دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

هدف ائتلاف آمریکایی: تضعیف داعش و مقاومت اسلامی هر دو/ 1394/09/16

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا یکشنبه شب در یک سخنرانی نادر در کاخ سفید/ که هدف از آن اطمینان بخشیدن به مردم آمریکا و کاهش نگرانی های آنها پس از حملات پاریس پایتخت فرانسه و تیراندازی های کالیفرنیا بود/ گفت: «من می دانم بسیاری از مردم آمریکا پس از اینهمه جنگ می پرسند آیا ما توانسته ایم با سرطانی که هیچ درمان فوری برای آن وجود ندارد مقابله کنیم؟» اوباما در جواب به مردمش قول داد: "آمریکا بر تهدید تروریسم که وارد مرحله ای جدید شده است فائق خواهد آمد".

 

با این حال اسوشیتدپرس امروز با اشاره به اینکه "رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی 13 دقیقه ای خود هیچ تغییری را در راهبرد آمریکا اعلام نکرد و هیچ سیاست جدیدی را برای شکست داعش پیشنهاد نداد" نتیجه گرفت: "این نشان می دهد اوباما به رویکرد کنونی خود اطمینان دارد و همچنین گزینه های آسانی را برای مقابله با این گروه افراطی مد نظر ندارد". سی ان ان نیز از اعتقاد تحلیلگران دموکرات مبنی بر اینکه "اوباما در حال اقدامات مختلف برضد داعش است و در سخنرانی خود باید این اقدامات را با مردم این کشور در میان بگذارد" خبر داد. 

این دیدگاه در حالی مطرح می‌شود که برخی تحلیلگران اوباما را به نداشتن طرح مشخص برای برخورد با داعش متهم می کنند. به گزارش سی ان ان، کن کوسینلی تحلیلگر سیاسی و رییس موسسه موسوم به صندوق محافظه کاران سنا در میزگرد برنامه استیت آو د یونیون این شبکه گفت: "باراک اوباما فاقد استراتژی و طرح برای برخورد با تروریسم چه در منطقه و چه در داخل آمریکا است. و همه مردم آمریکا شاهد این عدم برخورد مناسب و موثر آمریکا در این باره هستند. اینکه اوباما پیش از حملات سن برناردینو گفت که داعش تهدید جدی برای آمریکا نیست واقعا ناراحت کننده است. وی این اظهارات را در حالی گفت که فاقد هر گونه استراتژی درباره برخورد با داعش است."

همزمان به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما بار دیگر گفت: "آمریکا وارد جنگ زمینی در سوریه یا عراق نخواهد شد و حتی اگر جنگ علیه گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) نیز تشدید شود چنین اتفاقی نخواهد افتاد. این ادعا در حالی است که یک مقام دولتی آمریکا گفت کاخ سفید آماده است برای جنگ علیه ستیزه جویان گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) نیروهای آمریکایی بیشتری را اعزام کند. مشخص نیست منظور از «اعزام نیرو‌های بیشتر» «نیرو‌های ویژه» به سیاق چند هفته گذشته است یا «نیروی زمینی». 

برخی گزارش‌ها نیز حاکی از این است که مشکلات ائتلاف آمریکایی ضد داعش بیش از نداشتن استراتژی است. به عنوان مثال وزیر امور خارجه ایتالیا گفت: "در میان کشورهای به اصطلاح اتئلاف علیه داعش، تنش وجود دارد." به گزارش دیروز پایگاه اینترنتی روزنامه ایتالیایی زبان لا رپوبلیکا، پائولو جنتیلونی  در رم گفت: "یک فضای تنش در داخل ائتلاف ضد تروریسم، وجود دارد. ما ایتالیایی ها در تلاش برای کاهش اختلاف ها هستیم." جالب اینکه وزیر خارجه ایتالیا در حالی از تلاش رم برای کاهش اختلاف ها خبر می‌دهد که نخست وزیر ایتالیا امروز تاکید کرد: "کشورش حاضر نیست به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای به اصطلاح مبارزه علیه گروه تفکیری و صهیونیستی داعش بپیوندند".

در این میان آنچه بیش از همه تبیین کننده علت کوتاهی آمریکا و ائتلاف تحت رهبری این کشور در مبارزه با داعش است اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی است. به گزارش دیروز شبکه تلویزیونی المیادین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفته است "اسرائیل برای تقویت یکی از طرفین درگیری در سوریه تلاش نمی کند بلکه سعی در تضعیف هر دو طرف دارد". به نظر میرسد آمریکا نیز همین سیاست را دنبال می‌کند. 

این اظهارات می‌تواند حاکی از آن باشد که اساسا در ائتلاف غربی ضد داعش عزمی برای مبارزه با داعش وجود ندارد. جالب اینکه همزمان سوزان رایس در گفتگو با فرید زکریا گفت آمریکا و متحدانش بر مقابله با توانایی داعش خارج از عراق و سوریه (یعنی مهمترین کانون‌های مقاومت اسلامی)، به ویژه در لیبی، بخش هایی از آفریقا و جنوب آسیا تمرکز کرده اند. 

به گزارش دیروز خبرگزاری صدا و سیما، وی به این بهانه که "جنگ [با داعش] به عراق و سوریه محدود نمی شود" ادعا کرد: "ما بر قابلیت‌های داعش در سایر نقاط به ویژه لیبی، بخش هایی از جنوب آسیا و حتی بخش هایی از آفریقا تمرکز کرده ایم". 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.