دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

تاملی بر اظهارات یک مقام آمریکایی درباره برجام/ 1395/06/20

«کریس بک‌مایر»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور ایران در نشستی در اندیشکده شورای آتلانتیک گفت: "آمریکا و ایران هر دو تاکنون به تعهدات خود در توافق هسته ای که از دیماه گذشته آغاز شد، عمل کرده اند". این ادعا در حالی مطرح می‌شود که آمریکا در زمینه رفع تحریم‌ها همچنان ایران همچنان کارشکنی‌ می‌کند و این موضوع با انتقادات گسترده در ایران روبرو شده است. 

  

به گزارش صدای آمریکا نشست اندیشکده شورای آتلانتیک با عنوان "تازه های تحریم های ایران: فضای سیاسی و سرمایه گذاری" با حضور آقای بک‌مایر و چند تحلیلگر از جمله باربارا اسلیون جمعه 19 شهریور در شهر واشنگتن برگزار شد.

بک‌مایر در این نشست درباره انتظار آمریکا از توافق و حمایت ایران از تروریسم نیز گفت: "ما هرگز انتظار نداشتیم توافق هسته ای با ایران، نگرانی های دیگر ما را در مورد رفتار ایران در قبال حمایت از تروریسم، نقض حقوق بشر، پیشبرد برنامه موشک بالستیک و فعالیت های بی ثبات کننده در منطقه را برطرف کند".

با وجود این گاهی شاهد این هستیم که مقامات آمریکایی علت کارشکنی در تعهدات خود در توافق هسته‌ای را سیاست‌های منطقه‌ای و ... تهران معرفی می‌کنند. البته نباید از این موضوع غفلت ورزید که گاهی جنجال آفرینی در زمینه سیاست‌های منطقه‌ای ایران و سخن گفتن از تاثیر آن بر رفع نشدن تحریم‌ها تلاشی است برای اعمال فشار جهت تغییر سیاست‌های منطقه‌ای تهران و متوقف کردن انتظارات ایران از توافق هسته‌ای.   

شایان ذکر است در سپتامبر سال 2005 کره شمالی در یک توافق بی‌سابقه، قبول کرد که در برابر دریافت کمک‌های اقتصادی و امتیازات سیاسی، از دنبال کردن برنامه هسته‌ای‌اش دست بردارد. کره شمالی حتی در راستای این توافق، در 2008 برج خنک کننده رآکتور اتمی خود در تاسیسات یونگ‌بیون را نابود کرد. در 2012 نیز پیونگ یانگ ناگهان اعلام کرد که موافقت کرده در ازای دریافت مواد غذایی از آمریکا فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به حال تعلیق درآورد و برای انجام آزمایش‌های هسته‌ای و موشک‌های دوربرد خود مهلتی قائل شود. ولی این توافق‌ها به علت عمل نکردن آمریکا به تعهدات خود به شکست انجامید. شاید اگر کارشکنی آمریکا نبود امروز شاهد پنجمین آزمایش هسته‌ای این کشور نبودیم. 

البته راهبرد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران - به علت بی نیازی و آموزه‌های مذهبی - تولید سلاح هسته‌ای نیست ولی طرف‌های غربی توافق هسته‌ای باید بدانند که پیامد طبیعی و حداقلی عمل نکردن آمریکا به تعهدات هسته‌ای خود در قبال ایران، شکست توافق هسته‌ای است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.