دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

پیروزی‌های ارتش سوریه و ژست بشر دوستانه غرب/ 1395/05/08

با افزایش پیروزی‌ها و موفقیت‌های ارتش سوریه و متحدان در برابر ترویست‌ها، دوباره انتقاد محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی و منطقه‌ای وابسته از وضعیت حقوق بشر در مناطق جنگی این کشور- از جمله حلب- و ارتش سوریه و متحدان بالا گرفت.

  

فرانسه و انگلیس روز پنجشنبه از دمشق و متحدان سوریه خواستند به محاصره « فاجعه بار » حلب در شمال سوریه پایان دهند و تاکید کردند روسیه به تنهایی می تواند حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه را متقاعد کند تا به جنگ پایان دهد. همزمان آمریکا نیز پیشنهاد برقراری آتش بس در سوریه را داد.

سرگی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش، پیشنهاد آمریکا برای برقراری آتش بس در سوریه را بدون مشخص کردن معارضان میانه رو حیله سیاسی خواند وی همچنین افزود: موضع آمریکا در خصوص سوریه به تروریست‌ها اجازه سازماندهی مجدد و انجام حملات جدید را می دهد.  

در این میان شاهد صدور فرمان عفو بشار اسد برای گروه های مسلح در این کشور هستیم. حتی حکومت سوریه از ایجاد چهار دالان کمک رسانی بشر دوستانه در حلب با هدف کمک به مردم این شهر که در گروگان تروریست ها هستند خبر دادند. با وجود این محافل غربی سعی کردند این اقدامات بشر دوستانه را نیز مخدوش نشان دهند.  

فرانس 24 ادعا کرد هدف کلی از ایجاد دالان های بشردوستانه در حلب این است که فقط شورشیان النصره یا داعش در حلب باقی مانده باشند و فقط آنها هدف بمباران ها قرار گیرند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز صراحتا این طرح را بشر دوستانه ندانست، بلکه آنرا درخواستی برای تسلیم گروه های مخالف در حلب خواند.

همه این انتقادات از ارتش سوریه و متحدان در حالی است که گزارش‌ها حکایت از تسریع پیشرفت‌های آنها در برابر تروریست‌ها در سوریه دارد. بنابراین این انتقادات واکنشی طبیعی به این پیروزی‌ها است.

گزارش‌های خبری دیروز از آزاد سازی شمال حلب به دست نیروهای ارتش سوریه و متحدانشان، و رها شدن تانکها و زرهپوش هایی که در حال سوختن و با پرچم «ثوارالشام» حکایت دارد. این ادوات را افراد مسلح مستقر در حی بنی زید در شمال حلب رها کرده اند و پا به فرار گذاشته اند. بر اساس این گزارش‌ها تروریستها که در حلقه تنگ محاصره قرار گرفته بودند ناچار به گریختن از این منطقه شده اند.

همزمان با درگیری ها در این منطقه جنگنده های سوری تجمعات و مراکز تروریستها را در اطراف جاده الکاستیلو و حی بنی زید بمباران کردند. یک انبار مهمات متعلق به افراد مسلح در حی بنی زید هدف قرار گرفت و منجر به وقوع انفجارهای عظیمی شد. افراد مسلح اعتراف کرده اند که دهها تن از آنها از حی بنی زید فرار کرده اند و میان آنها اختلافاتی پدید آمده است.

پس از آنکه ارتش سوریه اعلام کرد کارگاهها و ساختمانهای واقع در اللیرمون و منطقه راهبردی الکاستیلو را تحت کنترل گرفته و حلب را به صورت کامل محاصره کرده است، افراد مسلح به صورت کور مناطق مختلف را زیر آتش انواع تسلیحات گرفتند. یک سرتیپ ارتش سوریه شکست های گروه های مسلح در شهر حلب را غیرمنتظره و سریع دانست. 

وسعت و عمق پیروزی‌ها در برابر تروریست‌ها در حدی بوده که برخی کارشناسان تصریح کرده‌اند: دولت سوریه و متحدان وی اکنون دست برتر را دارند. آنها معتقدند طرح ایجاد کریدور کمک های بشردوستانه بیانگر این است که دولت سوریه و متحدان وی اکنون دست برتر را دارند و حلب اکنون تحت محاصره ارتش سوریه و متحدان این کشور است. بر این اساس، نکته مهمی که در این پیشنهاد نهفته است، این است که ارتش سوریه برتری را بدست آورده است و روسیه اکنون بیشترین کنترل را در این مناقشه در دست دارد. روسیه در مقابل رقیب آمریکایی خود در حال اعمال قدرت بیشتری در سوریه است.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.