دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

آزادی منبج و رویکرد تبلیغی محافل غربی/ 1395/05/23

به گزارش امروز خبرگزاری رویترز، نیروهای سوریه دموکراتیک که مورد حمایت آمریکا قرار دارد اعلام کرد با بیرون راندن آخرین گروه از تروریست‌های سازمان (تکفیری ـ صهیونیستی) داعش از منبج، این شهر را به طور کامل به کنترل خود درآورده است.

  

با این حال برخی رسانه‌ها وانمود می‌کنند نیرو‌های کشور‌های غربی و عربی ـ منظور، ائتلاف به رهبری عربستان ـ نیز در آزادی این شهر، نقش قابل توجهی داشته‌اند. کسی نقش جنگنده‌های غربی و حتی عربی را در پیروزی‌های نیرو‌های کرد در این شهر رد نمی‌کند ولی ظاهراً رسانه‌های غربی و وابسته وانمود می‌‌کنند نظامیان غربی و عربی در حوزه زمین نیز به یاری کرد‌ها برای آزادی منبج شتافته‌اند. 

به عنوان مثال، شبکه تلویزیونی الجزیره عربی امروز اعلام کرد: شبه نظامیان موسوم به «نیروهای سوریه دموکرات» و مورد حمایت آمریکا و با همراهی نیروهای فرانسوی، بلژیکی و کانادایی پس از تصرف شهر منبج در استان حلب سوریه اعلام کردند همه مناطق این شهر را در کنترل خود گرفته‌اند.

این شبکه تلویزیونی همچنین افزود: علاوه بر نیروهای سوریه دموکرات، نیروهایی نیز با تابعیت کشورهای بیگانه از جمله فرانسه، بلژیک و کانادا در این درگیری‌ها شرکت داشتند. 

شهر منبج پس از شهرهای تل ابیض، الشدادی و کوبانی چهارمین شهری است که نیروهای سوریه دموکرات آن را به تصرف درآورده‌اند.

ده روز پیش از این نیز خبرگزاری فرانسه به نقل از یک سازمان غیر دولتی از پیشروی ائتلاف عربی ـ کردی مورد حمایت به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی تحت فرماندهی واشنگتن در منبج پایگاه گروه تکفیری ـ صهیونیستی داعش در شمال سوریه خبر داد و اعلام کرد این گروه 60 درصد این شهر را تحت کنترل دارد.

منظور این خبرگزاری از «ائتلاف عربی» در تعبیر «ائتلاف عربی ـ کردی» می‌تواند شورشیان عرب سوریه نیز باشد اما به نظر می‌رسد این خبرگزاری سعی می‌کند از این تعبیر برای تداعی این معنا که «نیرو‌های عربی به رهبری عربستان» در آزادی این مناطق مشارکت داشته‌اند بهره‌برداری ‌کند. 

ظاهراً این رسانه‌ها با برجسته کردن نقش نیرو‌های غربی و عربی در آزادی این شهر‌ها سعی می‌کنند زمینه را برای تداعی صف‌آرایی ایران، روسیه و سوریه در برابر کرد‌ها، شورشیان، ترکیه و متحدان عربی و غربی آنها ـ نه فقط در برابر کرد‌ها، شورشیان ـ فراهم سازند و در نتیجه شرایط را برای جلوگیری از شکل‌گیری مطالبه «قرار گرفتن این مناطق تحت حاکمیت مرکزی در دمشق» و سهم‌خواهی این کشور‌ها در مناطق آزاد شده و حتی جدایی این مناطق از سوریه فراهم سازند. اظهارات یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی تصرف شهر منبج سوریه از این منظر ارزیابی می‌گردد. به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در پی تصرف شهر منبج سوریه توسط نیروهای موسوم به ائتلاف سوریه دموکراتیک که از نیروهای نیروهای کرد حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه (پ ی د) تشکیل شده است، تاکید کرد که منبج پس از باز پس‌گیری کامل از (گروه تکفیری ـ صهیونیستی) داعش، تحت کنترل عرب ها ـ نه دولت سوریه ـ خواهد بود. گوردون تروبریج از سخنگویان پنتاگون در کنفرانس خبری در واشنگتن گفت: منبج به لحاظ تاریخی شهری عربی است و ما نیز انتظار داریم پس از آزاد سازی کامل نیز این گونه بماند. 

اینکه برخی گزارش‌ها حاکی از این است که "پنتاگون تعداد واقعی نیروهای نظامی در حال جنگ خود با داعش در سوریه و عراق را منتشر نمی‌کند" نیز از این منظر ارزیابی می‌گردد. 

به گزارش امروز پایگاه اینترنتی دهیل، پس از گذشت دوسال از اولین بکارگیری نیروهای نظامی آمریکا برای مقابله با داعش، پنتاگون  درخواست‌ها برای اعلام تعداد نیروهای خود در عراق و سوریه را رد می‌کند.

البته این پایگاه اینترنتی تصریح کرده است "موضوع تعداد نیروهای آمریکا در عراق و سوریه، زمانی به یک مشکل اساسی تبدیل شد که منتقدان، وزارت دفاع را برای شفافیت بیشتردر این زمینه تحت فشار قرار دادند. زیرا برخی در آمریکا نگرانند که دولت در حال پنهان کردن دخالت گسترده تر آمریکا در مبارزه با داعش در عراق و سوریه است." 

اما امکان ندارد نظامیان آمریکایی در حوزه میدانی ـ زمینی علیه داعش مشارکت بدون تلفات داشته باشند و خود این تلفات می‌تواند باعث رسوایی ارتش آمریکا شود. چنانچه اخیراً کشته شدن چند سرباز فرانسوی در لیبی جنجال آفرین شد. بنابراین یا اصلا مشارکتی در حوزه زمینی وجود ندارد یا اگر مشارکتی وجود دارد یا مشارکت مستشاری ـ بدون حضور در میدان نبرد ـ و یا از طریق اجیر کردن مزدوران نظامی است. 

هر چند یک وجه این ابهام آفرینی «پنهان کردن میزان حضور نظامیان آمریکایی در سوریه از دید سناتور‌های کنگره است اما یک وجه دیگر آن نیز می‌تواند پنهان کردن حضور غیرموثر نظامیان آمریکایی در سوریه باشد. 

در پایان، این مطلب نباید به فراموشی سپرده شود که مهمترین چالش پیش روی آمریکا برای جدا کردن این مناطق ـ به علت قرار داشتن کردستان سوریه در این منطقه ـ جلب رضایت ترکیه است.

به همین علت وزارت دفاع آمریکا امروز اعلام کرده است، حساسیت‌های ترکیه را درباره شهر منبج درک می کند. سخنگوی پنتاگون گفت: ما حساسیت‌های ترکیه، دولت عراق و اعراب بومی را کاملاً درک می‌کنیم. ما به نگرانی‌های آنان توجه می‌کنیم و این را به خوبی می‌دانیم که منبج در طول تاریخ همواره شهری عربی بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.