دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

هشدار مسافرتی آمریکا درباره ایران اهداف تحریمی دارد/ 1395/05/03

وزارت خارجه آمریکا با صدور اطلاعیه‌ای تحت عنوان "هشدار در مورد سفر به ایران" گفته است که این اطلاعیه جایگزین اطلاعیه دو هفته پیش در مورد "هشدار مسافرتی" به ایران می‌شود و "خطر دستگیری و بازداشت شهروندان آمریکایی، به ویژه دارندگان تابعیت ایرانی و آمریکایی را یادآور شده و بر آن تاکید می‌گذارد". 

  

اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا می‌افزاید که خارجیان به خصوص افراد دارای تابعیت دوگانه ایران و کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده همچنان در ایران بازداشت یا از خروج آنان از آن کشور جلوگیری می‌شود.

هشدار جدید وزارت خارجه آمریکا درباره سفر به ایران را باید از منظر طرح‌های جدید آمریکا برای حفظ شرایط تحریمی ایران ارزیابی کرد زیرا یکی از اهداف آن منصرف کردن آمریکایی‌ها و بازرگانان ایرانی ساکن  آمریکا از سفر تروریستی یا برای دیدار از خانواده و سرمایه گذاری در ایران است. شایان ذکر است اخیرا گزارش‌های متعددی درباره منافع این سفر‌ها منتشر شده است. 

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا "نهادهای دولتی ایران همچنان براساس اتهاماتی مانند جاسوسی و تهدید امنیت ملی به بازداشت و حبس غیرعادلانه شهروندان آمریکایی، به خصوص ایرانی‌تباران از جمله دانشجویان، روزنامه‌نگاران، بازرگانان، دانشگاهیان ادامه می‌دهند... مقامات ایرانی در مواردی از خروج تعدادی از شهروندان ایرانی - آمریکایی که برای امور شخصی یا بازرگانی به کشورشان سفر کرده‌اند، گاه برای چندین ماه، جلوگیری به عمل آورده‌اند".

به گزارش بی بی سی فارسی اطلاعیه وزارتخارجه آمریکا در مورد خطراتی که متوجه بازدیدکنندگان از ایران و به خصوص ایرانیان دارای تابعیت دوگانه ایرانی و غربی است در حالی انتشار می‌یابد که جمهوری اسلامی در تلاش است تا بازرگانان و سرمایه‌گذاران خارجی، از جمله ایرانیان مقیم خارج و موسسات مالی غربی را به از سرگیری و گسترش روابط و کمک به احیای اقتصاد ایران پس از تحریم ترغیب کند.

اطلاعیه جدید وزارت خارجه همچنین در مورد استفاده از حریم هوایی ایران هشدار داده و گفته است که "دولت ایالات متحده به دلیل مخاطرات ناشی از عملیات نظامی مرتبط با درگیری در عراق و سوریه، در مورد خطراتی که پرواز ورودی، خروجی و بر فراز ایران را تهدید می‌کند نگران است". 

به نظر می رسد منظور این بیانیه از «عملیات نظامی مرتبط با درگیری در عراق و سوریه»، «استفاده جنگنده‌های روسی از پایگاه هوایی نوژه» برای هدف قرار دادن مواضع داعش درسوریه است.  

می‌توان گفت هدف این بخش از بیانیه وزارت خارجه آمریکا هم به چالش کشیدن این همکاری نظامی بین تهران و مسکو است و هم ناامن نشان دادن آسمان ایران برای شرکت‌های هواپیمایی که به ایران تردد دارند یا آسمان ایران را به عنوان مسیر امن تردد هواپیما‌های خود انتخاب می‌کنند. 

این اطلاعیه همچنین می‌افزاید که سازمان هواپیمایی آمریکا از شرکت‌های هواپیمایی خواسته است برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد به اطلاعیه‌های این سازمان مراجعه کنند.

این هشدار نیز در حالی مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی ایران روی آسمان امن ایران برای افزایش تردد هواپیما‌های بین‌المللی سرمایه گذاری کرده و مقامات هواپیمایی ایران نیز در هفته‌های و ماه‌های اخیر به آن اذعان کرده‌اند. به عنوان مثال به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (21/05/1395) عباس آخوندی در جلسه شورای‌عالی اداری استان قم که با حضور مسئولان استانی و شهرداران و اعضای شورای این شهر برگزار شد به قابلیت عبور سه کریدور هوایی از فراز آسمان ایران اشاره کرد و گفت: کشور ایران به تنهایی قابلیت عبور روزانه هزار و 500 پرواز را دارد که با اقدامات و تلاش‌های ما امروز شاهد افزایش تعداد پروازها از 450 به حدود هزار و 80 پرواز در روز هستیم و در نظر داریم که کشورهای جهان آسمان ایران را به عنوان خطوطی امن برای تردد انتخاب کنند که لازمه آن نوسازی کامل ناوگان هوایی است.

مهم تر اینکه، اخیرا سازمان بین المللی هوانوردی جهان (ایکائو)، آسمان جمهوری اسلامی ایران را امن ترین آسمان در خاورمیانه می داند.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.