دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر
دیپلماسی رسانه ای .. Media  Diplomacy

دیپلماسی رسانه ای .. Media Diplomacy

وبلاگ پژوهشی - تحلیلی در زمینه منطق دیپلماسی و خبر

واکنش بی بی سی به اعزام دو ناو ایرانی به خلیج عدن/ 1395/07/23

نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرد هفته پیش دو ناو جنگی را عازم آب‌های یمن در خلیج عدن کرده است.

  

بی بی سی فارسی کوشید این خبر را تلویحا به «حمله آمریکا به پایگاه‌های راداری در اختیار حوثی‌ها» مرتبط سازد، بنابراین در گزارشی بلافاصله پس از اعلام خبر «اعزام دو ناو جنگی به آب‌های یمن» خاطر نشان کرد: "در روزهای گذشته و با موشک‌پرانی به سوی کشتی‌های آمریکایی و بعد حمله آمریکا به پایگاه‌های راداری در اختیار حوثی‌ها، تنش در این منطقه بالا گرفته است". 

این در حالی است که نیروی دریایی ارتش ایران اعلام کرده است "این دو ناو مدتی برای حراست از کشتی‌های تجاری عبوری از این منطقه که همواره مورد تهدید دزدان دریایی قرار می‌گیرند در منطقه خلیج عدن حضور خواهند داشت و سپس راهی آب‌های بین‌المللی اقیانوس هند و تانزانیا می‌شود".

خاطر نشان می‌شود در سال‌های گذشته چند بار کشتی‌های تجاری ایران هدف حمله دزدان دریایی قرار گرفته‌ است و همین موضوع سبب شده ناو‌های جنگی ایران در آب‌های بین المللی که در آن امکان دستبرد دزدان دریایی وجود دارد مستقر شوند. 

با توجه به این سابقه و امکان فعال شدن دزدان دریایی در منطقه باب المندب- تحت تاثیر تشدید مناقشه بین کشتی‌های آمریکایی و یمنی‌ها - ‌طبیعی است جمهوری اسلامی ایران نگران امنیت کشتی‌های تجاری خود باشد.   

تارنمای نیروی دریایی ارتش ایران روز پنج‌شنبه گزارش داد که ناو گروه 44 نیروی دریایی ارتش ایران، شامل ناوشکن رزمی الوند و ناو پشتیبانی بوشهر، راهی خلیج عدن و تنگه باب‌المندب شده و مدتی در منطقه خلیج عدن حضور خواهد داشت. طبق این گزارش، این ناوگروه یک هفته پیش در 14 مهرماه به این منطقه اعزام شده است.

روز گذشته وزارت دفاع ایالات متحده خبر داد که در واکنش به تلاش برای حمله به یک کشتی جنگی‌آمریکا در دریای سرخ و در نزدیکی سواحل یمن، مراکز راداری در این کشور را هدف گرفته است.

پنتاگون پیشتر اعلام کرده بود که یک‌‌شنبه گذشته (9 اکتبر) در حوالی باب المندب دو فروند موشک از یمن به سوی این ناو شلیک شد که هر دو در آب افتاد و آسیبی به کشتی و یا خدمه نزد.

پیتر کوک، سخن‌‌گوی وزارت دفاع آمریکا، چهارشنبه شب گفت: "اوایل صبح امروز به وقت محلی، ارتش آمریکا سه پایگاه راداری در نواحی تحت کنترل حوثی‌‌ها در ساحل دریای سرخ یمن را هدف گرفت."

آقای کوک این حمله را اقدامی دفاعی در واکنش به شلیک موشک‌‌هایی به سوی کشتی‌‌های آمریکایی از جمله یو اس اس میسون توصیف کرد. در واکنش به ادعا دست داشتن حوثی‌ها در موشک‌پرانی به سوی ناو آمریکایی، حوثی‌ها، موشک‌پرانی به سوی ناو آمریکایی را تکذیب کرده‌اند.  

به نظر میرسد پس موفقیت‌حوثی‌ها و ارتش یمن در برابر نظامیان دولت فراری و ائتلاف به رهبری عربستان- بخصوص موفقیت در هدف قرار دادن مواضع و تاسیسات نفتی راهبردی سعودی‌ها با موشک‌های دور برد- آمریکا برای حفظ توازن نظامی بین دو طرف، متمایل به مداخله نظامی در یمن یا هشدار دادن به حوثی‌ها و ارتش یمن - در زمینه عبور نکردن از برخی خطوط قرمز از جمله هدف قرار ندادن تاسیسات نفتی عربستان-  شده است اما باید برای آن بهانه‌ای دست و پا می‌کردند بنابراین دور از انتظار نیست که خود آمریکا‌ها با مشارکت ائتلاف به رهبری عربستان در موشک‌‌ پرانی به سوی کشتی‌‌های آمریکایی  دست داشته باشند. البته  ممکن است سعودی‌ها نیز بدون هماهنگی آمریکا‌یی‌ها برای تحریک کاخ سفید به مداخله نظامی در یمن متوسل به موشک پرانی به سوی کشتی‌های آمریکایی  شده باشند. 

موضوعی که بیش از همه تردید‌ها درباره دست داشتن حوثی‌ها در موشک پرانی به سوری کشتی‌های آمریکا تقویت می‌کند، به هدف اصابت نکردن موشک‌ها است، این در حالی است که پیش از این دقت موشک‌های دوربرد ارتش یمن و حوثی‌ها آزموده شده است، مگر اینگه گفته شود هدف از این موشک پراکنی تنها هشدار به آمریکا‌یی‌ها بوده است. اما پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود و این گمانه را تضعیف می‌کند این است که  «ارتش یمن چرا باید به آمریکا هشدار بدهد؟»


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.