دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

" به تعویق افتادن مذاکرات صلح سوریه به زیان طرف غربی و متحدان" /1394/11/01

ظاهرا زمان آغاز مذاکرات با میانجیگری بین المللی بین دولت سوریه و گروه های مخالف به مناقشه‌ای بین طرف‌های گفتگو و متحدان آنها تبدیل شده است. 

استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه روز چهارشنبه گفت مذاکرات با میانجیگری بین المللی بین دولت سوریه و گروه های مخالف که قرار است 25 ژانویه آغاز شود ممکن است به تاخیر بیفتد.

  اما ظاهرا کشور‌های غربی اصرار دارند هر چه زودتر این مذاکرات آغاز گردد. زیرا پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدان منطقه‌ای آنها و حملات بی امان جنگنده‌ها روسی به مواضع تروریست‌ها، تاثیر سیاسی مستقیم بر تقویت موضع دمشق در مذاکرات با طرف‌های دیگر بحران دارد، بنابراین گذشت زمان به هیچ عنوان به سود غرب و متحدان منطقه‌ای آنها نیست. 

فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا امروز با اشاره به موفقیت‌های ارتش سوریه در برابر تروریست‌ها اعتراف کرد:  "دولت سوریه که «پیش از این در وضع بدی قرار داشت در شرایط فعلی در شرایط بهتری قرار دارد." 

جوزف دانفورد به خبرنگارانی که وی را برای شرکت در نشست فرماندهان ارشد کشورهای ناتو همراهی می کردند گفت: "حملات هوایی روسیه در سوریه باعث شده است نیروهای دولتی سوریه کنترل بخش هایی از مناطق این کشور را  از دست گروه های تروریستی پس بگیرند".  

نیروی هوایی سوریه از تاریخ 30 سپتامبر بنا به درخواست دولت سوریه، حملاتی را علیه مواضع گروه تکفیری تروریستی داعش انجام می دهد. از هفده نوامبر، نیروی هوایی سوریه، دامنه حملات هوایی خود را علیه ستیزه جویان گسترش داد و از بمب افکن های راهبردی نیز برای این منظور استفاده کرد. 

رویترز با اشاره به اینکه "اختلاف ها برسر اینکه چه کسانی باید در این مذاکرات شرکت کنند ممکن است منجر به تاخیر در آغاز این مذاکرات شود" تصریح کرد: "اختلاف ها برسر اینکه کدام گروه های مخالف سوری باید تروریست تلقی شوند و اجازه شرکت در مذاکرات را پیدا نکنند باعث شده است نگرانی هایی در مورد احتمال به تعویق افتادن مذاکرات صلح سوریه بوجود آید".

در عین حال به نظر میرسد کشور‌های غربی، روسیه را متهم کرده‌اند که خواهان به تعویق افتادن مذاکرات است. این در حالی است که دی میستورا معتقد است "روسیه که ماههاست حملاتی هوایی را علیه تروریست ها در سوریه آغاز کرده است تمایلی ندارد برای مدتی طولانی عملیات نظامی خود را در سوریه ادامه دهد". وی گفت آمریکا و روسیه احتمالا به این نتیجه رسیده اند که زمان آن فرا رسیده است تا دست‌کم برای دستیابی به راه حلی سیاسی تلاش کنند و این مسئله نیازمند مصالحه است. 

لاوروف هم پس از نشست با کری گفت: «ما نمی خواهیم این مذاکرات از ماه ژانویه به ماه فوریه موکول شود. این موضع ما و آمریکا است و دو طرف اطمینان داریم این مذاکرات طی چند روز آینده و در ماه ژانویه برگزار خواهد شد.»

لاوروف تاکید کرد :«‌ ما امیدواریم این روند سیاسی هرچه سریعتر در ماه ژانویه آغاز شود. تاریخ های متفاوتی مطرح شده است اما تصمیم گیری نهایی به عهده بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد است تا براساس توصیه های دی میستورا نظر خود را اعلام کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.