دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

افزایش مواضع رسمی علیه رژیم صهیونیستی در غرب/ 1395/05/22

اظهارات و موضع‌گیری‌های رسمی علیه رژیم صهیونیستی در کشور‌های غربی- حتی مهمترین متحدان رژیم صهیونیستی - روز به روز بیشتر می‌شود.

هفته گذشته از سویی عالی‌ترین دادگاه سوئیس به رژیم صهیونیستی دستور داده است حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار به علاوه بهره به ایران پرداخت کند و از سوی دیگر دولت آمریکا و کشور‌های اروپایی به این رژیم هشدار داده است که اگر تل‌آویو خانه‌های روستای السوسیه در الخلیل را خراب کند باید منتظر واکنش تند آنها   باشد.

  

هر چند ممکن است این مواضع صوری و تصنعی باشد و در نهایت عملی نشود، ولی نفس اعلام این مواضع نشان دهنده تغییر شرایط جهان- حتی شرایط کشور‌های متحد تل‌آویو - به زیان رژیم صهیونیستی و دست کم افزایش شدید نفرت افکار عمومی این کشورها نسبت به عملکرد این رژیم است. ظاهرا همین نفرت سبب شده دولت‌های غربی مثل گذشته نتوانند با فراغت بال از رژیم صهیونیستی حمایت کنند یا در برابر عملکرد غیرمسئولانه این رژیم سکوت اختیار کنند.  

در تازه ترین واکنش‌ها به عملکرد رژیم صهیونیستی جنبش سیاه پوستان آمریکا هفته گذشته این رژیم را یک «رژیم آپارتاید» توصیف کرد و خواستار تحریم این رژیم شد. جنبش سیاه پوستان آمریکا اعلام کرد اسرائیل به قتل نژادپرستانه فلسطینی ها ادامه می دهد و باید کمک های امنیتی آمریکا به این رژیم متوقف و تحریم هایی ضد آن اعمال شود.  

این جنبش تاکید کرد فلسطینی ها هر روز مجبورند از ایست های بازرسی نظامی که در کنار دیوار حائل اسرائیل ایجاد شده است، عبور کنند. این جنبش دیوار حائلی را که اسرائیل با تامین مالی آمریکا در مناطق فلسطینی کرانه باختری احداث کرد، «دیوار تبعیض نژادی» خواند. این جنبش افزود: بلدوزرهای اسرائیلی خانه های فلسطینی ها را به صورت روشمند تخریب می کنند تا شهرک های غیرقانونی احداث کنند. 

حتی حمایت‌های جهانی - بویژه حمایت مسیحیان انجیلی- از رژیم صهیونیستی چنان کاهش یافته که - بنابر برخی گزارش‌ها-  نگرانی مسوولان وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی را در پی داشته است. 

شایان ذکر است مسیحیان انجیلی بیش از اقشار دیگر جامعه آمریکا به این رژیم نزدیک هستند و سالانه صدها میلیون دلار به شهرک سازی ها کمک می کنند. 

«سیما واکنین گیل» مدیرکل وزارت امور راهبردی رژیم صهیونیستی گفت جهانیان با ما به عنوان کشوری مطرود رفتار می کنند. این مقام صهیونیست، علت کاهش حمایت‌ها از رژیم صهیویستی را اقدامات و تجمعات ضد صهیونیستی در آمریکا از جمله فعالیت‌های جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم اسرائیل ( Boycott, Divestment and Sanctions) عنوان کرده است. 

این در حالی است که یک هفته قبل، بنیامین نتانیاهو اعلام کرد بر این جنبش فائق آمده است. رهبران رژیم اسراییل درباره صحت سخنان نتانیاهو ابراز شک و تردید کرده‌اند و می‌گویند با به زبان آمدن نام اسراییل، رژیم های نژادپرست برای مردم تداعی می شود.

فعالیتهای جهانی این جنبش (BDS) و تاثیرات عملی آن حتی باعث شده است تا برخی از رهبران رژیم صهیونیستی این جنبش را جنبش نابودی اسراییل نام دهند. 

«دستور عالی‌ترین دادگاه سوئیس به رژیم صهیونیستی مبنی بر پرداخت حدود یک میلیارد و 100 میلیون دلار به علاوه بهره به ایران» مربوط به یک مناقشه نفتی چندین دهه ای بر سر یک شرکت مخفیانه خط لوله نفت است که به قبل از انقلاب اسلامی سال 1357 باز می گردد. هدف از این طرح، انتقال نفت ایران به منطقه دریای مدیترانه بود.

به گزارش دیروز خبرگزاری رویترز از زوریخ، «دادگاه فدرال سوئیس»، همچنین درخواست تجدیدنظر به استناد طی نشدن روند مناسب، علیه یک حکم داوری در سال گذشته را رد کرد.

پایگاه اینترنتی هاآرتص نیز همزمان خبر داد دولت آمریکا روز سه شنبه به رژیم صهیونیستی هشدار داده است که اگر این رژیم خانه های روستای السوسیه در الخلیل را خراب کند باید منتظر واکنش تندی از سوی آمریکا باشد. مقامات رژیم صهیونیستی همچنین اظهار داشتند که پیامهای مشابه ای از سوی اتحادیه اروپا و دولت بریتانیا و سایر دستگاههای بین المللی به آنها منتقل شده است. 

برابر با اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی دفتر نخست وزیری این رژیم به آمریکا و کشورهای اروپایی اعلام کرده است که در این مرحله طرحی برای خراب کردن روستای السوسیه ندارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.