دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

عبور مواضع ترامپ از خطوط قرمز آمریکا/ 1395/05/15

1- مواضع ساختار شکنانه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مسئله‌ای سابقه دار است، به هر حال این دست مواضع راهی برای جذب آراء گروه‌ها و جریان‌های سرخورده از نظام سیاسی است، اما ظاهرا مواضع ساختارشکنانه دونالد ترامپ چنان به مرز‌ غیرقابل کنترلی رسیده است.

  

در تازه‌ترین اظهار نظر دونالد ترامپ از احتمال تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا خبر داد. 

خبرگزاری فرانسه امروز با اشاره به سخنان دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مبنی بر «تقلب احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا» تصریح کرد این اظهارات موجب نگرانی  ناظران سیاسی در این کشور شده است. این ناظران هشدار می‌دهند وی ممکن است زمینه را برای مردود دانستن پیروزی هیلاری کلینتون و حتی ایجاد ناآرامی مدنی آماده ‌کند.

ترامپ به کرات گفته است برنی سندرز انتخابات درون‌حزبی را به خاطر سیستم متقلبانه حزب دمکرات از دست داد.

وی روز دوشنبه در جمع حامیانش در اوهایو گفت حتی خود انتخابات سراسری نیز دچار فساد سیاسی است.

وی دوشنبه شب نیز بار دیگر مدعی تقلب در انتخابات شد و در گفتگو با فاکس نیوز گفت: «روز هشتم نوامبر بهتر است همه مراقب باشیم زیرا قرار است در انتخابات تقلب شود و به نظرم جمهوری‌خواهان باید دقیقا اوضاع را زیر نظر داشته باشند وگرنه کار از دست ما گرفته می‌شود.»

صاحبنظران معتقدند ترامپ به این علت میلیون‌ها حامی پیدا کرده است که سیستم سیاسی کنونی در امریکا را به باد حمله گرفته و فاسد خوانده است و این نشان دهنده شدت انباشتگی مطالبات عمومی، احساس سرخوردگی و ناکامی مردم و به اوج رسیدن ناکارآمدی نظام سیاسی آمریکا و بی اعتمادی مردم این کشور به آن است.  

مایکل هینی، استادیار علوم سیاسی دانشگاه میشیگان به خبرگزاری فرانسه گفت اظهاراتی از این دست موجب تضعیف مشروعیت نظام سیاسی در آمریکا می‌شود. هینی در عین حال گفت اظهارات ترامپ بازتاب کاهش اعتماد به نظام پیچیده و حتی مخفیانه انتخاباتی در آمریکاست.

یک نظرسنجی مرکز پیو (pew) نشان داد اعتماد عمومی به این سیستم کاهش یافته است. لورین مینایت، استاد دانشگاه راتگرز گفت آمریکا در واقع 50 سیستم انتخاباتی دارد و نه یک سیستم واحد.

برخی کارشناسان می‌گویند اظهارات وی این اصل را تهدید می‌کند که رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری فارغ از دعواهای سیاسی قرار است به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شود.

همچنین دان تاکاجی، مدرس قوانین انتخابات در دانشگاه اوهایو گفت این نگرانی وجود دارد که اظهارات ترامپ، دعوت به خشونت باشد. وی افزود بازندگان انتخابات در تاریخ آمریکا عموما با این مساله مدارا کرده‌اند اما دونالد ترامپ نشان داده است در صورت بازنده‌شدن در انتخابات، به این سادگی کنار نخواهد آمد.

2- مواضع ساختار شکنانه ترامپ حتی نگرانی‌ها را در میان محافل سیاسی قدرتمند و ذینفع در آمریکا - حتی در میان اعضاء شاخص جمهوریخواه - بر انگیخته است. 

اسوشیتدپرس امروز نگرانی برخی از چهره های شاخص حزب جمهوریخواه از تاثیر نامزدی ترامپ بر آینده حزب جمهوریخواه خبر داد. 

ریچارد حنا نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا نخستین کسی بود که اعلام کرد از دونالد ترامپ حمایت نخواهد نکرد و در انتخابات به هیلاری کلینتون رای خواهد داد. به باور این نماینده، این میلیاردر (ترامپ) در سطح ملی مایه شرمندگی برای کشور است. 

«پل رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که پیشتر حمایت خود را از ترامپ اعلام کرده بود، افزود این تایید به معنای «چک سفید امضا» در حمایت از ترامپ نیست و در صورت نیاز، علیه مواضع ترامپ سخن خواهد گفت. پل رایان با انتقاد از ترامپ به خاطر اظهاراتش درباره ورود مسلمانان به خاک آمریکا از او فاصله گرفته بود. 

جان مک کین نیز از این سخنان ترامپ انتقاد کرد اما حاضر نشد حمایت خود را از این رقیب سابق خود پس بگیرد. 

فرانس 24 نیز دیروز خبر داد: گاف ها و اشتباهات جدید دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، شکاف را در میان حزب جمهوریخواهان عمیق تر کرده است. 

این فاصله گیری ها و انتقاددات نشان می دهد که شکاف در حزب جمهوریخواه بیش از پیش افزایش یافته است.

روزنامه دیلی تلگراف نیز همزمان با اشاره به رویدادهای اخیر که موجب دلسردی و نگرانی فزاینده شخصیت های بلندپایه جمهوریخواه از رفتار و سخنان ترامپ، نامزد جمهوریخواه آمریکا شده است، نوشت رفتار ترامپ باعث شده است جمهوریخواهان به مداخله برای تغییر رویکردهای وی و حتی بررسی سناریوی تعیین نامزدی دیگر بیندیشند. 

3- اما ظاهرا باراک اوباما به اصلاح رویه و مواضع ترامپ همچنان امیدوار است وی روز پنج‌شنبه گفت دونالد ترامپ مطابق قانون پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری درباره مسایل امنیت ملی این کشور توجیه خواهد شد. اما اوباما هشدار داد محتوای این نشست‌های توجیهی محرمانه خواهد ماند.

به گزارش امروز خبرگزاری رویترز اوباما در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «اگر کسی نامزد انتخابات است، نامزد جمهوری‌خواهان برای ریاست جمهوری، باید توجیه امنیتی شود تا اگر برنده انتخابات شد از نظر آمادگی برای به دست گرفتن کار از همان نقطه اول شروع نکند.»

وی گفت: «اگر می‌خواهند رئیس جمهور شوند باید مانند رئیس‌جمهور عمل کنند و این یعنی قادر باشند این توجیهات را دریافت کنند و آنها را این طرف و آن طرف پخش نکنند.»

با وجود اظهارات باراک اوباما به نظر میرسد باید صبر کرد و دید آیا کاروان ترامپ به منزل انتخابات می‌رسد و اگر رسید وی به توجیه‌های امنیتی توجهی خواهد کرد یا خیر؟


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.