دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

بررسی علت مخالفت غرب با شرکت بشار اسد در انتخابات/ 1394/09/28

1- ایران و روسیه تاکید کرده‌اند اسد تنها در صورتی از قدرت کنار می رود که نتیجه انتخابات احتمالی رای به چنین چیزی بدهد. بر اساس این دیدگاه «مردم سوریه تنها کسانی هستند که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرند». 
با وجود این موضع مردم سالارانه تهران و مسکو، مقامات آمریکایی و اروپایی - مدعیان دفاع از دموکراسی -  همچنان با شرکت بشار اسد در هر انتخاباتی در سوریه مخالفت می‌کنند. مقامات آمریکایی و اروپایی بدون اشاره به نقش آفرینی آنها و متحدان منطقه ای خود در بحران آفرینی در این کشور ادعا می‌کنند: "اسد به علت سرکوب مداوم و نقض حقوق بشر اعتبار خود را از دست داده است و نمی تواند در هیچ انتخاباتی در آینده شرکت کند". 
  اسوشیتدپرس به نقل از باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا/ در کنفرانس خبری خود در پایان سال 2015/ مدعی شد "اگر قرار باشد جنگ داخلی در سوریه پایان یابد و این کشور آینده ای غیر فرقه ای داشته باشد، بشار اسد رئیس جمهور سوریه باید از قدرت کنار برود".
به گزارش اروز خبرگزاری رویترز از نیویورک، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه روز جمعه با بیان اینکه دولت سوریه برخلاف تروریست ها تمایلی به مذاکرات جدی نشان نداده است مدعی شد باید تضمین هایی برای کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت وجود داشته باشد.
ظاهرا مقامات غربی می‌دانند اگر انتخاباتی آزاد در سوریه برگزار شود، بشار اسد حتما رای اکثریت را بدست خواهد آورد. 
یک مقام بلندپایه ایرانی که خواست نامش فاش نشود در مصاحبه با رویترز افزود ایران و روسیه توافق کرده اند یک سیاست را دنبال کنند که به سود تهران، مسکو و دمشق خواهد بود. ایران کاملا معتقد است که مردم سوریه باید در مورد آینده خودشان تصمیم گیری کنند. اما ابتدا باید آرامش در سوریه برقرار شود.
وی تصریح کرد ممکن است مردم سوریه تصمیم بگیرند که اسد باید کنار برود، در آنصورت وی باید از قدرت کنار برود. اگر او نتواند به کشور و مردم خود خدمت کند، در آنصورت یک جانشین توانا باید اداره کشور را به عهده بگیرد.
2- خبرگزاری رویترز در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از مقامات ایرانی گفت: "ایران در تلاش برای حل سیاسی بحران سوریه و پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور تصمیم گرفته است موضع خود را با روسیه هماهنگ کند". 
بر اساس این گزارش یک مقام ایرانی دیگر در مصاحبه با رویترز گفت ایران و روسیه در مورد سوریه و سرنوشت اسد از هماهنگی کامل برخوردارند. وی افزود نشست بین پوتین و رهبر معظم ایران بسیار موفقیت آمیز بود و اکنون ایران و روسیه از دیدگاه یکسان در مورد اسد برخوردارند.
اما مطلب تامل بر انگیز اینکه این خبرگزاری از این سخنان نتیجه گرفت: "این مسئله نشان می دهد ایران ممکن است مخالفت خود را با کناره گیری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت به عنوان بخشی از یک موافقتنامه کاهش دهد". رویترز در ادامه به نقل از برخی دیپلمات ها ادعا کرد:  "روسیه در حالی که به طور علنی بر حمایت قاطع خود از اسد تاکید دارد اما اخیرا به کشورهای غربی نشان داد با کناره گیری اسد از قدرت به عنوان بخشی از روند صلح سوریه مخالفتی ندارد".
