دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

اظهارات جان کری مصرف داخلی دارد/ 1395/02/31

جان کری روز پنج شنبه در اظهاراتی که بیشتر «جنبه تبلیغاتی» دارد به دیپلمات‌های آمریکایی توصیه کرد: "داستان تسلیم شدن آقای ظریف را برای نوه‌هایتان تعریف کنید". 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در روز‌های اخیر جمهوری خواهان و منتقدان دولت آمریکا در چارچوب رقابت‌های انتخاباتی و برای زیر سوال بردن عملکرد رقبای دموکرات خود و همچنین تل‌آویو و لابی صهیونیستی آمریکا و اروپا برای جلوگیری از لغو تحریم‌ها بر ضد ایران، بیش از هر زمان دیگری توافق هسته‌ای را هدف قرار داده اند. 

  

به گزارش دیروز پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری/ در جمع کارکنان سفارت آمریکا در هتل بریستول در شهر وین پایتخت اتریش/ ضمن قدردانی از دیپلمات‌های آمریکایی به ویژه ارنست مونیز وزیر انرژی، وندی شرمن معاون سابق وزیر خارجه و از همه اعضای گروه مذاکره کننده آمریکایی برای دستیابی به توافق هسته‌ای گفت شما هم بخشی از مسیری بودید که یک نتیجه تاریخی حاصل آن بود و آن چیزی است که شما می توانید همیشه به یاد داشته باشید و شاید با کمی آب و تاب دادن آن را برای نوه‌های خود تعریف کنید، به آنها بگوئید چطور با آقای ظریف در یک اتاق نشستید و چطور قدرت متقاعد کننده‌ای داشتید که موجب شد او تسلیم شود.

اظهارات جان کری پس از آن مطرح شد که برخی صاحبنظران آمریکایی دیروز تصریح کردند: توافقنامه ایران با خطوط قرمز رهبر معظم ایران و نه خطوط قرمز رئیس جمهور آمریکا، شکل گرفته است و در مسیر مذاکرات خطوط قرمز واشنگتن حذف شده است و ایرانی‌ها خطوط قرمز خود را تحمیل کرده اند. 

در بخش پرسش و پاسخ جلسه استماع کمیته نظارت و اصلاحات دولت در مجلس نمایندگان آمریکا با موضوع روایت های کاخ سفید از توافق هسته‌ای ایران، مایکل دوران عضو ارشد مؤسسه هادسون درباره توافقات میان دولت آمریکا و ایران گفت: همانطور که زمان جلو می‌رود، ما چیزهای بیشتری پیدا می‌کنیم که در متن برجام وجود ندارد. البته دولت اوباما می‌گوید هیچ چیز دیگری جز برجام وجود ندارد اما ایرانی‌ها می‌گویند توافق میان ایران و آمریکا، بزرگتر از این است که از جمله شامل دسترسی به دلار و گسترش اقتصاد ایران می شود. رفتار مقامات ما نشان می دهد که حق با ایرانی هاست. مقامات آمریکا می گویند که ایرانیها راست نمی گویند، اما ما می بینیم که جان کری وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در اروپا با مقامات بانکها دیدار داشت و تلاش کرد آنها را متقاعد کند نگرانی های خود را درباره فعالیتهای غیرقانونی ایران، نادیده بگیرند و تجارت با ایران را گسترش دهند. 

وی در ادامه تصریح کرد: "توافقنامه ایران با خطوط قرمز رهبر معظم ایران و نه خطوط قرمز رئیس جمهور آمریکا، شکل گرفته است. در مسیر مذاکرات خطوط قرمز ما حذف شده است و ایرانیها خطوط قرمز خود را تحمیل کرده اند." 

با توجه به این مطلب به نظر می‌رسد اظهارات جان کری بیش از این که واقعیت داشته باشد تبلیغاتی است و برای وزارت خارجه و دولت آمریکا «مصرف داخلی» دارد. هرچند این مطلب به معنای نفی کارشکنی و مانع تراشی آمریکا در مسیر اجرای توافق هسته‌ای نیست.  

مایکل روبین کارشناس ارشد در مؤسسه امریکن انترپرایز هم در این زمینه گفت برجام تقریبا مثل قرارداد مالکیت یا بیع زمانی است. در واقع در این روش، شما ابتدا قرارداد را امضا می‌کنید و بعد از آن متوجه می‌شوید هزینه واقعی چه قدر است. یکی از موارد نادیده انگاری آمریکا، تغییر لحن دولت اوباما در مقابله با فعالیت‌های موشک‌های بالستیک ایران است. سئوال اینجاست که آیا دولت اوباما عمدا به ایران امتیاز داده است یا اینکه این مسئله نتیجه بی‌کفایتی بوده است؟ آنچه برای من قابل هضم نیست این است که چرا ما به نوعی به وکیل ایران تبدیل شده ایم. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.