دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

واکنش غیرصادقانه آمریکا به موضوع نظارت بر انتخابات/ 1395/08/01

کنسولگری روسیه در اوکلاهما، تگزاس و لوئیزیانا درخواست حضور رسمی نماینده روسیه در محل‌های رای‌گیری برای "مطالعه تجربه روند رای‌گیری" در آمریکا را کرده است.

این در خواست پس از آن مطرح شده است که دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره تقلب در انتخابات آمریکا هشدار داد، هشداری که اعتراض بسیاری از مقاومات آمریکایی از دو حزب را به دنبال داشت. 

  

نشریه پولیتیکو که عمدتا به اخبار سیاسی آمریکا می پردازد در مطلبی اخیرا نوشت دونالد ترامپ و شماری از چهره های بانفوذ چپگرا در آمریکا می گویند به نظر می رسد که همه چیز طوری برنامه ریزی شده و پیش می‌رود که هیلاری کلینتون رئیس جمهوری آمریکا شود. ترامپ برای اثبات این نظر از ایمیل های منتشر شده ویکی لیکس به عنوان مدرک یاد می کند و چپگرایان دلایل دیگری می آورند.

در این میان آنچه قابل تامل است واکنش غیرصادقانه وزارت خارجه آمریکا به درخواست کنسولگری روسیه است. البته روس‌ها هم مثل بسیاری از کشور‌ها دیگر تا کنون جواب منفی به در خواست کشور‌های غربی برای نظارت بر انتخابات روسیه داده‌اند. ولی درخواست مسکو - در شرایطی که گمانه زنی‌ها درباره احتمال تقلب در انتخابات آمریکا بالا گرفته است- آزمونی برای سنجش صداقت مقامات آمریکایی است. زیرا آنها همیشه - در نقش مدعی العموم - مطالبه نظارت بر انتخابات دیگر کشور‌ها را دارند. 

در هر حال در واکنش به این در خواست وزارت امور خارجه آمریکا ابتدا از حضور ناظران روسی استقبال کرد. جان کربی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، در مورد درخواست روسیه گفت که ایالات متحده، چیزی برای پنهان کردن ندارد و به سیستم انتخاباتی خود اطمینان دارد. وی همچنین افزود: هیچ سیاستی برای جلوگیری از حضور ناظران روسی در انتخابات وجود ندارد. اما در ادامه با «بازی تبلیغاتی» خواندن درخواست روسیه برای اعزام ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، موانعی جدی بر سر عملی کردن این درخواست ایجاد کرد. 

در این مسیر کربی تصریح کرد: هر ایالت این اختیار را دارد تا درخواست‌ها برای نظارت بر انتخابات را بررسی کرده و به آن پاسخ آری یا نه دهد. جالب اینکه هر سه ایالت، درخواست روسیه را رد کرده‌اند. 

مقام‌های ایالت اوکلاهما گفته‌اند قوانین ایالتی حضور هر فرد دیگری به جز مقام‌های رسمی و رای‌دهندگان در محل رای دادن را ممنوع کرده است. دبیر امور ایالتی اوکلاهما نیز ابراز امیدواری کرده است که مقام‌روسیه روند انتخابات آمریکا را از تلویزیون تماشا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت: آنها (ناظران روسی) می‌توانند در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا بر روند این انتخابات نظارت کنند. اعضای این سازمان که آمریکا نیز عضو آن است، می‌توانند بر روند انتخابات در کشورهای عضو نظارت کنند. اما جالبتر اینکه، روسیه عضو این سازمان نیست.

دولت آمریکا پیشتر روسیه را متهم کرده که با حملات سایبری قصد اختلال در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر را دارد. اتهامی که روسیه آن را رد کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.