دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

اشتباه‌های ترامپ مهمترین شانس دموکرات‌ها"/ 1395/07/19

هجمه تبلیغاتی به ترامپ در روز‌های اخیر حاکی از این است که ارکان قدرت در نظام سیاسی آمریکا ـ حتی جمهوری خواهان ـ با وی به توافق نرسیده‌اند. این در حالی است که پس از بالا گرفتن حمایت‌های عمومی از ترامپ در مرحله اول تلاش‌هایی برای توافق بین آنها صورت گرفت. حمایت حزب جمهوری خواه آمریکا از وی و معرفی وی به عنوان نامزد این حزب، تغییر مدیران تبلیغاتی و ... همه خود نشانه این حمایت است. 

  

اما ظاهراً از منظر جریان‌های بانفوذ در این کشور ـ شخصیت‌های متنفذ جمهوری خواه ـ ترامپ خودسرتر از آن است که بتوان روی وی به عنوان یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری حساب کرد. 

این خودسری بخصوص با انتقاد وی از نظام انتخاباتی و حزبی آمریکا و رسانه‌های این کشور و همچنین هشدار وی درباره امکان تقلب در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیشتر آشکار شد. 

در این شرایط دومین مناظره انتخاباتی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شب گذشته برگزار می‌شود. 

در رقابت‌های انتخاباتی، معمولاً نامزد‌ها و جریان‌های سیاسی سعی می‌کنند با ارائه طرح‌ها و برنامه‌های مفید و کارآمد اراء مردم را به سوی خود جلب کنند، اما قرائن حاکی از این است که دموکرات‌ها با نقش آفرینی هیلاری کلینتون ـ نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا 2016 ـ در این مناظره و احتمالاً مناظره‌های آینده روی ناشی‌گری و اشتباهات ترامپ حساب کرده‌اند، اشتباهات در اعلام مواضع انتخاباتی درباره مسلمانان، لاتین تبار‌ها، زنان و ... مطلب مهم اینکه، این اشتباهات می‌تواند آراء مسلمانان، لاتین تبار‌ها، زنان و ... را به صندوق هیلاری کلینتون هدایت کند. 

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز دوشنبه در دومین مناظره انتخاباتی خود با دونالد ترامپ نامزد جمهوریخواهان اعلام کرد ترامپ باید از اظهارات خود درباره سیاهپوستان، مسلمانان، لاتین تبارها، مهاجران و اسرای جنگی عذرخواهی کند.

1) مسلمانان: کلینتون در این مناظره تلویزیونی گفت اتخاذ موضعی شبیه موضع ترامپ درباره مسلمانان بسیار کوته‌ بینانه و خطرناک است. 

«دونالد ترامپ» نامزد جمهوریخواه انتخابات سال 2016 آمریکا در آذر ماه 1394 پیشنهاد کرده بود که باید به صورت کامل از ورود مسلمانان به آمریکا تا زمان استقرار برنامه جامع مبارزه با تروریسم جلوگیری شود.

هیلاری کلینتون گفت: من با گروه‌های مختلف مسلمان در سراسر آمریکا کار کرده‌ام، من با بسیاری از آنها دیدار داشتم و شنیدم که آنها می‌گویند برایشان چقدر اهمیت دارد که احساس کنند مورد توجه هستند و مشارکت داده می‌شوند و بخشی از کشورما و امنیت داخلی ما هستند. وی همچنین گفت: من می‌خواهم داعش را شکست دهم و می‌خواهم این کار را  در ائتلافی انجام دهم که اکثریت شان کشورهای مسلمان هستند.

2) زنان: ترامپ با حملات (انتقادی) خود به «مگان کِلی» در این زمینه خبرساز شد. به گزارش دیلی تلگراف  «این کار به محبوبیت او در بین زنان که 51 درصد جمعیت آمریکا را شامل می‌شود، کمک چندانی نمی‌کند». مگان کلی به ترامپ گفته بود: شما زنانی را که از آنها بیزار هستید، خوک چاق، سگ، شلخته و حیوان مشمئزکننده می‌نامید. ترامپ نیز در پاسخ گفت فقط روزی اودانل (بازیگر زن آمریکایی) را اینگونه خطاب کرده‌ام». 

دیلی تلگراف افزود: یافته‌های یک نظرسنجی نشان می‌دهد 75 درصد زنان آمریکایی، نظر مثبت به ترامپ ندارند. بر اساس این گزارش احتمالِ شرکت زنان در رأی‌گیری بیشتر است و آنها مانعی برای (پیروزی) ترامپ خواهند بود. 

3) لاتین تبار‌ها: به گزارش دیروز دیلی تلگراف شعارهای ترامپ درباره مکزیکی‌ها نیز ممکن است نزد هوادارانش محبوبیت داشته باشد، اما آراء منفی 81 درصدی در بین رأی دهندگان لاتین تبار را برای او به همراه داشته است. ترامپ می‌گوید: «آنها (لاتین تبارها) با خود مواد مخدر و جرم آورده‌اند. آنها تجاوزکار جنسی هستند». بر اساس این گزارش "در سال 2016 میلادی، رقم بی‌سابقه 27 میلیون رأی‌دهنده لاتین تبار وجود دارد که باید نظر مساعد آنها را برای پیروزی در انتخابات جلب کرد".

4) روسیه: هیلاری در بخشی دیگر از سخنان گفت "آمریکا تاکنون شاهد شرایطی نبوده است که طی آن، یک دشمن مانند روسیه این گونه به سختی تلاش کند تا بر نتایج انتخابات به نفع فردی مانند ترامپ تاثیر بگذارد". پیش کشیدن پای روسیه در این مناظره بی‌ربط به سخنان پیشین ترامپ درباره روسیه و پوتین نیست. ترامپ در یکی از آخرین سخنرانی‌های انتخاباتی خود که در فروردین ماه 1395 بیان کرد، گفت که اگر رئیس جمهور امریکا شوم، روابط بهتری با روسیه و چین برقرار خواهم کرد. وی همچنین با اشاره به اینکه  "ارتباط‌های خوبی با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه و این کشور خواهیم داشت" افزود: "ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بهتر از باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا است". 

