دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

آمریکا و متحدان؛ «عضو غیر سازنده جامعه بین‌الملل»/ 1395/01/20

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه، هفتم آوریل (19 فروردین) در یک نشست خبری در منامه، پایتخت بحرین، از ایران خواسته است تا به پایان دادن جنگ در یمن و سوریه کمک کند. 

این ادعا ‌در حالی مطرح می‌شود که بحران در کشور‌های عربی غالباً ناشی از حمایت آمریکا از سران مستبد عرب، گروه‌های وابسته و رژیم صهیونیستی و نادیده انگاشتن مطالبات عمومی مردم منطقه است.   

  


شاید به علت ناکامی آمریکا و متحدان غربی در پیش بردن این سیاست، وزیر خارجه آمریکا در ادامه با تاکید بر «ضرورت احترام به حقوق بشر» از مقامات بحرین خواست تا یک "سازکار سیاسی فراگیر" در پیش بگیرند. وزیر خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد که با وزیر امور خارجه بحرین "این فرصت را داشت تا درباره اقدامات در جریان برای بررسی و کاهش اختلافات مذهبی در بحرین و جاهای دیگر صحبت کند". 

پیش از این آمریکا بار‌ها از ضرورت اصلاحات سیاسی در کشور‌های متحد خود در منطقه و جهان اسلام سخن گفته است، ولی در نهایت الگوی دموکراسی ترکیه را پیشنهاد کرده است. الگویی که هرچند در ظاهر، در آن مسلمانان و مطالبات آن نادیده انگاشته نمی‌شود، ولی در نهایت نتیجه آن «اتحاد استراتژیک با رژیم صهیونیستی و جریان سازش» و «مقابله با جریان مقاومت اسلامی ضد صهیونیستی» است.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا همچنین خطاب به مقامات ایران گفت: "ایران باید به دنیا ثابت کند که می‌خواهد عضوی سازنده جامعه بین‌الملل باشد و در (برقراری) صلح و ثبات مشارکت کند". 

این در حالی است که اسناد موثقی درباره نقش آفرینی آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای آن‌ها  مانند - عربستان و ترکیه - در سازمان دهی تروریست‌ها در جهان اسلام و دامن زدن به بحران در سوریه، یمن، بحرین، عراق، لبنان و ...  وجود دارد بنابراین امریکا و متحدانش «عضو غیرسازنده جامعه بین الملل» هستند. 

هدف از این بحران آفرینی‌ها نیز چیزی جز تضعیف مقاومت اسلامی و ضد صهیونیستی و تقویت جریان‌های سازش و وابسته در جهان اسلام نیست. 

جان کری در سفر به منطقه خلیج‌فارس قرار است با همتایان خود در کشورهای عربی دیدار کند. دو هفته دیگر نیز باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، در نشست شورای همکاری‌های کشورهای عرب خلیج‌فارس در ریاض شرکت خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.