دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

ناتوانی صهیونیست‌ها در پنهان کردن نقش ایران در مبارزه با تروریست/ 1394/09/23

1 ـ محافل صهیونیستی اخیراً دور جدید تحرکات سیاسی و رسانه‌ای را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند. 
موشه یعلون، وزیر جنگ کابینه رژیم اشغالگر قدس امروز در یادداشتی که در پایگاه اینترنتی دینفس وان آورده شده است مدعی شد: "ایران همچنان عمده‌ترین تهدید برای امنیت منطقه‌ای و جهانی است".

به گزارش پایگاه اینترنتی دینفس وان؛ یعلون با اشاره به اینکه "توافق هسته‌ای با ایران نتوانست از تهدید این رژیم علیه جهانِ آزاد بکاهد" افزود: "ایران عمده‌ترین عامل ترور و بی‌ثباتی در غرب آسیاست که از حزب‌الله و نیروهای قدس سپاه پاسداران برخوردار است و از سازمان‌های مختلف تروریستی برای هدف‌های خود استفاده می‌کند."
این ادعا در حالی مطرح می‌شود که حزب‌الله و نیروهای قدس سپاه پاسداران نخستین و مهمترین جریان مبارزه با سازمان تروریستی داعش بوده‌اند، سازمانی که دیگر تردیدی در نقش‌آفرینی سرویس‌های اطلاعاتی غربی و صهیونیستی و متحدین منطقه‌ای آنها در تأسیس، سازماندهی، تجهیز نظامی و حمایت اقتصادی از آنها وجود ندارد. 
با این حال، بنا بر ادعای این مقام رژیم صهیونیستی "ایران گروه‌های تروریستی خفته و فعال خود را در اروپا، آمریکا و شرق دور به راه انداخته است. گروه‌های دست نشانده‌اش سرگرم حملات طراحی حملات بی‌رحمانه هستند و در حال جمع‌آوری اطلاعات از اهداف غربی و جمع‌آوری سلاح برای مخفیگاه‌های خود در پایتخت‌های همه جای دنیا هستند."
همزمان آلخو وایدال کوادراس ( Alejo Vidal-quadras) نماینده پیشین پارلمان اروپا در اظهاراتی در کنفرانسی در فرانسه گفت: جهان باید مواضع خود را درباره نظام ایران تغییر دهد. به گزارش پایگاه اینترنتی ان.سی.آر،کوادراس وی گفت: دوازده سال پیش این هشدار داده شد که تهدید ایران و دخالت آن در عراق  به مراتب خطرناک‌تر از خطر بمب اتمی است اما هیچکس به این حرف‌ها گوش نکرد. 
این نماینده پیشین پارلمان اروپا گفت: با وجود بسیاری از هشدارها ما چشمان خود را به روی تجاوز به عراق از طرف نظام ایران بستیم. این نظام صدها کیلومتر به اسرائیل و منطقه مدیترانه نزدیک‌تر شده است و نفوذ خود را در لبنان و سوریه به طرز چشمگیری افزایش داده است. اگر ما دستان این نظام را به موقع در عراق بسته بودیم اکنون نباید  شاهد به وجود آمدن (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش در عراق و اسد و حزب‌الله در سوریه و لبنان بودیم.
وی همچنین گفت: با وجود این شاهدیم که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری وزیر خارجه آمریکا و بسیاری از وزرای خارجه دولت‌های غربی به نظر می‌رسد که عجله زیادی برای رفتن به تهران و گرفتن عکس و دست دادن و لبخند زدن در کنار مقامات ایرانی دارند.
اما آنچه در اینجا جالب توجه است اینکه ظاهراً این اظهارات دیگر در کشور‌های غربی ـ لااقل فعلاًـ تاثیر گذار نیست، زیرا این مقام پیشین پارلمان اروپا در ادامه گفت: "(مثل آمریکا) ما در اروپا هم مشکل مشابهی داریم و دولت‌ها و مقامات محلی به سخنان ما اصلاً گوش نمی‌دهند. این موضوعی است که باید تغییر کند... امروز ما باید به این راهبرد اشتباه پایان دهیم."
2 ـ  با توجه به اینکه این تحرکات می‌توانند مقدمه دور تازه تحرکات سیاسی و رسانه‌ای غربی در آینده باشد، تبیین و ریشه‌یابی آن‌ها در شرایط کنونی بسیار حائز اهمیت است. 
