دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

فرانسه جایگزین آمریکا در دیپلماسی سوریه/ 1395/07/16

«تصمیم آمریکا برای تعلیق گفتگوهای دوجانبه با روسیه در زمینه سوریه» یا تصمیمی عجولانه است یا تاکتیکی دیپلماتیک برای اعمال فشار مسکو و متحدانش در سوریه. 

  

در زمینه گزینه دوم - یعنی تاکتیک دیپلماتیک - به نظر می‌رسد مقامات آمریکایی با اعلام این تصمیم تلاش کردند بیازمایند که تعامل با واشنگتن در زمینه بحران سوریه  چقدر برای مسکو اهمیت دارد و این اهمیت آنقدر هست که کاخ سفید بتواند از آن به عنوان اهرم فشاری برای امتیاز گیری از مسکو بهره برداری کند. 

به همین علت نیز تنها چند روز پس از اعلام این تصمیم در کاخ سفید، شاهد فعال شدن دیپلماسی پاریس برای پر کردن خلاء دیپلماسی آمریکا در برابر روسیه هستیم.

فرانسه در روز‌های اخیر پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت در زمینه سوریه مطرح کرد. این قطعنامه ظاهرا شامل آتش بس فوری و کمک رسانی در سوریه است. پس از آن وزیر خارجه فرانسه در سفری به مسکو دیداری با وزیر خارجه روسیه داشته است. 

وزیر خارجه فرانسه حتی برای آرام کردن تنش‌ها در مناسبات روسیه و غرب - پس از تنش در مناسبات واشنگتن و مسکو -  حتی اعلام کرد، جبهه النصره حتی اگر نامش را هم تغییر دهد بازهم یک گروه تروریستی است. اما با این حال بر مواضع پیشین کشور‌های غربی و متحدان آمریکایی خود در زمینه لزوم متوقف شدن حملات به تروریست‌ها در حلب - البته به زبان دیپلماتیک - اصرار ورزید و ادعا کرد: "جهان با نگرانی به اوضاع حلب نگاه می‌کند". 

شایان ذکر است وقتی ارتش سوریه پیشروی‌هایی در اقصی نقاط سوریه می‌کند، ندای دفاع از حقوق غیر نظامیان در محافل سیاسی، رسانه‌ای و حقوق بشری غرب بالا می‌گیرد. 

لاوروف دیروز در کنفرانس خبری پس از دیدار با ژان-مارک ارو همتای فرانسوی خود در مسکو گفت:‌ «ما آماده ایم درباره پیش نویس قطعنامه ای که فرانسه درباره اوضاع حلب تسلیم شورای امنیت سازمان ملل متحد می کند، کار کند.» در عین حال لاوروف با اشاره به اینکه مسکو خواهان تغییر در قطعنامه پیشنهادی فرانسه در شورای امنیت است تا شامل جدا شدن جبهه النصره از گروه های مخالف میانه رو در سوریه باشد"‌افزود: "توقف عملیات خصمانه شامل جبهه النصره، داعش و دیگر گروه هایی که عضو آنها هستند، نمی شود". 

برخی رسانه‌ها هم دیروز گزارش دادند: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نوزدهم این ماه با فرانسوا اولاند همتای فرانسوی خود در پاریس درباره مسئله سوریه دیدار و گفتگو می کند.

حتی برخی از گزارش‌ها از ادامه رایزنی‌ها بین مسکو و واشنگتن در زمینه سوریه خبر می‌دهند. از جمله میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور به صورت تقریبا روزانه با جان کری، همتای آمریکایی خود درباره سوریه گفتگو می کند. 

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک از مسکو، بوگدانف گفت :«هیچ کس این گفتگو را لغو نکرده و هیچ کس از این موافقت نامه ها خارج نشده است. تماس ها مستمر است. لاوروف تقریبا روزانه با جان کری گفتگو می کند.»

البته معاون وزیر امور خارجه روسیه اذعان مرد که واشنگتن گفتگوی نظامی با مسکو را «به حال تعلیق درآورده است» اما در ادامه گفت: «تماس ها باید ادامه یابد، گزینه دیگری غیر از این گفتگوها نیست.»

روز دوشنبه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد کانال های دوجانبه با روسیه را که برای برقراری آتش بس در سوریه ایجاد شده بود، به حال تعلیق در می آورد. روسیه نیز با تعلیق برخی از موافقت نامه های خود با آمریکا از جمله موافقت نامه همکاری در زمینه تحقیق و توسعه علمی در حوزه  های هسته ای و انرژی و موافقت نامه نابودی پلوتونیوم به اقدام آمریکا واکنش نشان داد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.