دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

بالا گرفتن کم سابقه تنش میان مسکو و واشنگتن/ 1395/07/17

تنش در مناسبات مسکو و واشنگتن به دنبال اختلاف نظر شدید در مورد بحران سوریه در حال به اوج رسیدن است و هر دو طرف چنین وانمود می‌کنند که حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند. 

  

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز گفت که باید درباره اقدامات دولت سوریه و روسیه در زمینه جنایات جنگی تحقیقات انجام شود. 

این ادعا در حالی است که تجربه نشان داده است با افزایش پیشروی ارتش سوریه در برابر ترویست‌ها صدای حمایت از غیر نظامیان کشور‌های غربی بالا می‌گیرد، این در حالی است که کشته، زخمی و آواره شدن صدها هزار انسان بی دفاع در سوریه پیش از این پیشروی‌ها همواره با سکوت این کشور‌ها روبرو شده است.

همزمان مدیران اطلاعات ملی ایالات متحده و وزارت امنیت ملی آمریکا عصر روز جمعه روسیه را رسما به تلاش برای اخلال در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از طریق حملات گسترده سایبری و نفوذ به سامانه کامپیوتری کمیته ملی حزب دموکرات و دیگر مقام‌های سیاسی آمریکایی متهم کردند.

مقام‌های آمریکایی قبلا هم روسیه را به حملات سایبری و نفوذ به کامپیوترهای نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی ایالات متحده با هدف سرقت اطلاعات و خرابکاری متهم کرده بودند. اما این نخستین بار است که بطور رسمی این اتهام را مطرح می‌کنند.

متقابلا دیروز پیش از نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی بحران سوریه در روز جمعه، پارلمان روسیه پیمانی را که مسکو پیشتر با دمشق بسته بود تا نیروهای نظامی روسیه بتوانند به مدت نامحدودی در سوریه حضور داشته باشند، تایید کرد. همچنین ارتش روسیه بررسی احتمال احیای پایگاه‌های نظامی را که در دوران اتحاد جماهیر شوروی در دو کشور کوبا و ویتنام داشت، آغاز کرده است.

پیش از این نیز با توقف همکاری‌های دیپلماتیک آمریکا و روسیه درباره بحران سوریه که بیش از پنج سال پیش آغاز شد، کرملین پیمان خود با کاخ سفید در مورد کاهش ذخایر پلوتونیم با کاربرد تسلیحاتی را بطور یکجانبه تعلیق می‌کند. مسکو سپس اعلام کرد که تصمیم گرفته است پیمان مربوط به تحقیقات هسته‌ای با واشنگتن را نیز به حالت تعلیق در آورد.

دور جدید تنش در مناسبات دو کشور پس از آن بالا گرفت که اهداف آتش بس اواخر شهریور محقق نشد و  آمریکا مذاکرات خود با روسیه را متوقف کرد.

به عقیده ناظران این تنش به بالاترین سطح پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان جنگ سرد در اوایل دهه 90 رسیده است.

البته ظاهرا با تغییر نقش آمریکا در زمینه بحران سوریه از «مذاکره کننده‌ای منطقی و تزویرگر» به «دیوانه‌ای عصبانی و احتمالا مهار نشدنی»، فرانسه نقش «مذاکره کننده با روسیه» و «میانجی بین دو مسکو و واشنگتن» را بر عهده گرفته است تا کانال‌های ارتباطی بین دو طرف کاملا قطع نشود، به طوری که وزیر خارجه این کشور پس از سفر به روسیه هم اکنون در واشنگتن برای حضور در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد و ارائه طرح جدید آتش بس بسر می‌برد.  

با این حال، گنادی گاتیلوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که بسیاری از شرایطی که در طرح فرانسه ذکر شده است «مورد قبول نیست» و از موضوع کمک‌های انساندوستانه استفاده سیاسی شده است.

پس ازخاتمه آتش بس یک هفته‌ای که با میانجیگری آمریکا و روسیه به دست آمده بود، ارتش سوریه با حمایت روسیه عملیات تهاجمی تازه‌ای را علیه شرق حلب شروع کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.