دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

هیئت نزدیک به سعودی‌ها در نشست کویت؛ عاجز از درک واقعیت‌/ 1395/02/13

ظاهرا عربستان و هیئت دولت فراری «نشست کویت» را محملی برای آزمودن میزان تاثیر بمب افکن های سعودی بر دیدگاه نیروهای ملی یمن می دانند و تصور می‌کنند بمب باران‌ها زمینه را برای آمدن نیروهای ملی به پشت میز مذاکره فراهم کرده، بنابراین می‌توانند خواسته‌های اولیه خود را مجددا از نیروهای ملی مطالبه کنند. 

  

بر اساس گزارش ها تنها نقطه توافقی که طرف های یمنی شرکت کننده در رایزنی های صلح کویت داشتند توافق بر سر آتش بس در یمن بود- هر چند این آتش بس نیز از سوی سعودی ها بارها شکسته شده - و طرفین بر سر چگونگی راه حل سیاسی و اولویت ها اختلاف نظر داشتند.

هیئت دولت فراری عبدربه منصور هادی مسائل مورد نظر خود را اینگونه ترتیب بندی کرده است: نخست عقب نشینی حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح از شهرهایی که در سه ماهه آخر سال 2014 تصرف کرده اند از جمله شهر صنعا عقب نشینی کنند. اولویت بعدی آنها تسلیم تسلیحات سنگین به دولت است.

پس از آن بازگشت نهادهای دولتی است. آنگاه حل مساله بازداشت شدگان سیاسی، ربوده شدگان و زندانیان است. همچنین بحث درباره گام های از سرگیری فرایند سیاسی و بازگشت دولت فراری عبدربه منصور هادی بر سر کار از دیگر اولویت های هیئت دولت فراری عبدربه منصور هادی است.

اما اولویت های هیئت صنعا (نیروهای مقاومت و ملی) عبارتند از: توافق بر سر ایجاد حکومت مشارکتی جدید که کشور را مدیریت کند و آنچه را بر سر آن توافق شده است به مرحله اجرا در آورد، اولویت دیگر تشکیل کمیته‌های نظامی مشترکی است که پرونده نظامی و امنیتی کشور را مدیریت کنند. مساله بعدی تثبیت کامل آتش بس است. برداشتن محاصره یمن نیز از دیگر خواسته‌های هیئت ملی و مقاومت است.

این خواسته های هیئت صنعا متکی به قانون اساسی یمن، نتایج حاصل از کنفرانس گفتگوی ملی، طرح شورای همکاری خلیج فارس و ساز و کار اجرایی آن، توافق صلح و مشارکت ملی و قطعنامه های مرتبط شورای امنیت سازمان ملل است.

بنابراین به طور کلی هیئت صنعا (نیروهای مقاومت و ملی) بر توافق بر ایجاد حکومت مشارکتی تاکید دارد که به مدیریت مرحله انتقالی بپردازد و این در حالی است که هیئت دولت فراری عبدربه منصور هادی خواهان آن هستند که پیش از گفتگو درباره فرایند سیاسی باید حوثی ها و نیروهای علی عبدالله صالح از شهرها خارج شده و سلاح شان را تسلیم کنند.

مطالبات متحدان سعودی در یمن در حالی مطرح می شود که  اولا، مقاومت جنبش انصار الله و ارتش و مردم یمن مقاومت در برابر سعودی ها در 13 ماهه گذشته تحسین برانگیز بوده و شکست و زبونی ماشین جنگی سعودی‌ها و متحدان منطقه‌ای و غربی آنها را به وضوح به نمایش گذاشته است، ثانیا، این مقاومت هزینه‌های مادی و معنوی را به مردم یمن تحمیل کرده است. بنابراین واقع بینانه نیست، هیئت دولت فراری و سعودی ها چنین مطالباتی را در نشست کویت مطرح کنند.       

ظاهرا در واکنش به این دیدگاه مسئول رسانه‌ای هیئت جنبش انصارالله تصریح کرده است که "هیئت ملی یمن چیزی بیش از دعوت طرف مقابل برای مشارکت در قدرت ندارد... باید از هیئت ریاض پرسید شما که راه حل سیاسی را پذیرفته اید و وارد مذاکرات شده اید چه چیزی برای رسیدن به توافق ارائه می کنید؟ آیا فقط به این خاطر در مذاکرات شرکت کرده اید که خود را دولت مشروع یمن جا بزنید. چنین دیدگاه هایی به هیچ وجه نمی تواند پا بگیرد."

وی همچنین افزود: هیئت ملی یمن با اهدافی حقیقی و صادقانه در رایزنی های کویت شرکت کرده اند. دیدگاه ما روشن است. در عرصه میدانی انگشت ما بر روی ماشه سلاح قرار دارد. اگر طرف مقابل تصور می کند در مذاکرات می تواند مذاکره کنندگان یمنی را فریب دهند خیال واهی در سر پرورانده اند. ما همچنانکه در جبهه نبرد قوی هستیم در جبهه سیاست نیز قوی هستیم. ما به دنبال راه حل واقعی برای بحران یمن هستیم و هرچه این فرایند به طول بیانجامد ما از این هدف خود دست نخواهیم کشید.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.