دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

لیست سیاه؛ سناریویی برای تطهیر سازمان ملل و عربستان/ 1395/03/22

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل پنجشنبه گذشته خارج کردن ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از فهرست سیاه عاملان کشتار کودکان یمنی را تصمیمی "دشوار و دردناک" خواند.

  

اما مطلب جالب این بخش از اظهارات وی است: عربستان سعودی او را تحت فشار غیر قابل قبولی قرار داده و تهدید کرده است که کمک‌های حیاتی مالی‌اش را قطع خواهد کرد، کمک‌هایی که به گفته آقای بان صرف رسیدگی به «میلیون‌ها کودک در فلسطین، سوریه، یمن و سودان جنوبی» می‌شود.

سخن گفتن بان‌کیمون از «کمک‌های حیاتی عربستان برای رسیدگی به میلیون‌ها کودک در فلسطین، سوریه، یمن و سودان جنوبی» حاکی از این است که اساسا قرار دادن و بعد حذف نام عربستان از لیست سیاسی از ابتدا سناریویی برای تطهیر «کوتایی سازمان ملل در انجام وظائف خود» و هم «جنایات سعودی‌ها» در یمن است. زیرا؛ 

اولا، توجیهی که بان کیمون درباره حذف نام عربستان از لیست سیاه کودک کشی می‌آورد دقیقا نگرانی از قطع کمک‌ها مالی عربستان برای رسیدگی به «میلیون‌ها کودک در فلسطین، سوریه، یمن و سودان جنوبی» است، این در حالی است که این توجیه می‌توانست «قطع کمک به سازمان ملل» باشد. 

این اظهارت نشان می‌دهد سازمان ملل در اقدامی «متوازن کننده» به صورت بی واسطه برای تطهیر جنایات عربستان در یمن وارد عمل شده است. به عبارت دیگر، بان کیمون به این ترتیب تلاش می‌کند از بلندگوی بین المللی سازمان ملل بهره برداری کند و به سمع نظر افکار عمومی جهان برساند این عربستانی که عامل کشتار صدها کودک در یمن و بحران آفرینی در منطقه و ترویج تروریسم در جهان است عامل رسیدگی به صد‌ها و میلیون‌ها کودک در برخی کشور‌های جهان نیز هست و این نهایت وقاحت در کارنامه این سازمان بین المللی در دوره ریاست بان کیمون است.   

ثانیا، اقدام سازمان ملل به قرار دادن نام عربستان در لیست سیاه پس از آن صورت گرفت که انتقادات درباره ناکارآمدی سازمان ملل برای نقش آفرینی در بحران‌های غیر انسانی از این دست بالا گرفت و این نشان می‌دهد قرار دادن نام عربستان در لیست سیاه اقدامی برای تطهیر سازمان ملل نیز بوده است. 

دبیر کل سازمان ملل در بخش دیگری از اظهارات خود ادعا کرد: همچنان از محتوای گزارش خود درباره مسئولیت ائتلاف سعودی در کشتن حداقل 510 کودک یمنی و زخمی کردن 667 کودک دیگر دفاع می‌کند، اما با در نظر گرفتن تبعات قطع احتمالی کمک‌های مالی برخی از کشورهای عرب به سازمان ملل، ناگزیر شده که به عنوان هماهنگ‌کننده ارشد امور سازمان ملل چنین تصمیمی بگیرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.