دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

«جانبداری» سازمان ملل؛ حفظ وزن سیاسی عربستان در کویت/ 1395/03/19

سازمان ملل نام  ائتلاف به رهبری عربستان را از فهرست ناقضان حقوق کودکان در جنگ ها حذف کرد. 

این در حالی است که حملات وحشیانه ائتلاف عربی به رهبری عربستان به غیر نظامیان و مناطق غیر نظامی در یمن همچنان ادامه دارد و از مارس 2015 تاکنون این حملات بیش از نه هزار و چهارصد نفر کشته بجای گذاشته است. 

  

سازمان ملل روز پنجشنبه در اقدامی دیر هنگام و برای حفظ اعتبار خود عربستان و متحدانش در جنگ یمن را در فهرست سیاه نیروهای دولتی نقض کننده حقوق کودکان قرار داد. سازمان ملل ائتلاف سعودی را مسئول مرگ شصت درصد کودکان کشته شده در جنگ یمن معرفی کرد. البته آمار ارائه شده از سوی منابع یمنی در این خصوص بیشتر است. 

اما این انتقاد بی سابقه سازمان ملل از ریاض در خصوص یمن دیری نپایید و روز دوشنبه در پی اعتراض ریاض و اعمال فشار متحدان غربی این کشور از جمله آمریکا، سازمان ملل نام عربستان و متحدانش را از این فهرست خارج کرد. 

البته وزارت  خارجه آمریکا در اقدامی که بیشتر به شوخی شباهت دارد خبرهای منتشر شده در خصوص فشار آوردن دولت این کشور به سازمان ملل متحد برای حذف نام عربستان از لیست سیاه را نادرست خواند و برای باور پذیر کردن این ادعا نیز اعلام کرد: توصیه دولت آمریکا به عربستان این است که به طور جدی درباره سرنوشت کودکان یمنی با سازمان ملل همکاری کند. 

پنهان کاری کاخ سفید در این زمینه توجیه پذیر است. افکار عمومی آمریکا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور خواستار توقف حمایت واشنگتن از ریاض هستند و دموکرات‌ها نمی‌خواهند با این حمایت آراء انتخاباتی خود را از دست بدهند.

در این میان آنچه مسلم است اینکه عقب نشینی سازمان ملل از مواضع «دیرهنگام» خود علیه جنایات جنگی ائتلاف به رهبری در یمن پیامدی جز بی اعتبار کردن بیش از پیش خود ندارد. واکنش نهاد‌های حقوق بشری جهان به این رویداد گواه این مطلب است. 

دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل امروز ضمن انتقاد از اقدام سازمان ملل در خارج کردن نام ائتلاف تحت رهبری سعودی از فهرست سیاه، آن را «جانبداری شرم آور» از عربستان دانستند.

سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر از اقدام سازمان ملل در خارج کردن نام ائتلاف تحت رهبری سعودی از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جنگ به شدت انتقاد کردند و آن را «رفتار دوگانه و جانبداری شرم آور» از عربستان دانستند. 

به نظر می‌رسد هدف سازمان ملل از این عقب نشینی، متوقف کردن کاهش وزن دیپلماتیک هیئت مورد حمایت عربستان در مذاکرات کویت است. نماینده عربستان در سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش اخیر سازمان ملل متحد درباره اوضاع یمن و متهم شدن ائتلاف عربی به نقض حقوق کودگان در یمن گفت: زمان صدور این گزارش غیر سازنده است.  عبدالله المعلمی در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک گفت: «صدور این گزارش در شرایطی که پیگیر مذاکرات یمن در کویت هستیم و برای پایان دادن درگیری ها در یمن تلاش می کنیم می تواند به اهداف مذاکرات یمن آسیب برساند.»

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.