دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

افزایش فشار ارتش سوریه علت اتحاد شکننده تروریست‌ها در ریاض/ 1394/09/19

تروریستهای سوری روز چهارشنبه در ریاض درباره دستیابی به زمینه مشترک پیش از مذاکرات صلح که قرار است برای پایان دادن به منازعه سوریه برگزار شود گفتگو کردند. 

هر چند آنها با اختلافات زیادی مواجهند، اما رهبران تروریست‌ها و مقامات آمریکا امروز تلاش ‌کردند این مذاکرات را نتیجه بخش نشان دهد. به گزارش امروز خبرگزاری رویترز دو نفر از شرکت کنندگان در این مذاکرات گفتند: «نقطه مثبتی که وجود دارد این است که درحال حاضر شکاف بزرگی بین حاضران وجود ندارد.» یکی از اعضای مخالفان گفت: «این مذاکرات به شکلی خوب جریان پیدا کرد، بسیار مثبت. ما درباره مسائل زیادی گفتگو کردیم و فردا (پنجشنبه) درباره سند اصول کلی گفتگو خواهیم کرد.» وی افزود این گروه‌ها امیدوارند مذاکرات روز پنجشنبه به پایان برسد اما احتمالا روز جمعه نیز ادامه پیدا خواهد کرد.  

  یک عضو ائتلاف ملی مخالفان سوریه که مورد حمایت غرب قرار دارد با اشاره به اینکه "توافق زیادی وجود دارد" افزود: «درباره مشکلات اصلی مربوط به گفتگو و مرحله انتقالی و همه جوانب مرتبط با روند سیاسی گفتگو کردیم که اکثریت اتفاق نظر داشتند.»  

جان کربی سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه آمریکا نیز در واشنگتن به خبرنگاران ادعا کرد: «گزارشهای اولیه حاکی از آن است که این نشست به شکلی مثبت آغاز شده و آنها تا حدودی پیشرفت داشته اند.» 

در عین حال بر اساس گزارش رویترز یک دیپلمات غربی که اوضاع سوریه را دنبال می کند گفت: این نشست تعداد امیدوار کننده ای از گروههای سوری را شامل نشده است. وی افزود: «همه در خصوص یک شخص واحد اتفاق نظر ندارند و همه متحد نیستند، این یک قاب بزرگ از مخالفان است.»    

پایگاه اینترنتی النشره دیروز با اذعان به اینکه  اغلب مخالفان سوری پایگاه اجتماعی و محبوبیتی در جامعه سوریه ندارند نوشت عربستان سعودی سعی دارد تا حد امکان مخالفان سوری را متحد سازد تا به این شکل ابتکار عمل مربوط به بحران سوریه را به دست گیرد.

این پایگاه افزود: درحالیکه حکومت سوریه به سادگی نماینده ای را برای شرکت در گفتگوها اعزام می کند بزرگترین مشکل مخالفان این است که گروهی را در اختیار ندارند که محبوبیت کافی در سوریه داشته باشد و بتواند به نمایندگی از مخالفان و به صورت منسجم در گفتگوها شرکت داشته باشد. اختلافات داخلی مخالفان بسیار است و این اختلافات برسر مسائل مختلفی اعم از تاکتیکی و راهبردی و همچنین به علت وابستگی هریک ازآنها به یکی ازقدرتهای منطقه و رقابت بر سربه دست گرفتن رهبری مخالفان است. 

با وجود اختلافات شدید بین گروه‌های تروریستی در سوریه، شکلگیری «ائتلافی نسبی و شکننده» بین آنها دور از ذهن نیست، زیرا حملات ارتش بشار اسد و متحدان اش عرصه را بر این گروه‌ها بشدت تنگ کرده است و آنها چاره‌ای جز پیوستن به روند سیاسی ندارند.  

