دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

اصرار آمریکا بر سیاست‌های غلط در زمینه کره شمالی / 1394/10/22

به رغم استمرار و تشدید تحریم‌های اقتصادی بر ضد کره شمالی، این کشور برای چهارمین بار دست به آزمایش هسته‌ای زد. 

کره شمالی به علت آزمایش های هسته ای و موشکی بالستیک مکرر که از سال 2006 انجام شده با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد، آمریکا و دیگر کشورها روبرو بوده است. با این حال این کشور همچنان دست به آزمایش هسته‌ای میزند. 

  

 کره شمالی سال 2005 خود را یک قدرت هسته ای نامید و در سال های 2006 ، 2009 و 2013 سه آزمایش هسته‌ای انجام داد و آزمایش اخیر نیز چهارمین آزمایش هسته ای این کشور به شمار می رود. 

کارشناسان می‌گویند کره شمالی به رغم فقر و تحریم های بین المللی، برنامه تسلیحات هسته ای خود را توسعه داده و در این راه از فناوری و نیروی کار داخلی استفاده کرده است تا هزینه ها را کاهش دهد.

این تحولات بیانگر این است که زبان تهدید و تحریم نه تنها روش مناسبی برای حل مسائلی از این دست در جهان نیست، بلکه نقش تشویقی ایفاء می‌کند. 

به گزارش دیروز پایگاه اینترنتی نشنال اینترست "تحریم های غرب باعث وحشت کره شمالی نمی شود و این کشور نگران قطع روابط با چین که تنها متحد پیونگ یانگ به شمار می رود نیست."

ضمن اینکه با وجود تحریم‌های اقتصادی و تاثیر آن بر محدود شدن منابع مالی کشور‌هایی، مانند کره شمالی، این کشور‌ها همچنان راه‌هایی برای تامین مالی برنامه هسته‌ای خود یافته اند. 

به گزارش رویترز ارزیابی های دولت کره جنوبی هزینه برنامه هسته ای کره شمالی را به طور کلی بین یک میلیارد و 100 میلیون دلار تا سه میلیارد و 200 میلیون دلار برآورد کرده‌اند اما کارشناسان می‌گویند با توجه به مخفی کاری های کره شمالی در مورد برنامه هسته ای خود ارزیابی آمار دقیق هزینه برنامه هسته ای این کشور تقریبا غیر ممکن است.

با این حال سلاح هایی که کره شمالی تاکنون آزمایش کرده نسبتا در ابعاد کوچک و عمدتا بر فناوری شکافت یا بمب اتم کمتر پیشرفته استوار بوده است.

یک مقام سابق کره جنوبی دخیل در دیپلماسی هسته ای با کره شمالی پیشتر در مصاحبه با رویترز گفته بود کره شمالی احتمالا «میان بر» زده و توانسته است هزینه های برنامه هسته ای خود را کاهش دهد.

گروهی با نام «گلوبال زیرو Global Zero» که در زمینه عاری سازی جهان از تسلیحات هسته ای فعالیت دارد در سال 2011 کره شمالی را در پایین جدول مربوط به هزینه تسلیحات هسته ای کشورهای مختلف قرار داده بود.

براساس برآورد این گروه، هزینه کامل برنامه هسته ای کره شمالی در آن سال حدود 700 میلیون دلار بود که پایین ترین هزینه در میان کشورهای دارای تسلیحات هسته ای به شمار می رفت. در این جدول نام پاکستان با هزینه ای دو میلیارد و 200 میلیون تومانی بالای نام کره شمالی قرار داشت. براساس گزارش گروه « گلوبال زیرو » ، آمریکا در سال 2011 ، 61 میلیارد و 300 میلیون دلار برای تسلیحات هسته ای هزینه کرده است.

با وجود ناکارآمدی تهدیدات و تحریم‌ها بر ضد برنامه هسته‌ای کره شمالی، آمریکا همچنان بر طبل سیاست گذشته خود می‌زنند. روز سه شنبه یک هواپیماهای بمب افکن دور پرواز آمریکایی در اقدامی در جهت نمایش قدرت ارتش آمریکا به کره شمالی برفراز کره جنوبی به پرواز درآمد. این اقدام پس از آزمایش هسته ای که پیونگ یانگ انجام داد و تاکید کرد آزمایش بمب هیدروژنی بود، صورت گرفت.

به گزارش پایگاه اینترنتی نشنال اینترست اد رویس رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تاکید کرد: پاسخ به تهدیدهای کره شمالی، فشار بیشتر است و نه کاهش فشار بر این کشور. کنگره آمریکا پیش از آزمایش هسته ای جدید کره شمالی در حال بررسی سه لایحه مختلف در زمینه افزایش تحریم ها علیه این کشور بوده است. علاوه بر این شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز آزمایش هسته ای اخیر کره شمالی را به شدت محکوم کرد و هم اکنون در حال بررسی مجازات های اقتصادی جدید علیه پیونگ یانگ است.

البته این پایگاه اینترنتی در ادامه افزود: اکنون باید به این نتیجه برسیم که سیاست کنونی در قبال کره شمالی نتوانسته است نتیجه داشته باشد و باید به فکر راهی دیگر برای مقابله با پیونگ یانگ بود. اما در ادامه افزود: "اکثر ناظران از چین درخواست کرده اند کمک اقتصادی خود به کره شمالی و روابط تجاری با این کشور را به طور قابل توجهی کاهش دهد". این پایگاه اینترنتی در ادامه همچنین تصریح کرد: " این نیز ممکن است مانند تلاش های قبلی با شکست روبرو شود" با این حال افزود: "ما باید پکن را متقاعد کنیم تا تحریم ها علیه کره شمالی را ازجمله در بخش بانکداری و هیدروکربن ها افزایش دهد".

جالب اینکه در حالی از ضرورت تلاش آمریکا برای متقاعد کردن چین جهت افزایش تحریم‌ها علیه کره شمالی سخن به میان میاید که، واشنگتن و متحدانش در چند ماه گذشته درگیر یک مناقشه سیاسی و نظامی با چین بر سر دریای چین شده‌اند. بنابراین امکان همکاری پکن در این زمینه کاهش یافته است، مگر اینکه آمریکا امتیازات شایسته‌ای به پکن بدهد.  

به نظر می‌رسد، غرب باید مانند ایران، استقلال و توانایی هسته‌ای کره شمالی را به رسمیت  بشناسد و دست از تهدید و تحریم این کشور بردارد، چون تهدید مهمترین عامل گرایش کشور‌ها به سوی تسلیحات کشتار جمعی است. 



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.