اولاً، به نظر می‌رسد مقامات غربی و صهیونیستی نگران پیامد‌های برجام از جمله تأثیر آن بر تقویت جرأت دیپلماتیک ایران در منطقه و جهان هستند. موضوعی که جروزالم پست دیروز به آن اینگونه اشاره کرد: "برجام جرأت بیشتری برای اقدام در عرصه بین‌المللی به ایران داده است؟" پایگاه اینترنتی این نشریه صهیونیستی در مطلبی نوشت: "به نظر می‌رسد برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، به ایران برای اقدام در صحنه بین‌المللی جسارت بیشتری داده است". یوئل گازانسکی، کارشناس مؤسسه مطالعات امنیت ملی گفت: توافق هسته‌ای دستور کار ایران در حیطه مسائل غیرهسته‌ای در سیاست خارجی این کشور در خاورمیانه را بدون توجه به منافع آمریکا تقویت کرده است. او گفت: «توافق اعتماد به نفس بیشتری به ایران داد و در عین حال آن را در مقابل انتقادها مصون کرد.» 
بر اساس این گزارش "برجام ایران را موظف می‌کند تا ذخیره مواد هسته‌ای و تعداد سانتریفیوژهای فعالش را کم کند. در عوض شش قدرت جهانی هم قبول کردند که تحریم‌های اقتصادی را بردارند."
ثانیاً، ممکن است محافل غربی و صهیونیستی نگران افزایش محبوبیت ایران در منطقه و جهان باشد/ بخصوص پس از نقش آفرینی جدی در مبارزه با تروریسم در سوریه و عراق. همانطوری که بسیاری از گزارش‌ها تصریح کرده‌اند علیرغم ادعای محافل سیاسی و رسانه‌ای جهان، محافل غربی و صهیونیستی به همراه متحدین منطقه‌ای آنها نقش اساسی در تجهیز و سازماندهی تروریست‌ها در عراق و  سوریه داشته‌اند. این در حالی است که ایران و جنبش حزب‌الله لبنان تنها حامیان ارتش سوریه در برابر تروریست‌ها در چند سال گذشته بوده‌اند. حتی رسانه‌های غربی بار‌ها اذعان کرده‌اند که مشارکت روسیه در حمایت از  دمشق نیز تحت تأثیر تلاش‌های ایران بوده است. 
در این شرایط طبیعی است علیرغم ادعای محافل غربی و صهیونیستی، افکار عمومی منطقه و جهان/ حتی افکار عمومی کشور‌های غربی که هدف چند عملیات تروریستی قرار گرفته است/ ایران را تنها دژ مقابله با تروریست‌ها در منطقه و جهان بشناسند. نتایج یک نظرسنجی در آلمان بیانگر این واقعیت است. 
این نظرسنجی نشان می‌دهد آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دروغگوترین سیاستمداران جهان و از سوی دیگر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی رئیس جمهور ایران صادق‌ترین و راستگوترین سیاستمداران جهان هستند.
به گزارش دیروز خبرگزاری اسپوتنیک، یک پایگاه اینترنتی مردمی در آلمان همزمان با نزدیک شدن به پایان سال 2015 نظرسنجی‌ای را ترتیب داد تا مردم اعلام کنند با توجه به حوادثی که طی امسال رخ داده است چه کسی را مورد اعتماد می‌دانند. در این نظرسنجی با عنوان «چه کسی دروغگوی سال است» فقط مردم آلمان نبودند که شرکت کردند بلکه مردم از حدود 40 کشور مختلف در آن شرکت کردند.
39 درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی مرکل را دروغگوی سال نامیدند، 21 درصد گفتند اوباما دروغگوی سال است و 18 درصد نیز اردوغان را دروغگوی امسال نامیدند. در این نظرسنجی همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین به ترتیب با هشت و هفت درصد رأی پس از مرکل، اوباما و اردوغان به عنوان دروغگوی سال شناخته شدند.
در این نظرسنجی همچنین آلمانی‌ها به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، الکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان و حسن روحانی رئیس جمهور ایران به عنوان سیاستمدارانی صادق و راستگو رأی دادند.
جالب این که در این نظرسنجی بشار اسد رئیس جمهور سوریه تنها یک دهم درصد و فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه نیز تنها 77 صدم درصد رأی آوردند. 
این نظر سنجی حاکی از این است که تبلیغات انبوه محافل رسانه‌ای غربی و صهیونیستی که غالباً بزرگترین رسانه‌های جهان نیز هستند نمی‌تواند برخی واقعیت‌ها را از دید افکار عمومی مردم جهان پنهان سازد. بنابراین طبیعی است که مقامات غربی و صهیونیستی در تلاش باشند چهره واقعیت از جمله نقش غیر قابل انکار جمهوری اسلامی ایران در  مبارزه با تروریست‌ها در جهان را مخدوش نمایند.  
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.