دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

حضور نظامی ترکیه در شمال عراق/ اهرم فشار آمریکا بر بغداد/ 1394/09/18

حضور نظامی ترکیه در عراق در حالی صورت می‌گیرد که برخی رسانه‌ها از افزایش تنش بین بغداد و واشنگتن خبر می‌دهند. 

به گزارش دیروز آسوشیتدپرس نزاع سیاسی در بغداد در هفته گذشته بر سر حضور نیروهای خارجی در خاک عراق موجب آشکارشدن ... فاصله ‌افتادن میان بغداد و واشنگتن در مبارزه با داعش شده است.

اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا پیش از این گفته بود ارتش آمریکا نیروهای جدیدی را در عراق مستقر خواهد کرد اما عبادی این پیشنهاد را رد کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: «عراق احتیاجی به نیروهای زمینی خارجی ندارد و دولت عراق متعهد است اجازه ندهد هیچ نیروی زمینی در خاک عراق حضور بیابد.»

هادی العامری، فرمانده سازمان بدر که یکی از قوی‌ترین نیروهای شیعه مورد حمایت ایران در عراق است یک گام فراتر گذاشت و گفت هرگونه پایگاه آمریکا در عراق هدفی برای حمله خواهد بود.

  با توجه به بالاگرفتن اختلافات بین بغداد و واشنگتن، حضور نظامی ترکیه در شمال عراق از منظر اعمال فشار بر دولت بغداد برای تسلیم شدن در برابر مطالبه «حضور نیرو‌ی زمینی آمریکا در عراق» ارزیابی می‌گردد. 

جالب اینکه با وجود اعتراض بغداد به حضور نظامی ترکیه در شمال عراق، سفیر آمریکا در سازمان ملل دیروز سه شنبه اعلام کرد واشنگتن فکر می کند استقرار اولیه نیروهای ترکیه در عراق پس از گفتگو با دولت آن کشور انجام شده است. به گزارش امروز خبرگزاری فرانسه سامانتا پاور افزود: «ما امیدواریم استقرار بعدی نیز به این شکل انجام شود.» سفیر آمریکا در سازمان ملل همچنین ادعا کرد: «آمریکا در عراق با همکاری تنگاتنگ با دولت عراق به اجرای عملیات می پردازد و ما فکر می کنیم همه کشورها باید به همین گونه عمل کنند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز سعی کرد رد پای آمریکا در منازعه آنکارا-بغداد پاک کند، زمانی که  ادعا کرد: "این مسئله به عراق و ترکیه مربوط است و بهترین مسیر برای حرکت به سمت جلو در این زمینه گفتگوهای دوجانبه این دو کشور است ... ما از این مسئله که وزرای دفاع آنها با یکدیگر گفتگو کردند، دلگرم شدیم. ما  می خواهیم این گفتگوها ادامه یابد."

در حالی این مقام آمریکایی حضور نظامی ترکیه در شمال عراق را به دو کشور مربوط می‌داند که آنکار عضو دائم پیمان نظامی ناتو است و به نظر می‌رسد آمریکا با این موضع‌گیری سعی می‌کند برای ادامه فشار بر بغداد زمان بخرد. وی در واکنش به درخواست روسیه برای بررسی این مسئله در شورای امنیت نیز گفت: ما همچنان معتقدیم بهترین مسیر برای حرکت به سمت جلو در این زمینه این است که ترکیه و عراق گفتگوهای دوجانبه انجام دهند و ما از این گفتگوهایی که تاکنون کرده اند، دلگرم شدیم. عراق کشوری مستقل است و ما می خواهیم همه تلاش ها علیه داعش در داخل عراق با همکاری و رایزنی دولت عراق و اجازه کامل آنها انجام شود. این اصول اساسی است که ما به حاکمیت مستقل عراق احترام گذاریم. ما از ادامه گفتگوهای ترکیه و عراق حمایت می کنیم.

به گزارش امروز خبرگزاری فرانسه،‌ فرحان حق سخنگوی سازمان ملل نیز به نوبه خود از آنکارا و بغداد خواست تا این مشکل را از طریق گفتگوی سازنده حل و فصل کنند. 

در روزهای اخیر برخی رسانه‌ها از استقرار نیروهای ترکیه در پایگاهی در نزدیکی شهر موصل خبر دادند.

ترکیه مدعی است این سربازان بخشی از یک ماموریت آموزشی با هماهنگی مقامات ارشد عراق هستند، این در حالی است که عبادی اواخر یکشنبه گفت اگر ترکیه سربازان خود را در عرض 48 ساعت بیرون نبرد عراق این مساله را در شورای امنیت مطرح خواهد کرد.

در این میان موضع دبیر کل ناتو (پیمان آتلانتیک شمالی) نیز در این زمینه قابل تامل است. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در گفتگوی تلفنی با حیدر عبادی با تاکید بر لزوم حفظ حاکمیت عراق وعده داد این موضوع را در اسرع وقت با اعضای ناتو در میان گذارد. 

آنچه در این زمینه باید گفت این است که «اگر هدف تحرکات نظامی ترکیه در شمال عراق اعمال فشار بر بغداد باشد، این حضور نظامی با اظهارات دبیر کل ناتو مغایرتی ندارد. 

نخست وزیر عراق در گفتگوی تلفنی با دبیر کل ناتو بار دیگر بر لزوم خروج فوری نیروهای ترکیه ای از شمال عراق تاکید کرد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.