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا همچنین کوشید صف‌آرایی بین طرفداران خود و طرفداران ترامپ را مخدوش کند و با علم به بالا گرفتن انتقاد‌های برخی جمهوری خواهان و طرفداران پیشین ترامپ، آراء آنها را به سمت خود هدایت کند.  

کلینتون با اشاره به اینکه "بحث و گفتگوی وی با حامیان ترامپ نیست، بلکه با خود ترامپ است" افزود: "من رئیس جمهوری برای همه مردم (آمریکا) خواهم بود."

هیلاری کلینتون در ادامه این مناظره شانس خود را در بهره برداری از اشتبا‌هات ترامپ به گونه‌ای دیگر نیز آزمود و گفت: او(ترامپ) هرگز بابت هیچ چیزاز هیچ کس عذرخواهی نمی‌کند. او از آقا و خانم « خان» عضو خانواده گلداستار(خانواده‌هایی که در جنگ عراق عزیزان خود را از دست دادند) عذر خواهی نکرد... او هرگز از قاضی برجسته فدرال آمریکا عذرخواهی نکرد که در ایندیانا متولد شده بود اما دونالد گفت او برای قاضی شدن قابل اعتماد نیست چون والدینش مکزیکی هستند! او هرگز از خبرنگاری عذرخواهی نکرد که تلویزیون ملی (ترامپ بود که) او را مورد تمسخر قرار داده بود درحالیکه کودکان ما نظاره‌گر این صحنه بودند. وی هرگز از دروغ نژاد پرستانه خود مبنی بر اینکه رئیس جمهور اوباما در آمریکا متولد نشد، عذرخواهی نکرد. او به رئیس جمهور یک عذرخواهی بدهکار است، او به کشورما یک عذرخواهی بدهکار است. وی باید مسئولیت را برای اقدامات خود و حرف‌های خود بپذیرد.

شاید در واکنش به این اظهارات بود که ترامپ بالاخره گفت: من به حرف‌هایی که زده‌ام افتخار نمی‌کنم. وی همچنین افزود: من از خانواده خود و مردم آمریکا عذرخواهی کردم.

اما آنچه در این اینجا قابل تأمل است اینکه ظاهراً ترامپ در مناظره امروز خود نه تنها نتوانست اشتباهات گذشته خود را جبران کند بلکه مرتکب اشتباهات جدیدی هم شد بخصوص آنجا که تهدید کرد "اگر رئیس‌جمهور شود کلینتون را به زندان خواهد افکند". وی خطاب به هیلاری کلینتون گفت: «اگر در انتخابات پیروز شوم، به دادستان کل دستور می‌دهم تا با  انتصاب دادستان ویژه، ‌وضعیت شما را مورد بررسی و رسیدگی قرار دهد، زیرا تا به حال کسی به اندازه شما دروغ نگفته و تا این حد فریبکاری نکرده است.»

به گزارش امروز خبرگزاری فرانسه برخی از شخصیت‌های آمریکایی از این اظهارات ترامپ به شدت انتقاد کردند. از جمله اریک هولدر دادستان کل سابق آمریکا یکی از این منتقدان بود که ترامپ را فردی خطرناک و نامناسب برای ریاست جمهوری لقب داد.  

به موجب قوانین آمریکا رئیس جمهور این کشور دستور تحقیقات و پیگرد حقوقی درباره اشخاص را صادر نمی‌کند. 

مایکل مک فال سفیر سابق آمریکا در روسیه نیز در حساب توئیتری خود نوشت:‌ «این اظهارات مرا به یاد حکومت‌های استبدادی می‌اندازد که تا به حال درباره آنها خوانده بودم. واقعاً مایه شرمندگی است که چنین پدیده‌ای در آمریکا در حال روی دادن است.» 

پل کروگمن اقتصاددان برنده جایزه نوبل نیز اعلام کرد: ‌«بیایید روشن صحبت کنیم، اینجا یک نامزد ریاست جمهوری داریم که قول می‌دهد اگر در انتخابات پیروز شود رقیب خود را به زندان می‌اندازد. هر چیز دیگر در این صحبت‌ها مسئله‌ای ثانویه است و به اندازه این سخنان خطرناک نیست.» 

آری فلشر سخنگوی سابق کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جرج دبلیو بوش گفت: «نامزدهای پیروز در انتخابات تهدید نمی‌کنند مخالفان را به زندان می‌اندازند. یک رئیس جمهوری هرگز اشخاص را به تعقیب و پیگرد قانونی تهدید نمی‌کند. ترامپ با این اظهارات مرتکب اشتباه شده است.»‌

دیوید فروم نویسنده متن سخنرانی‌های بوش نیز نوشت: «‌چه کسی مایل است به عنوان دادستان کل برای یک رئیس جمهوری مشغول خدمت شود که اعتقاد دارد وی می‌تواند دستور تعقیب و پیگرد قانونی مخالفان سیاسی خود را صادر کند؟»

طرح اشتباهات ترامپ در این نوشتار به معنای تأیید دمکرات‌ها و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آنها ـ یعنی هیلاری کلینتون ـ نیست. هدف از این نوشتار این است که نشان داده شود چگونه حماقت و اشتباهات سیاسی ترامپ تبدیل به برگ برنده تبلیغی رقیبش در رقابت‌های انتخاباتی شده است. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.