دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

افشاء ابعاد جدید طرح‌ آمریکایی و صهیونیستی در سوریه/ 1395/02/08

با گذشت زمان ابعاد جدیدی از طرح‌های آمریکایی و صهیونیستی در سوریه افشاء می‌شود. یک عضو سنای آمریکا از حزب جمهوریخواه دیروز از طرح سری بعضی کشورهای غربی با کمک کشورهای حاشیه خلیج (فارس) برای ضربه زدن به ثبات سوریه خبر داد و تلویحا آنچه «مخالفان میانه‌رو در سوریه» خوانده می‌شود را پیش‌نیاز این طرح سری قلمداد کرد. 

  

ریچارد بلاک در مصاحبه با شبکه تلویزیونی المیادین تاکید کرد مخالف میانه‌رو در سوریه وجود ندارد. وی گفت: همانطور که بشار اسد رئیس جمهور سوریه از ابتدای جنگ در این کشور تاکنون تاکید دارد، هیچ گروه مخالف میانه‌رو در سوریه وجود ندارد و همه گروه‌های مسلح، تندرو و تروریست هستند. 

جالب اینکه این سناتور آمریکایی می‌افزاید گزارش سازمان اطلاعات دفاعی آمریکا نیز بر این مسئله تاکید می‌کند که همه مخالفان در سوریه به جز عده بسیار معدودی، تندرو و تروریست هستند. 

بنابراین پُر بی‌راه نیست که در گام‌های اولیه برای آغاز آنچه «فرایند سیاسی در سوریه» خوانده می‌شود، مهمترین مناقشه بین دولت سوریه از سویی و شورشیان سوریه و متحدان از سوی دیگر مشخص کردن مصداق گروه‌های میانه‌رو بوده است. 

اظهارات بلاک همچنین حاکی از این است که یک بهانه واهی- یعنی حمایت از «مخالفان میانه‌رو» - در چند سال گذشته مهمترین توجیه غرب و متحدان منطقه‌ای برای «چند سال بحران آفرینی در سوریه از طریق تجهیز و گسیل ده‌ها هزار تروریست‌ از سراسر جهان»، «بجای گذاشتن صد‌ها هزار نفر کشته، مجروح و آواره سوری»، «از بین رفتن تقریبی نظام سلامت و تاسیسات زیر بنایی این کشور»، «بیش از 220 میلیارد خسارت اقتصادی»، «سیطره داعش و النصره بر برخی از شهرها و مناطق سوریه و عراق»، «ناامن‌تر شدن کشور‌های جهان، حتی آمریکا و کشور‌های اروپایی»، «سرایت بحران مهاجران به اروپا» و ... بوده است. ضمن اینکه امروز هم یک طرف مذاکره کنندگان با دولت سوریه، «مخالفان میانه‌رو» خوانده می‌شوند. 

بلاک همچنین خاطر نشان کرد: بعضی کشورهای غربی با کمک کشورهای حاشیه خلیج (فارس) طرحی سری را برای ضربه زدن به ثبات سوریه مطرح کردند. اسناد فاش شده در ویکی لیکس بر وجود چنین طرحی بر اساس نامه‌ای که سفارت آمریکا در دمشق در سال 2006 ارسال کرده است، تاکید می‌کند.

بر این اساس می‌توان گفت مذاکرات بین دولت سوریه و شورشیان زیر نظر سازمان ملل هم تنها فرصت سوزی برای کش دادن بحران در سوریه- به عنوان یکی از مهمترین ارکان مقاومت اسلامی در جهان اسلام - است. 

اظهارات امروز جان کری وزیر خارجه آمریکا را می‌توان از این منظر ارزیابی کرد. به گزارش پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، کری در اندیشکده بیکر گفت: من و رئیس جمهور اوباما بارها اعلام کرده‌ایم که مبارزه با داعش نه چندین ماه بلکه چندین سال به طول می‌انجامد.      

روزنامه العرب هم دیروز با اشاره به افزایش نشانه‌های تمایل آمریکا برای اعمال نفوذ دائمی نظامی در سوریه، نوشت: «با اعلام تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای اعزام نیروهای بیشتر آمریکایی به شمال سوریه که تحت کنترل نیروهای کُرد است، نشانه‌های تمایل آمریکا به افزایش نفوذ نظامی خود در سوریه در چارچوب یک پایگاه نظامی افزایش می‌یابد». 

بنا به گفته کارشناسان "تحولات شمال سوریه نشان می‌دهد که حضور نظامی آمریکا، موقتی و با هدف آموزش نیست بلکه این حضور برای اعمال نفوذ دائمی نظامی آمریکا در سوریه همزمان با گسترش نفوذ روسیه و ایجاد پایگاه هوایی حمیمیم و گسترش پایگاه هوایی در ساحل طرطوس است".

العرب افزود، حضور آمریکا در سوریه احتمالا از دیدگاه واشنگتن، تلاشی برای جلوگیری از یکّه تازی روسیه در اعمال راه‌حل سیاسی در سوریه است و اینکه سوریه در درازمدت به طور مستقیم تحت سلطه مسکو نباشد. 

منظور کارشناسان از تغییر و تحولات شمال سوریه، آماده سازی فرودگاهی در استان الحسکه در شمال شرق سوریه برای استفاده (آمریکا) از آن به عنوان پایگاه نظامی است.

موسسه راهبردی مسائل امنیتی «استراتفور» می‌گوید، پیش از آنچه آنرا «انقلاب» (سوریه) نامید، این فرودگاه محل فرود هواپیماهای کشاورزی وابسته به دولت سوریه بود و یگان‌های حمایت مردمی کُرد از بیش از دو سال پیش کنترل آنجا را در دست دارند و توسعه و بهبود زیرساخت‌های این فرودگاه به افزایش حملات نیروهای «سوریه دموکراتیک» با کمک آمریکا ضد گروه داعش کمک می‌کند.

ناظران محلی معتقدند که حضور نظامی آمریکا و همپیمانی با بارزترین نیروهای کُرد، هسته اعمال طرح فدرالیزه کردن نظام سوریه و الگو گرفتن از عراق خواهد بود.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.