دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

شکست حباب شیشه‌ای «جهان تک قطبی غربی»/ 1395/06/08

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، حباب شیشه‌ای ایده‌‌هایی مانند جهان تک قطبی به رهبری غرب را شکست. پیش از این موافقان جهان چندقطبی با دامن زدن و ابراز رضایت از رقابت‌های شرق و غرب سعی می‌کردند ایده‌ غربی جهان تک قطبی را به چالش بکشند اما خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سبب شد دمل اختلافات بین اعضای اتحادیه اروپا و همچنین بین اروپا و آمریکا  ـ که ظاهراً تا پیش از این پنهان بوده است ـ سر باز کند و ابعاد گسترده آن بیش از پیش آشکار شود. 

  

معاون صدراعظم آلمان می‌گوید در صورتی که خروج بریتانیا به درستی مدیریت نشود آینده اتحادیه اروپا زیر سوال خواهد رفت.

به گزارش امروز پایگاه اینترنتی بی‌بی‌سی فارسی، زیگمار گابریل گفت که اگر کشورهای عضو اتحادیه سرمشق بریتانیا را دنبال کنند این مجموعه "از میان خواهد رفت." به علاوه او گفت که بریتانیا نمی‌تواند بدون قبول هیچ مسئولیتی "جنبه‌های جذاب" اتحادیه اروپا را حفظ کند.

این سخنان احتمالاً تلاشی است برای منصرف کردن لندن از اجرای طرح خروج  از اتحادیه اروپا، تلاشی که ظاهراً بی‌ثمر نیز نبوده است. زیرا روز یکشنبه ساندی تایمز خبر داد کابینه ترزا می، نخست وزیر بریتانیا، در مورد خروج از بازار یکپارچه اروپا دچار دو دستگی است.

نخست وزیر انگلیس همچنین وزرای کابینه را برای جلسه‌ای در روز چهارشنبه فراخوانده تا درباره ایده‌های مربوط به خروج بریتانیا بحث کنند. دفتر نخست وزیری (دانینگ استریت) نیز گفت که خروج بریتانیا در "صدر" دستور کار نخست‌وزیر قرار دارد. اما گزارشی که روز یکشنبه در ساندی تایمز منتشر شد حاکی‌است کابینه او در مورد خروج از بازار یکپارچه اروپا دچار دو دستگی است.

بریتانیا در روز 23 ژوئن در یک همه پرسی به خروج از اتحادیه اروپا رأی داد. 

آقای گابریل که در دولت ائتلافی آلمان وزیر اقتصاد است در یک کنفرانس خبری گفت که در نتیجه آن همه پرسی جهان اروپا را یک قاره بی‌ثبات می بیند.

او گفت: ‌"خروج انگلیس اتفاق بدی است اما برخلاف نگرانی بعضی‌ها از نظر اقتصادی خیلی دردناک نخواهد بود - بیشتر یک مشکل روانی است و از نظر سیاسی یک مشکل عظیم است... اگر خروج بریتانیا را غلط مدیریت کنیم، گرفتار مشکلات عمیق خواهیم شد، بنابرین نباید بگذاریم بریتانیا جنبه‌های جذاب اتحادیه اروپا را نگه دارد درحالی که هیچ مسئولیتی قبول نمی کند."

خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حتی سبب شده دمل اختلافات بین اروپا و آمریکا نیز سر باز کند. آقای گابریل روز یکشنبه افزود: گفت‌وگوهای تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا عملاً شکست خورده است.

مذاکرات "تجارت و شراکت سرمایه گذاری فرا اطلس" (TTIP) با هدف برداشتن یا کاهش طیفی از موانع در مسیر تجارت و سرمایه گذاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا دنبال می شود.

با این حال، بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی بی بی سی فارسی، این طرح در بسیاری از کشورهای درگیر بحث انگیزه بوده است از جمله در آلمان و بریتانیا. منتقدان می‌گویند که در این مذاکرات دستور کار کسب و کارهای بزرگ دنبال می‌شود و برای اشتغال، مصرف کننده و محیط زیست بد خواهد بود.

آقای گابریل گفت که طی 14 دور گفت‌وگو، دو طرف حتی بر سر یک فصل مشترک از میان 27 فصل مورد بحث به توافق نرسیده‌اند. او گفت: ‌"به نظر من مذاکرات با آمریکا عملاً شکست خورده، هرچند کسی به آن اذعان نمی‌کند." او حتی گفت که آمریکا از یک توافق اتحادیه اروپا با کانادا خشمگین است.

پس از تاسیس اتحادیه اروپا، وحدت و همگرایی در غرب چنان خودنمایی می‌کرد که قابل تصور نبود عضوی مهم مانند انگلیس از آن خارج شود مهمتر اینکه امروز از تأثیر خروج انگلیس بر فروپاشی اتحادیه اروپا و حتی بالا گرفتن اختلافات بین اروپا و آمریکا سخن به میان آید. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.