دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

قدرت نمایی نمایشی ناتو در برابر روسیه/ 1395/08/06

ناتو روز چهارشنبه از تلاش برای متقاعد کردن متحدانش به مشارکت در آماده باش نظامی در مرز روسیه خبر داد. صدای آمریکا معتقد است این سنگین ترین استقرار نیروهای نظامی در مرز روسیه همزمان با آماده شدن ناتو برای درگیری احتمالی با مسکو، از زمان جنگ سرد به این سو به شمار می‌رود.

به گزارش خبرگزاری رویترز با نمایش قدرت روسیه و اعزام ناو هواپیمابر خود به سوریه از طریق آب های اروپایی، وزیران دفاع ناتو قصد دارند به وعده رهبران این پیمان در ماه ژوئیه عمل کرده و از اوایل سال آینده میلادی نیروهای خود را به کشورهای حوزه بالتیک و شرق لهستان اعزام کنند.

  

به گزارش امروز کانال اول تلویزیون آلمان، «آ.اِر.دِ» اورزولا فون درلاین، وزیر دفاع آلمان در اجلاس دو روزه - دیروز و امروز - وزرای دفاع سازمان نظامی ناتو در بروکسلند  گفت: هر چند آماده باش نظامی در مرز روسیه یک حضور کاملا بجا و دفاعی است اما همزمان نشانه روشنی مبنی بر این مساله است که حمله به یک کشور عضو ناتو از منظر ما حمله به کلیه بیست و هشت کشور عضو ناتو خواهد بود. 

قدرت نمایی نظامی ناتو در برابر سوریه در حالی است که جمعی فرماندهان ارشد بازنشسته نیروی هوایی آمریکا با پیشنهاد هیلاری کلینتون برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه مخالفت کرده‌اند. دلیلی که آنها برای این مخالفت می‌آورند جالب است. 

صدای آمریکا به نقل از روزنامه گاردین خبر داد: این فرماندهان درباره پیشنهاد هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دایر بر ایجاد یک منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه و پیامدهای اجتناب ناپذیر آن، ابراز نگرانی می کنند. به گفته این فرماندهان چنین اقدامی می تواند رویارویی نظامی ایالات متحده و روسیه در سوریه را به سطوح بی سابقه و خطرناکی برساند.

روزنامه گاردین در گزارشی که از گفتگو با استراتژیست های پیشین آمریکایی در این زمینه منتشر کرده همچنین به هشدار دونالد ترامپ، رقیب انتخاباتی خانم کلینتون اشاره کرده که سیاست های هیلاری کلینتون در سوریه را سرآغاز یک جنگ جهانی دیگر توصیف می کند.

هراس مقامات آمریکایی از رویارویی نظامی با روسیه، آنهم در شرایطی که کشور‌های غربی بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ...  متنوعی را تجربه می‌کنند، حاکی از این است که قدرت‌نمایی ناتو و ادعای کلینتون  نمایشی دیپلماتیک یا انتخاباتی است. 

ایده منطقه پرواز ممنوع سالهاست که در واشنگتن با مخالفت محافل نظامی روبروست چون پدافند هوایی سوریه و حضور جنگنده های روسیه در آن کشور می تواند خطر جانی برای خلبانان آمریکایی در بر داشته باشد.

در همین حال، جیمز کلپر مدیر مرکز اطلاعات ملی آمریکا نیز در گفتگو با شبکه خبری سی بی اس، عنوان کرده که در صورت تشکیل منطقه پرواز ممنوع در سوریه، دور از ذهن نیست که روسیه در صدد حمله به هواپیماهای ارتش آمریکا نباشد.

با توجه به این مقدمه تنها گزینه پیش روی آمریکا و متحدانش در سوریه اقدامات نظامی نیابتی - مانند تشویق ترکیه و کرد‌ها به نقش آفرینی نظامی زمینه در سوریه - است تا پای آنها مستقیما در بحران سوریه باز  نشود. 

همزمان با بالا گرفتن تنش‌های در مناسبات روسیه و ناتو نشست سه جانبه ایران، روسیه و سوریه روزجمعه در مسکو برگزار خواهد شد.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه 5 آبان به خبرگزاری ایسنا گفت که محمد جواد ظریف روز جمعه 7 آبان در نشست سه جانبه مسکو شرکت خواهد کرد. وزیر امور خارجه ایران در این نشست با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه، و ولید معلم وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.