دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

هدف اظهارات اوباما درباره توافق هسته‌ای: انتخابات ایران/ 1395/05/16

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی روز جمعه موافقتنامه هسته‌ای ایران را با موافقتنامه سال 1938 مونیخ با آلمان نازی تشبیه و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را به علت دفاع از موافقتنامه هسته‌ای با تهران سرزنش کرد.

  

این انتقاد رژیم صهیونیستی پس از آن صورت گرفت که اوباما روز پنجشنبه گفت: «نه تنها ارزیابی جامعه اطلاعاتی ما بلکه ارزیابی جامعه اطلاعاتی و نظامی (رژیم) اسرائیل نیز همین گونه است. (رژیم) اسرائیل که سرسخت ترین مخالف این موافقتنامه بود اذعان دارد که وضع تغییر کرده است و ایران به این موافقتنامه پایبند بوده است و آنها دیگر از ظرفیت فرار هسته ای در کوتاه مدت که زمینه ساز دستیابی به تسلیحات هسته ای است، برخوردار نیستند.»

واکنش وزرات جنگ رژیم صهیونیستی احتمالا واکنش به اطلاعاتی محرمانه است که نباید اوباما افشاء می‌کرد. با این حال نباید جدیت مخالفت رژیم صهیونیستی با توافق هسته‌ای و پیامد‌های آن در افزایش تنش در مناسبات تل‌آویو با آمریکا و اتحادیه اروپا و همچنین تاثیر شکست دیپلماسی رژیم صهیونیستی در گفتگو‌های هسته‌ای بر کاهش غیر قابل انکار اعتبار بین المللی تل‌آویو را نادیده انگاشت. 

بنابراین ممکن است اظهارات باراک اوباما و واکنش‌ها در رژیم صهیونیستی تلاشی برای بازسازی چهره تل‌اویو و بهبود مناسبات این رژیم با متحدان غربی خود باشد.  

ضمن اینکه این روز‌ها «تاثیر توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها بر زندگی مردم ایران» به یک مناقشه سیاسی بین مقامات جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده است. ممکن است هدف اوباما از اظهاراتش درباره دیدگاه مثبت مقامات رژیم صهیونیستی درباره توافق هسته‌ای و واکنش منفی در تل‌آویو به آن، دامن زدن به تنش‌های سیاسی در ایران باشد. به هرحال طرفداران توافق هسته‌ای مخالفان داخلی را به همسویی با رژیم صهیونیستی متهم کرده‌اند. 

دامن زدن به تنش‌های سیاسی در ایران بخصوص در شرایطی کنونی کشور برای غرب و رژیم صهیونیستی بسیار حائز اهمیت است؛ زیرا" 

اولا، ایران در آستانه ورود به فضای رقابت‌های نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری است 

ثانیا، متاسفانه «توافق هسته‌ای» در حال تبدیل شدن به مهمترین موضوع رقابت‌های انتخاباتی در کشور می‌باشد.

بنابراین مهمترین هدف اظهارات باراک اوباما و واکنش‌ها در تل‌آویو می‌تواند دامن زدن به رویارویی جریان‌های سیاسی در کشور و تبدیل رقابت‌های سازنده انتخاباتی به یک تنش سیاسی گسترده و عمیق باشد.   

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد: «موافقتنامه مونیخ از جنگ جهانی دوم و هولوکاست جلوگیری نکرد زیرا بر این فرض استوار بود که آلمان نازی می تواند شریکی در یک موافقتنامه باشد.»

در این بیانیه آمده است: «موافقتنامه هسته ای ایران «زیان بار» است و قادر نخواهد بود از دستیابی این کشور به تسلیحات هسته ای جلوگیری کند."

همزمان به گزارش اسوشیتدپرس از بیت المقدس، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت دیدگاه (رژیم) اسرائیل در مورد موافقتنامه (هسته ای) ایران تغییری نکرده است. البته نتانیاهو در این بیانیه از انتقاد از اوباما خودداری کرد. به گزارش بی بی سی فارسی "اندکی بعد از انتشار بیانیه وزارت دفاع، نتانیاهو در این بیانیه‌ که رسانه‌های این رژیم آن را تلاش برای "محدود کردن تاثیر منفی" واکنش وزارت دفاع توصیف کرده‌اند، گفت که "اسرائیل متحدی مهم‌تر از آمریکا ندارد."


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.