رویترز در زمینه پیامد‌های عملیات‌های نظامی ارتش سوریه و متحدانش می‌نویسد: "روسیه از 10 هفته پیش حملات هوایی خود را آغاز کرده و خسارت‌های زیادی به دستاوردهای مخالفان وارد کرده است و ایران نیز به حمایت نظامی از اسد ادامه می دهد و می گوید سرنگونی رئیس جمهور سوریه برای تهران «خط قرمز» است...  دخالت نظامی روسیه به ارتش سوریه که مورد حمایت حزب الله لبنان و ایران نیز قرار دارد کمک کرد تا پیشروی مخالفان را که در تابستان تهدیدی برای سیطره اسد بر مناطق پرجمعیت در غرب سوریه به وجود آورده بود متوقف کند."   

بر اساس این گزارش "در شمال سوریه نیز نیروهای دولت سوریه با حمایت نیروهای ایرانی بیش از پیش به اتوبان اصلی نزدیک حلب که تحت سیطره مخالفان قرار دارد نزدیک شده اند. این نیروها تلاش می کنند اتوبان بین حلب و دمشق را که تروریست‌ها از آن برای انتقال سلاح و تجهیزات به استان ادلب در شمال سوریه استفاده می کنند قطع کنند."

هادی البحره عضو برجسته ائتلاف به اصطلاح ملی مخالفان/ در صفحه خود در پایگاه اینترنتی «تویتر»/ با اشاره به اینکه «همه اهمیت این مرحله و حساسیت آن را درک می کنند.» گفت: «فضای مثبتی وجود دارد و تا این لحظه هیچ اختلافی بین هیئت‌ها وجود نداشته است.» 

رویترز نیز با اشاره به اینکه "اکثریت آنها (کسانیکه در نشست ریاض شرکت کرده‌اند) بر ضرورت رفتن اسد توافق دارند" خاطر نشان کرد: "نشانه های نرمش در صدای برخی از حامیان غربی آنها دیده می شود چرا که ناکارآمدی نیروی نظامی را در سرنگونی رئیس جمهور دریافته اند و در عین حال اختلاف بین گروه‌های مخالف نیز همچنان واضح است."  

بنابراین ادعای محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی درباره نتیجه بخش بودن نشست ریاض را نباید جدی گرفت، زیرا اگر توافقی نسبی و شکننده نیز در ریاض حاصل شده باشد ریشه در قدرت و پیروزی‌های ارتش سوریه و متحدانش دارد. بنابراین در مذاکراتی که قرار است اول ژانویه آغاز شود دست مخالفان و متحدان غربی و منطقه‌ای آنها بشدت خالی است و دولت سوریه برتری سیاسی در این مذاکرات دارد.  

قدرتهای جهانی ماه گذشته در وین درباره احیای تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ توافق کردند و برگزاری مذاکرات صلحی را که قرار است اول ژانویه آغاز شود خواستار شدند.  

این اقدام موجب شد عربستان سعودی که خود را رهبر مسلمانان سنی در خاورمیانه می داند از مخالفان و گروه‌های مخالف سنی برای این نشست دعوت کند.  

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر که کشورش حامی بزرگ تروریست‌های سوری به شمار می آید گفت نشست ریاض «فرصتی ارزشمند برای متحد کردن و هماهنگی اقدامات بین مخالفان و حتی فراتر از آن برای تشکیل یک هیئت مذاکره کننده» به شمار می آید.   

یکی از فرماندهان ارتش آزاد سوریه گفت: «روز اول مذاکرات بر گفتگو در خصوص مطالبات مخالفان و تدوین پیش نویس بیانیه پایانی متمرکز بود.» وی افزود: «وحدت اراضی سوریه، ماهیت مدنی کشور و وحدت مردم سوریه از جمله اصول است.» اما در مقابل احرار الشام بر «حفظ هویت اسلامی مردم ما و اصول دین مبین» تاکید کرد.   

با وجود اینکه از بسیاری از شخصیت‌ها برای حضور در این نشست دعوت شده است اما از کردهایی که مناطق گسترده ای از شمال سوریه را در کنترل خود دارند برای حضور در این نشست دعوت نشده است.    

تروریست‌ها در غرب سوریه به نیروهای مدافع خلق کردی اطمینان ندارند و می گویند این نیروها بیشتر از آنکه با نظام دمشق بجنگند با آن هماهنگ است. برخی هیئتها گفتند کردها نیز نماینده دارند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.