دیپلمات های غربی همچنین در این مسیر ادعا می‌کنند: "برای دستیابی به یک راه حل دیپلماتیک واقعی و پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه، ایران باید به موضع روسیه بیشتر نزدیک شود و به طور کامل از اسد دست بکشد". یک مقام غربی نیز گفت "ضروری است روسیه و ایران درمورد چگونگی کنار گذاشتن اسد کاملا به توافق برسند". وی افزود "حتی اگر ایرانی ها به کنار رفتن اسد از قدرت اذعان کنند، تحقق این هدف کار آسانی نخواهد بود."
ظاهرا هدف از این قبیل ادعا‌ها صدمه زدن به وحدت و انسجام بین دولت و ارتش سوریه و متحدان منطقه‌ای و بین المللی آنها است.
ادعای رویترز در حالی مطرح می‌شود که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه گفت: "هنوز اختلاف های جدی در مورد آینده اسد وجود دارد". وی این اظهارات را در نیویورک بیان کرد، جایی که نمایندگان 17 کشور از جمله روسیه، آمریکا، رقبای منطقه ای یعنی ایران، ترکیه و عربستان سعودی روز جمعه نشست برگزار کردند تا درباره نقشه راه صلح در سوریه گفتگو کنند.
این طرح (نقشه راه) شامل آتش بس، مذاکرات بین دولت سوریه و تروریست های مخالف دولت درباره تشکیل دولت وحدت ملی و حمایت از ادامه جنگ علیه ستیزه جویان گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) است.
شایان ذکر است در شورای امنیت سازمان ملل/ که در حاشیه نشست به اصطلاح گروه بین المللی حمایت از سوریه در نیویورک برگزار شد/ قطعنامه‌ای در تایید «نقشه راه بین المللی برای روند صلح در سوریه» صادر شد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به این قطعنامه گفت: "این قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد پاسخی روشن به تلاش ها برای تحمیل راه حلی از خارج بر سوری ها درمورد هر مسئله ای ازجمله موضوع رئیس جمهور سوریه است. در این قطعنامه شورای امنیت به مسئله آینده بشار اسد اشاره نشده است." 
همزمان خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» نیز به نقل از اندره چوبریگین کارشناس مدرسه عالی اقتصاد روسیه گفت: "زمانی که روسیه عملیات نظامی در سوریه علیه تروریست ها را آغاز کرد غربی ها آن را جدی نگرفتند ولی امروز برای همه آشکار شده است که روسیه به طور جدی وارد جنگ با تروریسم شده است و این حضور طولانی مدت و با هدف حفظ مصالح و منافع آن خواهد بود. روسیه در کنار دولت قانونی سوریه می ماند."
3- مخالفت با شرکت بشار اسد در هر انتخاباتی در آینده سوریه همزمان با توافق آمریکا و ترکیه برای تقویت مخالفان بشار اسد صورت می‌گیرد. به گزارش امروز خبرگزاری رویترز از واشنگتن، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای وی درباره تلاش ها برای تقویت مخالفان به اصطلاح میانه رو سوری و البته همزمان افزایش فشار بر گروه دولت اسلامی ( گروه تکفیری صهیونیستی داعش ) تلفنی گفتگو کردند.
به نظر می‌رسد کشور غربی از این طریق در پی گشودن جای پایی برای خود و رژیم صهیونیستی و کاهش نفوذ و نقش آفرینی مقاومت  در این کشور محور مقاومت هستند. سهم خواهی تلویحی امروز باراک اوباما در سوریه از این منظر ارزیابی می‌گردد. به گزارش امروز اسوشیتدپرس از واشنگتن، اوباما در یک کنفرانس خبری گفت "حامیان اسد مانند روسیه و ایران در سوریه سهم دارند و اگر از روند انتقال سیاسی در این کشور حمایت کنند، سهم آنها محفوظ است." طبیعتا منظور از این اظهارات اذعان به سهم خواهی غرب و متحدان منطقه‌ای آنها در سوریه جدید است. 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.