دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

نقش دو جانبه آمریکا در عراق؛ «شریک» دزد و «رفیق» قافله/ 1395/03/09

بنا بر برخی گزارش‌ها نیروهای امنیتی عراقی شماری از محله‌ها و مناطق نزدیک به فلوجه را آزاد کرده‌اند. بر اساس این گزارش ها ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی در مسیر آزادسازی فلوجه به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند. 

  

نیروهای امنیتی عراقی از چهار محور در بخش جنوبی فلوجه پیشروی کرده و توانسته‌اند به دو منطقه البوهو و اهوار برسند. نیروهای امنیتی و بسیج مردمی گورستان الاسلامی و محله صنعتی را در جنوب منطقه الجسر آزاد کرده اند و مقر پشتیبانی لجستیکی داعش را در محله شهدا در فلوجه هدف قرار داده‌اند. سایر مناطق فلوجه صحنه درگیری های شدیدی است که طی آن نیروهای داعش متحمل تلفات جانی و تسلیحاتی سنگین شده اند.

در واکنش به این پیشروی ها داعش به افراد مسلح خود دستور داده است از مواضع خود به داخل محله‌های فلوجه عقب نشینی کنند. 

نیروهای امنیتی عراقی هم اعلام کرده‌اند وجود خانواده‌های بی‌خانمان شده تا زمان تأمین گذرگاهی امن برای آنها، مانع پیشروی است. 

جالب اینکه در حالی که خانواده‌هایی که فلوجه را ترک کرده اند می‌گویند: اوضاع در این شهر به علت اقدامات داعش فاجعه بار است. برخی رسانه‌های آمریکایی از تهدید ایران و بسیج مردمی-شیعی عراق برای اهل تسنن ساکن در فلوجه سخن می‌گویند. 

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی نوشت تلاش ایرانی ها برای بازپس گیری شهر فلوجه عراق از گروه تکفیری صهیونیستی داعش، سبب نگرانی آمریکایی ها شده است.

این روزنامه در ادامه با اشاره به اینکه "در حومه فلوجه، ده ها هزار سرباز عراقی، افسر پلیس و شبه نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در حال آماده شدن برای تهاجم به این شهر سنی نشین هستند" افزود: "این موضوع سبب افزایش نگرانی ها در ارتباط با به راه افتادن یک حمام خون فرقه ای شده است."

اما برخی صاحب نظران معتقدند نگرانی مقامات آمریکایی از این است که موفقیت ایران و بسیج مردمی شیعه در آزادی فلوجه سبب شود پیوند بین اهل تسنن و شیعیان عراق تقویت و همه طرح‌های آنها برای حفظ «آرایش سیاسی و قومی» و ادامه توازن بین آنها در این کشور با شکست روبرو شود. 

به گفته فعالان و بر اساس مصاحبه های انجام شده با ساکنان فلوجه، در داخل این شهر، ده ها هزار غیرنظامی اهل تسنن گیر افتاده اند و از کمبود مواد غذایی و دارو رنج می برند. برخی از افراد که در تلاش برای فرار از این شهر بودند هدف گلوله اعضای داعش قرار گرفته و کشته شدند و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، برخی دیگر زیر ساختمان‌های ویران شده به سبب بمباران ها و توپخانه ارتش و شبه نظامیان طی روزهای اخیر جان باخته اند. شمار کمی از غیر نظامیانی که توانستند شبانه فرار کنند از طریق لوله های آبیاری خود را به مکان‌های امن رسانده‌اند.

آمریکا همچنین ادعا می‌کند نگران است که حمله به این شهر سبب تشدید احساسات فرقه گرایانه‌ای شود که سبب  شد دولت اسلامی [گروه تکفیری صهیونیستی داعش] در این کشور ظهور کند. این در حالی است که اسناد و شواهد اشکاری درباره نقش آمریکا، رژیم صهیونیستی و متحدان منطقه‌ای آنها در سازماندهی، آموزش و تجهیز و گسیل تروریست‌های داعش به عراق و سوریه وجود دارد. 

به نظر می‌رسد آنچه آمریکا را بیش از بیش نگران کرده است آنچیزی است که نیویورک تایمز به اشاره به آن اذعان می‌کند: "آمریکا هزاران نیروی نظامی در عراق دارد و نیروهای امنیتی عراقی را به مدت بیش از دو سال آموزش داده است اما همچنان به شدت در حاشیه جدال برای بازپس گیری فلوجه قرار دارد." 

این روزنامه حتی کوشید کشته‌های تروریست‌ها را به «اهل تسنن»‌های ساکن در فلوجه نسبت بدهد و به این ترتیب به تنش‌های فرقه‌ای پس از آزادی این شهر دامن بزند. بر اساس این گزارش "در حالی که ارتش و نیروهای شبه نظامی طی هفته گذشته در مناطق حومه ای شهر با (شورشیان داعش) درگیر شدند و برخی از  روستاها و مرکز شهر کرمه Karma را در شمال شرقی تصرف کردند، درگیری ها شکلی فرقه ای به خود گرفته است... در تصاویر ویدئویی که به صورت گسترده ای منتشر شده است، یکی از رهبران شبه نظامیان شیعه در حال گفتگو با نیروهای خود با پیام انتقام جویی علیه مردم فلوجه است که به باور بسیاری از شیعیان عراقی از حامیان دولت اسلامی هستند تا غیر نظامیان بی گناه."

هدف از ترساندن «اهل تسنن ساکن در فلوجه» از ارتش و نیرو‌های مقاومت مردمی شیعه عراق می‌تواند «تقویت همگرایی ساکنان اهل تسنن فلوجه با داعش» یا دست کم «شکل‌گیری جبهه‌ی جدید و مستقل نظامی اهل تسنن در برابر  ارتش و نیرو‌های مقاومت مردمی عراق» باشد و این می‌تواند بیانگر حسن نیت نداشتن آمریکا در مبارزه با داعش و یادآور «نقش دو جانبه آمریکا در عراق» و ضرب المثل "شریک دزد و رفیق غافل" باشد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.