دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

دونالد ترامپ، پدیده‌ای کهنه در نمایی جدید/ 1395/06/17

افراط‌گرایی ترامپ در آمریکا پدیده‌ جدیدی نیست و در سال 2000 این پدیده با چهره دیگری در ذیل جریان راست مسیحی در آمریکا ظهور کرد.

  

در سال  2000 جریان راست مسیحی با نمایندگی حزب جمهوری‌خواه و با پیروزی انتخاباتی جرج بوش پسر ظهور کرد. البته راست مسیحی پیش از این با هدف قرار دادن کلوب‌های صهیونیستی خودنمایی کرد اما پس از مدتی با کشتار 400 نفر از دیویدین‌ها در تگزاس به دست پلیس آمریکا و نفوذ در ارکان رهبری آنها و جلوه‌گر شدن آنها در تمایلات جمهوری‌خواهان تغییر مسیر داد و در نهایت این جریان ضدصهیونیستی در خدمت صهیونیست‌ قرار گرفت و دو جنگ بزرگ افغانستان و عراق را مدیریت کرد.

سیاست‌های جنگ طلبانه و افراطی (هشت ساله) دولت جرج بوش پسر - بخصوص پس از سرازیر شدن اجساد سربازان آمریکایی به شهر‌های مختلف آمریکا- نیز سبب شد در آمریکا احساسات ضدجنگ احیاء و اعتراضات میلیونی ضد جنگ در شهر‌های مختلف آمریکا برگزاری شود و در نهایت با حمایت از سیاست تغییر و ضدجنگ باراک اوباما نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2008 در مسیر سیاسی قرار گیرد.

اما هنوز دوران هشت ساله ریاست جمهوری باراک اوباما به پایان نرسیده است، شاهد ظهور موج جدید افراط‌گرایی در آمریکا هستیم، افراط‌گرایی که در نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری امسال نمایان شده است.

گرچه بسیاری از سیاست‌های پیشنهادی ترامپ تا حدی زیادی با اقبال رأی‌دهندگان طبقه کارگر مواجه شده، کارشناسان سیاسی برخی از آنها را بسیار مجادله برانگیز و غیرواقع بینانه می‌دانند، از آن جمله دیپورت در حدود 11 میلیون مهاجر غیرقانونی در آمریکا، ایجاد یک دیوار بزرگ در مرز آمریکا-مکزیک، و گسترش استفاده از روش‌های بازجویی پرخاشگرانه است.

شخصیت ترامپ نیز مورد حمله قرار گرفته، و رقبای سیاسی او را «تفرقه انداز»، «غیرجدی» و یک «قلدر» دانسته و حملات شخصی مکرر او به روزنامه نگاران، سیاسیون و نامزدهای رقیب را محکوم کرده‌اند.

ترامپ در پاسخ به تیراندازی 2015 سن برناردینو خواهان منع کامل «ورود مسلمانان به آمریکا تا زمانی شده که مقامات کشورمان بتوانند بفهمند چه چیزی دارد رخ می‌دهد.» این بیانیه مطبوعاتی او انتقادات گسترده‌ای هم در داخل و هم در خارج از آمریکا به خود جلب کرد از جمله نخست‌وزیر انگلیس دیوید کامرون، نخست وزیر فرانسه مانوئل والس و وزیر امور خارجه کانادا استفان دیون. پنتاگون در بیانیه‌ای هر چیزی را که روایت داعش در خصوص عناد آمریکا با دین اسلام را تکرار کند مطمئناً مغایر با ارزش‌ها و امنیت ملی آمریکا دانست.

حتی زید رعد الحسین کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل دونالد ترامپ نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه ... را به ترویج تبعیض نژادی و تحقیر مذهبی نفرت بار متهم کرد.

به گزارش دیروز رویترز، زید رعد الحسین در اظهاراتی در شهر لاهه در هلند گفت: آنچه که افرادی چون دونالد ترامپ درباره آن متفق القول هستند دارای نقاط مشترکی با (گروه تکفیری صهیونیستی) داعش است. آنها در درجات مختلف به دنبال احیای گذشته هستند.

ظهور پدیده ترامپ در آمریکا تنها پس از نزدیک به هشت سال گذر زمان از فروکش کردن جراین افراطی راست مسیحی نشان میدهد که اولاً، دولت دموکرات اوباما نتوانسته پاسخ شایسته‌ای به نیاز‌های مردم آمریکا بدهد، ثانیاً، نظام سیاسی برخلاف آنچه ادعا می‌شود دانش بنیاد نیست، که اگر بود هم اکنون شاهد احیاء دوباره افراط گرایی با این وسعت در این کشور نبودیم.

زید رعد الحسین در بخشی از اظهاراتش حتی برخی از ملی‌گرایان مشهور اروپایی - مانند گریت وایلدرز، ویکتور اوربان، میلوش زمان، نوربرت هوفر، مارین لوپن و نایجل فاراژ - را به ترویج تبعیض نژادی و تحقیر مذهبی نفرت بار متهم کرد.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: تحقیر مذهبی و نژادی نفرت انگیزی که افرادی چون آقای وایلدرز از آن طرفداری می‌کنند در برخی از کشورها حتی به راهبردی ملی بدل شده است.

وی در پایان گفت: تاریخ شاید به آقای وایلدرز و هم مسلکان وی این درس را داده باشد که چگونه بیگانه هراسی و تعصب می‌تواند به اسلحه‌ای خطرناک بدل شود  که جوامع  در برابر آن سنگربندی کنند که در این حالت افراطیون فرمانده این نبرد خواهند بود. در این حال، فضا به شدت پر از نفرت و خشونت می‌شود. ما باید خود را از این مسیر کنار بکشیم.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.