دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

ادعای جان کری درباره ارسال سلاح ایرانی به یمن/ 1395/06/06

جان کری، وزیر خارجه آمریکا که برای شرکت در جلسه‌ای با حضور رهبران عربستان و چند کشور حوزه خلیج فارس به جده سفر کرده بود پنجشنبه در حضور خبرنگاران ادعا کرد "ایران موشک و تسلیحات پیشرفته نظامی به یمن ارسال می‌کند" و آن را «تهدید بالقوه»‌ای که دامنه آن فراتر از یمن می‌رود دانست. وی ادعا کرد: "این تنها تهدیدی برای عربستان و منطقه نیست... این تهدید متوجه آمریکا هم می‌شود و نباید ادامه یابد."

  

سال گذشته در نشست کمپ دیوید باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از تغییر دیپلماسی نظامی آمریکا در جهان خبر داد و تصریح کرد: واشنگتن ـ برخلاف گذشته ـ تنها زمانی در اقصی نقاط جهان مداخله نظامی می‌کند که امنیت آمریکا به صورت مستقیم در معرض تهدید قرار بگیرد. وی همچنین از شرکای اروپایی و منطقه‌ای خود ـ در شرق و غرب آسیا ـ درخواست کرد برای حفظ امنیت خود باید هزینه‌های بیشتری پرداخت کنند.   

با توجه به این سابقه، تصریح جان کری بر "تهدید ارسال موشک و تسلیحات پیشرفته نظامی از ایران به یمن برای آمریکا" می‌تواند به نوعی هشدار به مقاومت مردمی یمن درباره امکان مداخله نظامی مستقیم آمریکا در یمن باشد. بویژه اینکه این هشدار در حالی صورت می‌گیرد که؛ 

اولاً، مواضع نظامی و غیرنظامی  سعودی‌ها ـ اخیراً تأسیسات نفتی آرامکو عربستان در منطقه جیزان در جنوب این کشور و نیروگاه برق نجران ـ در عمق خاک عربستان هدف موشک‌های ارتش یمن قرار گرفته، 

ثانیاً، اوضاع سیاسی و اقتصادی آل سعود بدترین شرایط را پشت سر می‌گذارد، 

ثالثاً، مذاکرات در کویت به علت استقامت و ایستادگی رهبران مقاومت مردمی در این کشور بر مواضع خود به نتیجه نرسیده است. 

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در واکنش به اظهارات روز پنج شنبه همتای آمریکایی‌اش ضمن تکذیب ادعای جان کری مبنی بر ارسال سلاح از ایران به یمن گفته حمایت آمریکا از عربستان، واشنگتن را "شریک کودک‌کشی‌ها در یمن" می‌کند. آقای ظریف همچنین در ارتباط با بحران یمن و مذاکرات نافرجام طرف‌های درگیر برای پایان دادن به جنگ داخلی گفته: "آقای کری به خوبی بهتر از دیگران می‌داند که دولت سعودی در یک سال و نیم گذشته همواره و به جد، تمام تلاش‌های به عمل آمده برای برقراری آتش‌بس در یمن را با شکست مواجه کرده و ناکام گذاشته است."

ورود یا نزدیک شدن ناو آمریکایی به آب‌های سرزمینی ایران- که با واکنش نیروی دریایی ایران مواجه شد- نیز احتمالاً برای جدی قلمداد شدن سخنان جان کری صورت گرفته است. 

بنابراین، این هشدار به نوعی تلاش است هم برای محدودکردن حملات موشکی ارتش یمن به عربستان و هم تقویت موضع سعودی‌ها در مذاکرات و وادار کردن ارتش و مقاومت مردمی به تن دادن به خواسته‌‌های دولت فراری و ریاض در کویت. 

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست مشترک خبری با عادل الجبیر همتای عربستانی اش در جده با اشاره به اینکه "ما به امنیت عربستان سعودی پایبند هستیم" افزود: "ما نگران حملات به مرزهای جنوبی عربستان هستیم". جان کری همچنین گفت: "درباره تشکیل دولت وفاق ملی در یمن با مشارکت همه طرف‌ها و تحویل سلاح حوثی‌ها به طرف ثالث و بی‌طرف توافق کردیم". 

کری افزود: اسماعیل ولد الشیخ احمد فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن، دور جدیدی از رایزنی‌ها را بین همه طرف‌های یمنی آغاز خواهد کرد... به ملت یمن برای تصویب قانون اساسی جدید و برگزاری انتخابات جدید و رونق بخشیدن به اقتصاد این کشور پایبند هستیم. 

وزیر امور خارجه آمریکا افزود: جنگ در یمن باید با تضمین امنیت و حاکمیت ملی عربستان متوقف شود. 

کری حتی گفت: اگر تلاش‌های مسالمت‌آمیز در یمن شکست بخورد، ما گزینه‌هایی را در نظر داریم. 

کری نگفت گزینه‌های دیگری که آمریکا در نظر دارد چیست ولی تلویحاً به غیر مسالمت‌آمیز بودن آن اشاره کرد که این نیز گزینه جدید نیست زیرا در هجده ماه گذشته تنها گزینه مورد استفاده آمریکا و عربستان در یمن گزینه غیر مسالمت آمیز ـ یعنی جنگ و حملات جنگنده‌های سعودی و متحدان به اهداف نظامی و غیر نظامی ـ بوده است. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.