دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

سخنان مدودف، نشانه شکست جنگ روانی آمریکا/ 1394/11/26

دمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه دیروز گفت: "هرگونه عملیات زمینی در سوریه جنگی فراگیر و طولانی را به دنبال خواهد داشت". وی همچنین هشدار آمریکا برای عملیات زمینی در سوریه را «سخنی بی‌ارزش» خواند. پیش از این (در روز جمعه) نیز نخست‌وزیر روسیه هشدار داد: "حمله زمینی در سوریه ممکن است به آغاز جنگ جهانی دیگری بیانجامد". 

  این سخنان حاکی از این است که جنگ روانی، مانور‌های دیپلماتیک و تهدیدات نظامی آمریکا و متحدان غربی و عربی با هدف متقاعد کردن دمشق و متحدانش به متوقف کردن پیشروی‌های نظامی در برابر تروریست‌ها و شورشیان و بازگشت به میز مذاکره با موضعی ضعیف‌تر بی‌نتیجه بوده است. 

در هفته‌های اخیر با آغاز پیشروی‌های پی‌درپی ارتش سوریه و متحدان در برابر تروریست‌ها و شورشیان، موضع دیپلماتیک دمشق در مذاکرات صلح چنان تقویت شد، که هم مذاکرات به شکست انجامید و هم بسیاری از صاحبنظران تصریح کردند دمشق با این پیروزی‌ها نیازی به شرکت در مذاکرات صلح ندارد. 

همین موضوع سبب شده آمریکا و متحدان منطقه‌ایش به تکاپو بیافتند شاید بتوانند با برخی تحرکات نظامی موضع سیاسی شورشیان و تروریست‌ها را تقویت و در نتیجه دمشق و متحدان را متقاعد کنند که «بحران روسیه تنها راه‌حل سیاسی دارد». برخی از این تحرکات نظامی ـ سیاسی در روز‌های اخیر عبارت است از: 

- یک مقام بلند پایه نظامی عربستان سعودی: کشورش آماده اعزام نیروی زمینی به سوریه برای جنگیدن با تروریست هاست.

- مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در شهر مونیخ از گزینه نظامی برای مداخله در سوریه خبر داد. 

- به گزارش خبرگزاری رویترز: مخالفان مسلح در سوریه برای مقابله با حملات ارتش این کشور در اطراف حلب، از متحدان خارجی خود مقادیر زیادی موشک زمین به زمین «گراد» دریافت کردند.

- خبرگزاری رویترز نوشت: نظامیان ترک در بین 100 تروریستی بودند که روز شنبه با 12 کامیون حامل تیربار سنگین در عملیات حمایت از ستیزه جویانی که با دمشق می‌جنگند وارد خاک سوریه شدند.   

- پایگاه خبری «النشره» گزارش داد: تروریست‌ها از خاک ترکیه برای انتقال به مناطق مختلف سوریه استفاده می‌کنند.

- وزیر امور خارجه عربستان گفت:‌ اگر روند سیاسی درباره سوریه شکست بخورد حمایت‌های ریاض از گروه‌های تروریستی در سوریه تشدید خواهد شد.

- خبرگزاری فرانسه دیروز در خبری فوری به نقل از رسانه‌ها از حملات جدید ارتش ترکیه علیه فعالان کرد در سوریه خبر داد.

همزمان برخی تحلیل‌گران با اشاره به این مطالب می‌گویند جنگ پنج ساله سوریه وارد مرحله غیرقابل پیش‌بینی جدیدی شده است. (خانم) روبرتا پینوتی وزیر دفاع ایتالیا نیز دیروز،  با اشاره به این تهدیدات ادعا کرد: "ایتالیا انتظار دارد به تفاهم، احترام گذاشته شود و روسیه نیز برای ترسیم یک راه خروج از این جنگ، که اگر از کنترل خارج شود، می‌تواند به یک جنگ بی‌امان تبدیل شود، یک رویکرد سازنده داشته باشد".  جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز با اشاره به احتمال مداخله نظامی ترکیه و عربستان در سوریه، نشست مونیخ را فرصتی دانست که می‌تواند آغازگر مسیر پایان جنگ داخلی در سوریه و یا وخیم‌تر شدن اوضاع در این کشور باشد. وزیر خارجه آمریکا از روسیه خواست اهداف نظامی‌اش را در سوریه تغییر دهد و به افراد مسلح وابسته به طرف‌های منطقه‌ای حمله نکند.

در واکنش به این مواضع سیاسی و نظامی آمریکا و متحدانش، دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه تصریح می‌کند "هرگونه عملیات زمینی در سوریه جنگی فراگیر و طولانی را به دنبال خواهد داشت". این مطلب بیانگر بی‌تاثیر بودن جنگ روانی غرب و متحدانش در سوریه و ادامه ایستادگی ارتش سوریه و متحدانش بر مواضع سیاسی و نظامی گذشته و استمرار حملات نظامی آنها بر مواضع تروریست‌ها و شورشیان است.  

ایستادگی دمشق و متحدان بر مواضع خود و ادامه حملات نظامی به آنها در شرایط کنونی هم امری طبیعی است، زیرا آنها دست برتر را در سوریه کسب کرده‌اند. در شرایطی که نیروهای ارتش سوریه و متحدان به پیشرفت‌هایی علیه شورشیان و تروریست‌ها در نزدیک شهر حلب در شمال سوریه دست یافته‌اند، طبیعی است آنها مصمم باشند واقعیت‌ها را در میدان تعیین کنند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.