دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

سیاست‌های نفتی عربستان، ریاض را متضرر می‌کند/ 1395/03/17

عربستان سعودی بهای نفت سبکش را در اروپا کاهش داد. پایگاه اینترنتی روزنامه وال استریت ژورنال امروز پس از اعلام این خبر تصریح کرد: "این اقدام پس از شکست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) در تعیین سقف تولید در میان افزایش صادرات نفت ایران، نشان دهنده افزایش رقابت ریاض با تهران است.
در این میان رویکرد تبلیغی و تحریک‌آمیز محافل رسانه‌های غربی قابل تأمل است. نشریه آمریکایی فوربز همزمان نوشت: عربستان سعودی و ایران خود را برای نبرد «حماسی» بعدی در بازار نفت آماده می‌کنند. 
  
در پیش گرفتن این رویکرد تبلیغی در یک رسانه غربی طبیعی است زیرا بیشترین منفعت را در این منازعه شرکت‌های چند ملیتی غربی می‌برند. 
این نشریه در پایگاه اینترنتی خود همچنین نوشت: عربستان سعودی و ایران، دشمنان قدیمی، چندین ماه است که درگیر نبردی حماسی‌اند که به نوسان شدید قیمت‌های نفت منجر شده است. 
بر اساس این گزارش در ماه‌های دسامبر و ژانویه عربستان سعودی اجازه داد بازارهای نفتی جادوی خود را اجرا کنند و قیمت‌های نفت را به سطح قیمت‌های اواسط قرن بیستم برسانند که ضربه‌ای به بازگشت دوباره ایران به بازارهای نفت جهان بود و چند ده سکوی نفتی فعال آمریکا را نیز به تعطیلی کشاند. این نخستین نبرد حماسی آنها بود. 
شرکت نفتی آرامکو عربستان سعودی با ارسال ایمیلی به مشتریانش اعلام کرد که بهای نفت سبکش را سی و پنج سنت در هر بشکه برای شمال غرب اروپا و ده سنت برای مدیترانه برای تحویل در ژوئیه کاهش داده است.
این کاهش بهای نفت تعجب برانگیز بود زیرا بنا بر گزارش وال استریت ژورنال تقاضا برای نفت معمولاً در نیمه دوم سال به علت اتمام دوره تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها افزایش می‌یابد. بعلاوه به علت قطع تولید نفت نیجریه به تازگی وضعیت بازار تقویت شده است.
ریاض در حالی این سیاست‌ نفتی را دنبال می‌کند که بیش از هر طرف دیگری ریاض در این مناقشه متضرر خواهد شد. اقتصاد جمهوری ایران به علت سال‌ها تحریم اقتصادی، به صادرات کمِ نفت عادت کرده است و مسائل اقتصادی‌اش وابستگی کمتری به نفت دارد اما عربستان این گونه نیست. تا جایی که یک روزنامه‌نگار سرشناس عرب یکی از مهمترین بحران‌هایی که ریاض با آن روبرو است را «کاهش درآمدهای این کشور در نتیجه افت قیمت نفت خام»  می‌داند. به گفته عبدالباری عطوان، مدیر مسئول و سردبیر روزنامه مجازی «رای الیوم»، ریاض همزمان با این بحران با بحران‌های دیگری چون شکست در دو جنگ یمن و سوریه، افزایش احتمال طرح دادخواست حمایت از تروریسم علیه آن در دادگاه‌های آمریکا و گزارش سازمان ملل متحد و دبیر کل آن درباره اینکه ریاض بیش از پانصد کودک را در یمن به قتل رسانده است روبرو است. طبیعی است در این شرایط داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، کاهش درآمد نفتی فشار مضاعفی به حکام سعودی تحمیل می‌کند.  
ایران چهارشنبه گذشته بر موضع‌گیری خود علیه هر اقدامی که تولیدش را محدود کند، به شدت پافشاری کرد. بالعکس، عربستان سعودی موافقت خود را با تعیین سقف تولید اوپک اعلام کرده بود.
ایران صادرات نفت خود را به اروپا از ماه فوریه و پس از لغو تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا آغاز کرد. اکنون صادرات نفت ایران به اروپا به چهارصد هزار بشکه در روز رسیده است و به گفته مقامات ایرانی، پس از توافقات ایران با پالایشگاه‌های یونان، فرانسه و ایتالیا، این میزان قرار است در ماه‌های آینده در روندی صعودی به هفتصد هزار بشکه در روز برسد.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.