دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

«جانبداری» سازمان ملل؛ حفظ وزن سیاسی عربستان در کویت/ 1395/03/19

سازمان ملل نام  ائتلاف به رهبری عربستان را از فهرست ناقضان حقوق کودکان در جنگ ها حذف کرد. 

این در حالی است که حملات وحشیانه ائتلاف عربی به رهبری عربستان به غیر نظامیان و مناطق غیر نظامی در یمن همچنان ادامه دارد و از مارس 2015 تاکنون این حملات بیش از نه هزار و چهارصد نفر کشته بجای گذاشته است. 

  ادامه مطلب ...

سیاست‌های نفتی عربستان، ریاض را متضرر می‌کند/ 1395/03/17

عربستان سعودی بهای نفت سبکش را در اروپا کاهش داد. پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال امروز پس از اعلام این خبر تصریح کرد: "این اقدام پس از شکست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در تعیین سقف تولید در میان افزایش صادرات نفت ایران، نشان دهنده افزایش رقابت ریاض با تهران است.
در این میان رویکرد تبلیغی و تحریک‌آمیز محافل رسانه‌های غربی قابل تأمل است. نشریه آمریکایی فوربز همزمان نوشت: عربستان سعودی و ایران خود را برای نبرد «حماسی» بعدی در بازار نفت آماده می‌کنند. 
 
ادامه مطلب ...

لابی صهیونیستی؛ سد راه همکاری بانک‌های اروپا با ایران/ 1395/03/12

امتناع بانک‌های اروپایی از سرمایه گذاری در ایران همچنان موضوع مورد مناقشه بین ایران و طرف‌های غربی است. تا جایی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در شروع سفری به سه کشور فنلاند، سوئد و لتونی از آمریکا خواست بانک های اروپایی را که خواهان انجام معامله با ایران هستند تنبیه نکند.

البته مقامات آمریکایی و اروپایی به تحرکات دیپلماتیک و گفتگو‌هایی با مقامات بانک‌ها، برای حل این مسئله، متوسل شده اند. مثلا  کشور‌های مهم غربی اخیرا طی بیانیه مشترکی از بانک ها و موسسات مالی خواستند از انجام معاملات مشروع با ایران پرهیز نکنند. 

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، آلمان و اتحادیه اروپا روز 20 مه (2 خرداد) در این بیانیه نوشتند:‌ "منافع اروپایی‌ها و سایر شرکت‌های جهانی در ایران بالاست. و به نفع ما و به نفع جامعه جهانی است که از موثر بودن برجام برای همه طرف ها اطمینان حاصل شود؛ ‌از جمله از طریق فایده رساندن به مردم ایران."

اما آقای ظرف بعد از آن تاکید کرد که قدرت‌های غربی باید در کنار انتشار بیانیه "اقدامات عملی" نیز برای گسترش روابط اقتصادی انجام بدهند.

پیش از این مقام معظم رهبری تصریح کرده بود: آمریکا روی کاغذ به بانک های خارجی اجازه می دهد با ایران معامله کنند اما در عمل، آنها یک ایران هراسی به راه انداخته اند تا هیچکس جرات معامله با ایران را نداشته باشد.

محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی ادعا می‌کنند: بانک‌های اروپایی که اغلب در خاک آمریکا شعبه دارند در از سرگیری معاملات با ایران با احتیاط زیاد عمل کرده‌اند. این بانک‌ها نگرانند که در صورت دادوستد با این کشور درگیر معاملاتی شوند که از نظر وزارت دارایی آمریکا با "حمایت از تروریسم" مرتبط است.

رویترز دیروز ادعا کرد شرکت ها و دولت های اروپایی و آسیایی به ویژه بانک ها تلاش کرده اند توضیحاتی مکتوب دریافت کنند مبنی بر اینکه بر اساس قوانین و مقررات مالی فعلی آمریکا چه اقداماتی مجاز است. در اصل آنها می خواهند این تضمین را دریافت کنند که آمریکا آنها را به علت معامله با ایران تحت پیگرد قرار نخواهد داد یا مجازات نخواهد کرد. این چیزی است که آمریکا تاکنون تمایلی به انجام دادن آن نداشته است.

علاوه بر این، شرکت‌های خارجی مطمئن نیستند آیا موافقتنامه هسته ای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با ایران ادامه خواهد یافت یا خیر؟ اگرچه نامزدهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا از این موافقتنامه هسته ای حمایت می کنند اما جمهوریخواهان از آن انتقاد و تهدید کرده اند پس از کنار رفتن اوباما از سمت ریاست جمهوری، تحریم ها را علیه ایران بازخواهند گرداند.

