دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

آمریکا چاره‌ای جز تعامل با مسکو ندارد/ 1395/07/22

دور جدیدی از مذاکرات دیپلماتیک ایالات متحده و روسیه در زمینه سوریه، قرار است به زودی با حضور برخی کشور‌های منطقه در سوئیس برگزار شود.

  

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه پیشتر در روز چهارشنبه اعلام کرده بود که به زودی با جان کری همتای آمریکایی خود دیدار و در مورد بحران سوریه گفتگو خواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا عصر چهارشنبه بدون اعلام نام دقیق کشورهای دعوت شده در این نشست، گفت دیدار چندجانبه ای که گزارش شده سرگئی لاوروف نیز در آن حضور دارد، به دعوت جان کری برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز در این گفتگوها وزیران خارجه ترکیه، قطر، عربستان سعودی و ایران نیز حضور خواهند داشت. 

دیدار وزیران خارجه آمریکا و روسیه از این جهت اهمیت دارد که از 12 مهر ماه به دلیل اختلاف آمریکا و روسیه درباره درگیری های نظامی در شهر حلب سوریه و هم چنین تشدید فشار بر مسکو، واشنگتن تماس و همکاری خود با روسیه را در مورد بحران سوریه قطع کرد. 

اما پس از ناکامی آمریکا در تغییر مواضع مسکو مقامات آمریکایی گفتند: "گفتگوها با روسیه در شکل چند جانبه ادامه خواهد داشت". 

بنابراین هدف جان کری از آغاز دور جدیدی مذاکرات دیپلماتیک چند جانبه با روسیه در سوئیس بیش از اینکه حل و فصل مسائل سوریه باشد احتمالا گشودن دوباره باب گفتگو بین مسکو و واشنگتن است.

به هر حال آمریکا چاره‌ای جز گشودن دوباره باب گفتگو با روسیه ندارد، زیرا تعلل در آغاز این گفتگو‌ها جزء ادامه پیشروی‌های ارتش سوریه و متحدان آن و تنگ شدن عرصه بر ترویست‌ها، شورشیان و متحدان غربی و عربی آنها ثمره‌ای ندارد.

بر این اساس، می‌توان تلاش دیپلماتیک فرانسه در روز‌های اخیر برای میانجیگری بین مسکو و واشنگتن را نیز متاثر از ناکامی آمریکا در اعمال فشار بر روسیه تلقی کرد، همانطوری که هدف قطعنامه‌پیشنهادی فرانسه را می‌توان آزمون میزان پایداری مسکو بر مواضع پیشین خود دانست. 

در پایان شایان ذکر است، این قطعنامه فرنسوی که در آن «ایجاد منطقه پرواز ممنوع در حلب» مطالبه شده بود، با وتو مسکو مواجه شد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.