دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

مخالفت تلویحی آمریکا با حمایت روسیه از ارتش آزاد سوریه، چرا؟!/ 1394/09/21

آمریکا روز جمعه اعلام کرد قادر به تایید اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه مبنی بر پشتیبانی هوایی روسیه از مخالفان سوری در حملات بر ضد داعش نیست.

به گزارش دیروز خبرگزاری رویترز از مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز جمعه گفت کشورش از ارتش آزاد سوریه حمایت می کند و در عملیات مشترک علیه تروریست ها مهمات، تسلیحات و پشتیبانی هوایی در اختیار آن قرار می دهد.

این اظهارات پوتین نخستین بیانیه روسیه در خصوص حمایت از این مخالفان بشار اسد رئیس جمهور سوریه در جنگ علیه ستیزه جویان گروه ( تکفیری صهیونیستی ) داعش به شمار می رود.

  سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز روز جمعه یک گام پیش تر نهاد و گفت: "روسیه عراق را شریکی بسیار مهم در جنگ علیه تروریسم می داند".

اما جان کربی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز گفت: "اظهارات روز جمعه پوتین را شنیده است اما مشخص نیست صحت داشته باشد". 

ظاهرا واشنگتن همکاری و حمایت روسیه از ارتش آزاد سوریه را دست اندازی مسکو در حوزه نفوذی که  آمریکا و متحدین صهیونیستی، اروپایی و منطقه‌ای آن در چند سال گذشته در سوریه بدست آورده، قلمداد می‌کند، به همین علت آنرا بر نمی‌تابد.  

جان کربی افزود: "در موقعیتی نیستم که این اظهارات را تایید کنیم فقط می‌گویم همان طور که در گذشته گفته‌ایم، اکثر حملات هوایی ارتش روسیه علیه گروه‌های مخالف بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه است و نه داعش."

کشورهای غربی و عربی که بیش از یک سال است حملاتی هوایی نمایشی را علیه داعش آغاز کرده اند ادعا می‌کنند: جت های جنگنده روسیه عمدتا نیروهای تروریست غیر از داعش را در غرب سوریه هدف قرار می دهند. این در حالی است که پوتین در نشستی سالانه در وزارت دفاع روسیه گفت: «کار نیروی هوایی ما کمک به متحد کردن تلاش های نیروهای دولتی و ارتش آزاد سوریه است.» وی تصریح کرد در حال حاضر برخی از یگان های ارتش آزاد سوریه که تعداد نفرات آنها بیش از پنج هزار است در حملات علیه تروریست ها در کنار نیروهای کادر در استان های حمص، حماه، حلب و رقه می جنگند.

پوتین گفت: «ما پشتیبانی هوایی در اختیار نیروهای ارتش آزاد سوریه قرار می دهیم و همچنین تسلیحات و مهمات برای آنها تامین می کنیم.» وی افزود حملات نیروی دریایی و هوایی ارتش روسیه خسارات سنگینی بر زیرساخت داعش وارد کرده است.

پوتین ماه گذشته نیز اعلام کرد نیروی هوایی روسیه با کمک ارتش آزاد سوریه برخی اهداف تروریستی را هدف قرار داد. 

البته بنا بر گزارش دیروز رویترز دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز جمعه اعلام کرد روسیه به گروه‌های  قانونی در سوریه سلاح می دهد و از آنان پشتیبانی هوایی می کند. تا حساب مخالفان بشار اسد از تروریست‌ها جدا شود. زیرا کشور‌های غربی و متحدان آنها به اسم حمایت از گروه‌های مخالف میانه رو در سوریه از داعش و ترویست‌ها حمایت می‌کنند.  

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه نیز در همین نشست (در نشست سالانه وزارت دفاع روسیه) گفت نفوذ داعش در سوریه رو به افزایش است و این گروه ستیزه جو حدود 70 درصد از این کشور را تحت کنترل خود دارد. وی افزود تعداد ستیزه جویان داعش در عراق و سوریه حدود 60 هزار نفر است. 

همزان سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه (روز جمعه) از کشورهای جهان خواست به سبک ائتلاف کشورهای غربی در جنگ جهانی دوم علیه نازی‌ها ائتلافی علیه تروریسم تشکیل دهند.

به گزارش دیروز خبرگزاری فرانسه وی در کنفرانسی در رم با موضوع امنیت در مدیترانه گفت: «اگر اولویت ما شکست تروریسم است باید هر چیز دیگری در اولویت بعدی قرار گیرد همان طور که در جنگ جهانی دوم رخ داد طوری که ایدئولوژی‌ها کنار گذاشته شد و ائتلاف شکل گرفت.» وی گفت چنین هدفی در پاسخ جامعه بین‌المللی به جنگ داخلی در سوریه مفقود بوده است. لاوروف در ادامه گفت درخواست کشورهای غربی برای کناررفتن بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از قدرت اشتباه بود.  وی گفت: «آنها با موضع گیری برضد اسد اجازه دادند داعش گسترش یابد.» لاوروف افزود تصمیم درباره آینده کشور سوریه باید به خود سوری‌ها واگذار شود.

وی گفت همین وضعیت درباره لیبی صدق می‌کند و باید اجازه داد خود مردم لیبی درباره آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

وی افزود وضعیت عراق، لیبی و یمن هشداری است درباره خطرات دخالت خارجی در کشورها. وی گفت هر سه کشور اکنون با وضعیت بدی روبرو هستند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.