دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

مداخله نظامی ترکیه در سوریه"/ 1395/06/10

اردوغان یک از اهداف مداخله نظامی ارتش ترکیه در سوریه را داعش خواند اما ظاهرا آنکارا در مناطق مرزی سوریه به دنبال مقابله با این گروه تکفیری-صهیونیستی نیست. 

  

وزارت خارجه سوریه دیروز در نامه‌هایی به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان تصریح کرد: نمایشنامه رژیم ترکیه در ورود به شهر جرابلس که طی آن نه تنها حتی یک گلوله به سوی داعش شلیک نشد بلکه داعش به ارتش ترکیه و همپیمانانش از شبکه های تروریستی پیوست و این بهترین گواه بر همکاری این رژیم با داعش و گروه های تروریستی دیگر است.

در این نامه‌ها همچنین آمده است نیروهای هوایی و توپخانه‌ای ارتش ترکیه با هماهنگی با تروریست ها، قتل عام هولناکی را در روستاهای جب الکوسا و العمارنه در جنوب جرابلس مرتکب شدند و این دو روستا را بی هدف آماج حملات خود قرار دادند که به شهادت سی و پنج غیر نظامی منجر شد.

البته ترکیه بدون کسب مجوز از دولت سوریه در خاک این کشور وارد عملیات شده است. بنابراین این اقدام ترکیه، نقض آشکار قوانین بین المللی است. وزارت امور خارجه سوریه در نامه به دبیر کل سازمان ملل متحد و رئیس شورای امنیت این سازمان ضمن محکوم کردن اقدامات جدید ترکیه در شمال سوریه اعلام کرد حمایت های کشورهای فرانسه، آمریکا، انگلیس، سعودی و قطر از رژیم ترکیه به معنای ادامه حمایت های این کشورها از تروریسم در سوریه و در سراسر جهان است.

اما اردوغان هدف دیگری برای مداخله نظامی ترکیه در سوریه بر می‌شمارد که مهار کردن تهدید کردها برای این کشور است. المیادین دیروز در زمینه اقدامات ارتش ترکیه در این زمینه نوشت: ترکیه عملیات نظامی خود ضد کردها را گسترش می دهد و پس از پیشروی به طرف جرابلس و مناطق اطراف آن در غرب فرات برای جلوگیری از متصل شدن عین العرب به عفرین، اکنون به دنبال احداث دیوار حائل برای جدا کردن عین العرب است.  بر اساس این گزارش کامیون های ترکیه ای بلوک های بتونی را به مرز این کشور با سوریه منتقل می کنند تا مرزها را ببندند و مانع استفاده کردها از گذرگاه مرزی در عین العرب شوند. ترکیه با احداث این دیوار به مرحله طولانی از انتظار برای مشخص شدن طرح آنکارا در مورد مناطق شرق فرات و مقابله با پیشروی یگان های کردی در طول نوار مرزی پایان داد. عملیات نظامی ترکیه محدود به شهر جرابلس و غرب فرات است. با آغاز نصب بلوک های سیمانی در اطراف عین العرب، مشخص شد راهبرد آنکارا مقابله نظامی با کردها در غرب فرات و محاصره آنان در شرق این رودخانه است.

اما جیمز فتزر استاد علوم سیاسی دانشگاه مینه سوتا در گفتگو با شبکه تلویزیونی پرس تی وی به هدف دیگری اشاره می‌کند: «ترکیه به دنبال به دست آوردن سرزمین هایی در مناطق شمالی سوریه است. ترکیه معتقد است که این سرزمین ها از دیرباز به ترکیه  تعلق داشته است.»

اما به نظر می‌رسد هدف مداخله نظامی ترکیه علاوه بر مهار کرد‌های دموکرات، تقویت و تثبیت موقعیت شورشیان سوری و تروریست‌ها در مناطق تحت اشغال آنها نیز است. 

ستاد ارتش ترکیه امروز اعلام کرد: از زمان آغاز عملیات سپر فرات، 400 کیلومتر مربع از خاک سوریه از عناصر گروه «تکفیری صهیونیستی» داعش پاکسازی شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی تلویزیون تی آر تی ترکیه، ستاد ارتش ترکیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ارتش آزاد سوریه که ائتلاف بین المللی از آن حمایت می‌کند، 10 روستای دیگر را از عناصر داعش پاکسازی کرده است. 

مطالب این بیانیه اگر در کنار مطالبی که وزارت خارجه سوریه به آن اشاره کرده است گذاشته شود بیانگر این است که ارتش ترکیه با حمایت داعش و شورشیان سوریه هم در پی سرکوب کرد‌ها هستند و هم در حال تثبیت موقعیت شورشیان و تروریست‌ها و جلوگیری از سیطره ارتش سوریه و هم پیمانان بر مناطق تحت اشغال شورشیان و ترویست‌ها و این یعنی تن دادن ترکیه به درخواست چند ماه قبل آمریکا و فرانسه - پس از آغاز حمایت ایران و روسیه از ارتش سوریه - از ریاض و آنکارا برای مداخله نظامی در سوریه. جالب اینکه این سناریو در حالی دنبال می شود که همگرایی آنکارا با غرب پیامدی جزء افزایش اقدامات و تهدیدات تروریستی در ترکیه، کودتای نافرجام در این کشور نداشته است و مقامات این کشور بر دست داشتن آمریکا در آن نیز اذعان کرده اند. 

بر کسی پوشیده نیست که حمایت ترکیه از تروریست‌ها و شورشیان در سوریه با تشویق آمریکا و کشور‌های اروپایی صورت گرفته است. این حمایت از سویی ریشه در عضویت ترکیه در ناتو - پیمان آتلانتیک شمالی- دارد و از سوی دیگر در خوش رقصی آنکار به طمع عضویت در اتحادیه اروپا. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.