دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

پروژه تطهیر آمریکا از تروریست پروری‌/ 1395/07/07

پس از یک دوره بالا گرفتن انتقادات از آمریکا به علت حمایت از تروریست‌ها در سوریه در سازمان ملل، ظاهراً پروژه تطهیر کاخ سفید از این حمایت‌ها آغاز شده است.  

  

در روز‌های اخیر بخصوص در سازمان ملل اتهامات به آمریکا در زمینه حمایت از تروریست بالا گرفت.

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در سخنان خود در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: واشنگتن از بسیاری از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت و آنان را به سلاح مجهز کرد تا به کشتار وحشتناکشان ادامه دهند. ویتالی چورکین گفت: آمریکایی‌ها مدعی هستند نمی‌توانند بر گروه‌های مسلحی که واشنگتن از آنها در سوریه حمایت می‌کند تاثیر بگذارند. واشنگتن از بسیاری از گروه‌های تروریستی در سوریه حمایت کرد، آنان را به سلاح مجهز کرد تا به کشتار وحشتناکشان ادامه دهند.»

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل متحد در نشست ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه "برخی از اعضای شورای امنیت ... معتقدند بهره گیری از سلاح تروریسم در وارد آوردن فشار سیاسی بر نظام سوریه و هم پیمانانش همچنان موثر است" یادآور شد: "جنگنده های گروه موسوم به ائتلاف بین المللی به فرماندهی آمریکا، مواضع ارتش سوریه را در جبهه رویارویی با داعش در منطقه جبل الثرده در شهر دیرالزور، هدف قرار دادند همانگونه که تروریست ها به کاروان امدادرسانی دستبرد زدند و آن را در حومه حلب به آتش کشیدند." وی افزود: "حامیان تروریسم اراده سیاسی لازم برای پایان دادن به خونریزی در سوریه را ندارد، به نظر می رسد چنین روندی  به این معنی است که آنان به جای تلاش برای حل مشکل، در پی رویارو کردن نیروهای سوری به ویژه نیروی هوایی با تروریست ها هستند."

رافائل رامیرز، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل متحد نیز تلویحاً به این حمایت‌ها اشاره کرد و گفت: «گروه‌های تروریستی و کشورهای حامی آنها مسئول بحران و حوادث کنونی در سوریه هستند.»

همزمان یک نشریه  آلمانی از خشم و ناخرسندی سران گروهک تکفیری صهیونیستی جبهة النصرة به علت کاهش کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به این گروهک تروریستی خبر داد. فوکوس نوشت: یکی از سران این گروه که نام آن در فهرست گروه‌های تروریستی است به یورگن تودنهوفر خبرنگار روزنامه  کولنر شتات انزیگر (Koolner Stadt-Anzeiger) گفته است: «مستقیماً برای ما موشک بفرستید. ما از حضور آمریکایی‌ها در کنارمان قدردانی می‌کنیم». 

ظاهراً در واکنش به این اظهارات است که شاهد تلاش تلویحی محافل سیاسی و رسانه‌ای غربی برای رد و تکذیب حمایت‌های آمریکا از تروریست‌ها در سوریه هستیم.

در این مسیر جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید دیروز در پاسخ به سئوال خبرنگاری در نشست خبری خود درباره پیشنهاد دادن سلاح به مردم حلب برای دفاع از خود ادعا کرد: "هدف نهایی آمریکا در سوریه پایان دادن به خشونت‌ها و درگیری است با این حال دادن این سلاح‌ها تنها موجب افزایش تحرکات نظامی در حلب خواهد شد".

رسانه‌های مکتوب ترکیه نیز از قصد نیروهای نظامی آمریکایی برای اجرای عملیات مستقلی در شمال سوریه خبر دادند. به گزارش وبگاه خبرهفت، 25 نیروی یگان ویژه آمریکا به همراه ده خودروی زرهی به منظور اجرای عملیات مستقلی علیه مواضع گروه تروریستی داعش در روستای «تلعلین» در شمال سوریه  مشغول عملیات اکتشافی در منطقه «مارع» هستند. در این گزارش به نقل از افسران آمریکایی آمده است: هدف از این تحقیقات اکتشافی اجرای عملیات مستقل از سپرفرات علیه داعش است و  یگان ویژه آمریکا را در این عملیات اکتشافی گروه «معتصم بالله» همراهی کرده است.

حتی سخنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه درباره اقدام آمریکا در ارسال سلاح به عین العرب (کوبانی) سوریه نیز از این منظر ارزیابی می‌گردد. وی در سخنانی در سازمان ملل گفت آمریکا 2 فروند هواپیمای حامل سلاح به عین العرب (کوبانی) فرستاده است. وی افزود آمریکا در گذشته نیز 3 هواپیمای حامل سلاح به کوبانی فرستاد و نصف این سلاح‌ها به دست داعش افتاد. 

اظهارات اردوغان می‌تواند این پیام را به دنبال داشته باشد که رسیدن سلاح‌های آمریکایی به دست داعش تصادفی بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.