتخابات، پیش بینی کرد که اکثریت آراء در این ایالت را به خود اختصاص دهد .

بنا بر گزارش دیروز خبرگزاری فرانسه نیز دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری‌خواه آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور با رد نتایج نظرسنجی‌های اخیر در این کشور گفت وی برنده انتخابات خواهد بود.

ترامپ روز پنج‌شنبه در گفتگو با حامیان خود در ایالت سرنوشت‌ساز اوهایو گفت: «ما در حال بردن و پس گرفتن کاخ سفید هستیم.» وی تاکید کرد همین حالا در انتخابات پیش است. 

وی در ادامه گفت در ایالتهای کارولینای شمالی، آیووا، فلوریدا و اوهایو که نتایج نظرسنجی‌ها به نفع کلینتون هستند پیروز خواهد شد.

نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در آمریکا همچنین در گفتگوی اختصاصی با سی ان ان در روز پنج شنبه پیش بینی کرد با پیروزی خیره کننده در انتخابات مردم را شگفت‌زده می‌کند. 

به گزارش دیروز خبرگزاری فرانسه وی رسانه‌های آمریکا را متهم کرد از رقیب وی حمایت می‌کنند. 

مطرح شدن این تفاوت دیدگاه درباره نتایج انتخابات امری طبیعی است اما آنچه سبب شده شرایط سیاسی آمریکا در آستانه این انتخابات به صورت بی‌سابقه‌ای پیچیده شود اصرار ترامپ و طرفدارانش بر امکان تقلب در این انتخابات است.  ترامپ همچنین بارها اتهامات خود را بر ضد دموکرات‌ها درباره مهندسی انتخابات تکرار کرده است. ترامپ اعلام کرده اطمینان دارد که مسلماً پیش و حتی در زمان برگزاری انتخابات تقلب‌های گسترده‌ای در آمریکا صورت می‌گیرد. 

این اصرار تاجایی پیش رفته که خبرگزاری فرانسه روز پنج شنبه گذشته خبر داد خطر سلاح‌های گرم، تهدید و اقدامات ناقض قانون همچنان بر این انتخابات آمریکا سنگینی می‌کند.

بر اساس این گزارش این نگرانی‌ها در پی فشارهای دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه افزایش یافته است. ترامپ از هواداران خود خواسته است هشتم نوامبر بر روند رای گیری که به گفته وی پیشاپیش در آن  تقلب‌هایی صورت گرفته است، نظارت دقیق داشته باشند. 

این خبرگزاری همچنین گزارش داد "در بسیاری از ایالت‌های آمریکا رای دهندگان این اجازه را پیدا کرده‌اند که مجهز به سلاح گرم در پای صندوق‌های رای حاضر شوند همین مسئله موجب تشدید نگرانی‌ها در فضای ناسالم انتخاباتی آمریکا شده است".

گذشته از اینکه "آیا در انتخابات آینده آمریکا تقلب صورت خواهد گرفت" و یا اینکه "آیا واقعاً در آمریکا انتخابات مهندسی می‌شود؟"، اما چند مطلب مسلم است: اول اینکه تمکین نکردن ترامپ و طرفداران چند ده میلیونی وی به نتایج انتخابات نشان دهنده اوج شکاف سیاسی و سرخوردگی اجتماعی در نتیجه خوب عمل نکردن سازوکار دموکراسی در این کشور است. ثانیاً، اگر هر طرف، نتایج این رقابت سیاسی را نپذیرد، این انتخابات به محملی برای بروز یک بحران سیاسی و اجتماعی گسترده در این کشور تبدیل  می‌شود. ثالثاً، ظاهراً آمریکا در حال فرو رفتن در گردابی است که خود بار‌ها تحت عنوان حمایت از دموکراسی در کشور‌های رقیب دامن زده است. 

به نظر می‌رسد همین مسائل سبب شده شمار زیادی از مسئولان حزب جمهوری خواه و دموکرات خشم و عصبانیت خود را از مشاجره جدیدی که ترامپ در کارزار تبلیغاتی خود به راه انداخته است، پنهان نمی‌کنند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.