بنا بر ادعای این خبرگزاری تلاش های دولت اوباما برای اطمینان خاطر دادن درمورد تجارت با ایران با عصبانیت جمهوریخواهان و برخی دموکرات های مخالف موافقتنامه هسته ای تهران روبرو شده است. 

با وجود این توجیه‌ها، آنچه باید مورد توجه قرار گیرد نقش لابی صهیونیستی در کارشکنی همکاری بانک‌های اروپایی با ایران است. نباید از این واقعیت غافل شد که اولا، رژیم صهیونیستی مهمترین جریان مخالف توافق هسته‌ای پنج به علاوه یک و ایران بوده است؛ ثانیا، لابی صهیونیستی، مالکان و متولیان اصلی بانک‌ها و موسسات مالی در آمریکا و اروپا هستند. البته این به معنای نفی کارشکنی دولت‌های غربی در مسیر اجرای بخش «لغو تحریم‌های ایران» در توافق هسته‌ای نیست. ضمن اینکه تنها را وادار کردن لابی صهیونیستی به مانع تراشی نکردن در مسیر همکاری بانک‌های اروپایی با ایران فشار بر دولت‌های آمریکا و اروپا است. 

براساس موافقتنامه هسته ای به دست آمده بین تهران و قدرت های جهان، تحریم های آمریکا و اروپا علیه اقتصاد ایران ماه ژانویه لغو و زمینه برای داد و ستد شرکت های خارجی با اکثر شرکت های ایرانی هموار شد. با این حال شرکت های ایرانی همچنان با محدودیت هایی روبرو هستند. 

نقش دو جانبه آمریکا در عراق؛ «شریک» دزد و «رفیق» قافله/ 1395/03/09

بنا بر برخی گزارش‌ها نیروهای امنیتی عراقی شماری از محله‌ها و مناطق نزدیک به فلوجه را آزاد کرده‌اند. بر اساس این گزارش ها ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی در مسیر آزادسازی فلوجه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. 

  ادامه مطلب ...

خشونت در تجمعات انتخاباتی ترامپ نشان «انسداد سیاسی» است/ 1395/03/05

رسانه های آمریکایی از «خشونت» در تجمع انتخاباتی ترامپ در آمریکا خبر می دهند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، "حدود یک هزار نفر در مقابل محل سخنرانی دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تجمع انتخاباتی در جمع هوادارانش در شهر آلبوکرکیو در ایالت نیومکزیکو جمع شدند. معترضان به سمت محل سخنرانی یورش بردند". 

  ادامه مطلب ...

اظهارات جان کری مصرف داخلی دارد/ 1395/02/31

جان کری روز پنج شنبه در اظهاراتی که بیشتر «جنبه تبلیغاتی» دارد به دیپلمات‌های آمریکایی توصیه کرد: "داستان تسلیم شدن آقای ظریف را برای نوه‌هایتان تعریف کنید". 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در روز‌های اخیر جمهوری خواهان و منتقدان دولت آمریکا در چارچوب رقابت‌های انتخاباتی و برای زیر سوال بردن عملکرد رقبای دموکرات خود و همچنین تل‌آویو و لابی صهیونیستی آمریکا و اروپا برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها بر ضد ایران، بیش از هر زمان دیگری توافق هسته‌ای را هدف قرار داده اند. 

  ادامه مطلب ...

سناریو انقلاب‌های دموکراتیک گزینه آمریکا برای ونزوئلا/ 1395/02/29

هنریکه کاپریلس، از اصلی‌ترین رهبران جناح مخالف ونزوئلا روز سه‌شنبه گفت: ارتش باید میان قانون اساسی و نیکولاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا یکی را انتخاب کند. 

در شرایطی که دولت ونزوئلا به ریاست جمهوری نیکولاس مادورو اختیارات امنیتی خود را تقویت کرده است، هنریکه کاپریلس در کنفرانسی مطبوعاتی گفت:  "من به نیروهای مسلح اعلام می‌کنم که زمان حقیقت فرا رسیده است. وقت آن رسیده است که آنها ( نیروهای مسلح) میان قانون اساسی یا نیکولاس مادورو یکی را انتخاب کنند."

  ادامه مطلب ...