دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

خشونت در تجمعات انتخاباتی ترامپ نشان «انسداد سیاسی» است/ 1395/03/05

رسانه های آمریکایی از «خشونت» در تجمع انتخاباتی ترامپ در آمریکا خبر می دهند. به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، "حدود یک هزار نفر در مقابل محل سخنرانی دونالد ترامپ نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در تجمع انتخاباتی در جمع هوادارانش در شهر آلبوکرکیو در ایالت نیومکزیکو جمع شدند. معترضان به سمت محل سخنرانی یورش بردند". 

  

هم بالا گرفتن حمایت مردمی از شعارهای ساختار شکنانه دونالد ترامپ و هم به خشونت کشیده شدن اعتراض منتقدان وی نشانه وجود «انسداد سیاسی» و مایوس شدن مردم آمریکا از «کارایی» نظام سیاسی این کشور است. 

جالب اینکه به گفته مسئولان پلیس، این افراد از مخالفان ترامپ نبودند بلکه به دنبال مشکل آفرینی بودند. آنها به سمت نیروهای پلیس بطری‌های آتش زا و سنگ پرتاب کردند. فضایی توام با دود در شهر بوجود آمد و مشخص نبود که آیا این دود ناشی از بطری های آتش زای معترضان است یا گاز اشک آور نیروهای پلیس. شماری از تجمع کنندگان، نقاب به چهره داشتند. سی ان ان حتی تصریح کرد: "در ناآرامی های انتخاباتی در آمریکا، پرچم به آتش کشیده شد. البته سی ان ان دقیقا نمی‌گوید که آیا پرچم آمریکا بوده است یا خیر؟ 

هرچند رایزنی ها برای حمایت جمهوری خواهان از ترامپ- در صورت تغییر در برخی مواضع وی-  افزایش یافته و برخی تغییرات نیز در مواضع وی دیده می‌شود اما استقبال از شعارهای انتخاباتی ساختار شکنانه وی به این معنا است که اعتماد مردم آمریکا به نظم موجود و دو حزب قدرتمند آمریکا - جمهوری خواهان و دموکراتها- و سیاست‌های و برنامه های آنها سلب شده است. 

در تازه ترین گزارش ها وی امروز دولت کنونی آمریکا را به حماقت و بی کفایتی متهم و تاکید کرد که می خواهد نظام حاکم را شکست بدهد. به گزارش امروز سی ان ان وی افزود: "نظام حاکم ضد من است همانطور که از ابتدا اینطور بوده است. هیچ چیز به اندازه شکست دادن این نظام، زیبا نیست." اینکه وی می‌داند اگر این باور تقویت شود که نظامی سیاسی آمریکا ضد وی است اقبال مردم به وی افزایش خواهد یافت خود آشکارترین نشانه انسداد سیاسی و سرخوردگی مردم آمریکا از نظامی سیاسی این کشور است. 

پیش از این نیز وی مکزیکی‌ها را جنایتکار خواند و گفت: می‌خواهد مرزهای آمریکا را به روی مسلمان‌ها ببندد.

جیمی کارتر رییس جمهور اسبق آمریکا دیروز در یک مصاحبه مطبوعاتی گفت «ذخایر بزرگی از نژادپرستی زیر خاک آمریکا پنهان است که در حال حاضر بخشی از آن دوباره ظهور کرده و دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری نیز از این ذخایر سهم خود را برمی دارد.»

نباید از یاد ببریم که باراک اوباما و شعار انتخاباتی «تغییر» وی گزینه‌ای بود برای التیام احساس سرخوردگی و ناکامی بخش قابل توجه مردم آمریکا از نظامی سیاسی این کشور. اما آمار‌ها درباره اوضاع اقتصادی و اجتماعی این کشور نشان می‌دهد که وی موفقیتی در این زمینه بدست نیاورده، بنابراین طبیعی است شاهد بالا گرفتن دوباره احساس سرخوردگی و ناکامی مردم آمریکا باشیم. 

کارتر نود و یک ساله در گفتگو با روزنامه نیویورک تایمز گفت: «انتخاب باراک اوباما به عنوان یک رییس جمهور، نوعی حرکت رو به جلو بود و همین مسئله واکنش نژاد پرستانه برخی جمهوری خواهان را به همراه داشت که با رییس جمهور شدن یک سیاه پوست مخالف بودند و هستند.» 

کارتر با اشاره به رسوایی بدرفتاری های مکرر پلیس با سیاه پوستان و نیز آمار بالای بیکاری و بازداشت آنها توسط مقامات دولتی گفت «آمریکا ظرف دو یا سه سال گذشته به این مسئله پی برده است که ما موضوع نژادپرستی را به درستی و به طور رضایت بخش حل و فصل نکرده ایم.»

آنچه در پایان باید خاطر نشان گردد این است که یک نظامی سیاسی با این خصائص فرصتی کمی برای انجام اصلاحات سیاسی دارد. در غیر این صورت باید منتظر امواج غیر قابل کنترل خشم و اعتراض مردم باشد.    

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.